5. února 2019 20:40

6x Martin Prokop

Přijel, viděl, trpěl a nakonec dojel šestý, čímž zaznamenal historicky nejlepší český výsledek na Rallye Dakar v kategorii automobilů.

Trasa

Po sportovní stránce byl letošní Dakar určitě kvalitní a nic mu nechybělo. Samozřejmě je zajímavější, když se jede přes víc zemí a píše se příběh cesty přes kontinent, ale věřím, že organizátor udělal pro Dakar 2019 všechno, co bylo v lidských silách. Poslední dva Dakary byly mnohem těžší než ročníky 2016 a 2017. I matadoři z Afriky se jednoznačně shodli na tom, že to, co se odehrálo na Dakaru letos a loni, naplňuje jejich představy o tom, jak by měla vypadat Rallye Dakar se vším všudy.

Vítěz

Násir Attíja je aspirantem na vítězství už po mnoho let. Patří k nejlepším pilotům, pokud vlastně tím nejlepším přímo není. Ale i na něm a jeho výsledcích je vidět extrémní náročnost a nevyzpytatelnost Dakaru – podívejte se na časové odstupy v jeho dakarských triumfech. Obhajoba je v naší kategorii strašně těžká. Letos byl Carlos Sainz jako obhájce titulu nakonec rád za vítězství v jediné etapě.

Povrch

Těžko říct. Asfalt bych asi dal na poslední místo. Šotolina a písek mi učarovaly nejvíc. Vždyť i rallyovým soutěžím WRC dominuje šotolina. Pořádný sníh nabízí super zábavu, ale celý rok bych to také nechtěl. Je to spíš pro zpestření.

Bod zlomu

První týden se nám prostě nepovedl. Nezajel jsem jedinou čistou etapu, kdy bych si řekl: „Jo, dnes to sedlo!“ Řešili jsme technické problémy, které nás při startech do dalších etap posouvaly hodně dozadu za pomalejší auta a předjíždění v prachu a písku je něco neskutečného. Kdo to nezažil, neuvěří. K tomu chybí pořádné tempo, závodní rytmus. V druhém týdnu jsem si po první povedené etapě pohmoždil zápěstí, takže po zbytek soutěže jsem slova nadšení hledal jen obtížně.

Bylo důležité vydržet ve slušné formě do druhého týdne závodu. Rozhodující moment pro nás přišel v okamžiku, kdy jsme si v maratonské etapě dokázali sami opravit auto a nemuseli čekat na pomoc, která byla v tu chvíli vzdálená dvě hodiny. Nouzovou opravou poloosy jsme ztratili jen necelou hodinu, díky tomu jsme zůstali v boji o místa v TOP 10.

Obojživelníci

Peterhansel, Roma, Després vyhráli nejdřív Dakar na motorce, pak v autě. V opačném gardu to ale nejde. Motorkáři totiž zároveň řídí auta, zatímco u mě nehrozí, že bych jel někam na motorce. Kromě toho, pokud nejezdíte na motorce odmala, nemáte šanci. Koukněte se na to, co ti kluci předvádějí, to vám hlava nebere. Z motorky do auta je to proto přirozenější a často se dají využít předchozí zkušenosti z jedné stopy. Vlastní motorkářské ambice jsem pověsil na hřebík a na své enduro namontoval zpátky espézetku a zrcátka. Dnes se vozím jen po servisní zóně na závodech.

Dakar 2019

Člověk stále přemýšlí, co udělal špatně, co by šlo zlepšit. Čas běží opravdu rychle. Postupem doby všechno nějak zrychluje, kluci tráví nekonečně hodiny v dílně a vše se stíhá jen taktak. Proto jsme se letos rozhodli omezit závodní program, víc se připravovat, vyvíjet a testovat auto.

(Exkluzivní rozhovor s Martinem Prokopem čtěte ve speciálu Playboy Dakar 2019)