7. prosince 2023 19:52
Petr Bošnakov

Philipp Plein: „Stojíme za luxusem a rokenrolem“

Jen málokterý módní návrhář polarizuje svět top módy jako Philipp Plein. U příležitosti vydání své biografie poskytl „King of Bling“ exkluzivní rozhovor německé edici Playboye, jehož část přinášíme. V interview je dále řeč o úspěšném životním příběhu, divokých jízdách a také o tom, do jaké míry se stálice módního nebe považuje za narcise.

Playboy: Nedávno jste uvedl na trh novou sportovní řadu a kolekci hodinek, na začátku října jste se stal potřetí otcem, na konci stejného měsíce vám vyšla první biografie. Do konce roku má být dokončena vaše nová nemovitost v Los Angeles, na začátku příštího otevřete svůj první hotel v Miláně. Spíte vůbec někdy?
Plein: Dobrá otázka, se spánkem to nemám moc jednoduché. Mám tři syny, desetiletý bydlí v Brazílii, ale jeho bratři jsou mimina a spí v mé posteli. Proto teď spím velmi málo. Ale myslím, že když je člověk něčím posedlý, produkuje adrenalin, který ho nabíjí energií, proto se necítí tak unavený.

Playboy: Před deseti lety jsem se vás ptal na cíle, odpověděl jste luxus a rokenrol. Platí to i dnes?
Plein: Platí to dál, i když dnes oslovujeme mnohem větší skupinu, jsme stále považováni za speciální značku pro specifickou klientelu. Svět módy se vyvíjí velmi rychle, základním předpokladem úspěchu je proto schopnost přizpůsobit se.

Playboy: V tehdejším rozhovoru jste se srovnával s Napoleonem, po jeho vzoru jste toužil dobýt svět. Jak moc se vám v tomto ohledu daří?
Plein: Hodně málo (smích). V bláznivém módním světě jsme malá ryba. Kdybych to měl porovnat se zeměmi, jsme velcí jako Monako, Louis Vuitton má velikost USA, zatímco Kering představuje Čínu. Jsme jako Nemo, který je obklopený velrybami. Jsou pomalejší, ale větší a výkonnější. Před velikostí ovšem dáváme přednost zisku.

Playboy: Vyšla o vás kniha. Je vám pětačtyřicet, není na životopis brzo?
Plein: Mám-li být upřímný, nikdy bych o sobě knihu nenapsal. Ale přišel za mnou Tobias Bayer, novinář, který psal pro Financial Times Deutschland a Textile Industry. Sledoval dlouho moji značku a chtěl sepsat můj příběh viděný jeho očima. Zaujalo mě to, přestože bych některé pasáže pojal určitě jinak.

Playboy: Váš brand proslavily velkolepé show.
Plein: Přesně tak. Přišli jsme s něčím novým. Do té doby to byly patnáctiminutové přehlídky pro omezenou skupinu publika. My jsme ale nechtěli být exkluzivní, ale inkluzivní, takže jsme pustili dovnitř každého, kdo měl zájem.

Playboy: Co nejbláznivějšího jste kdy udělali?
Plein: Máme za sebou spoustu šíleností. Jednou jsme dokonce pro naši show postavili kompletní horskou dráhu, na kterou jsme posadili modelky, točili jejich reakce a ty pak promítali na zeď. Na standardní přehlídce vypadají všechny modelky stejně, najednou v tom byla spousta emocí. Vždycky razím zásadu, že jsem se narodil proto, abych byl jiný. To je naše krédo pro přežití.

Playboy: Proč krédo pro přežití?
Plein: Pokud budu dělat to, co ostatní, budu nahraditelný a můj produkt zaměnitelný. Pak je všechno o ceně. Ale pokud máte produkt, který opravdu vyniká a něčím se odlišuje, můžete si za něj účtovat jakoukoli cenu. Jste proto mimo soutěž.

Playboy: Jeden z vašich konkurentů o vás řekl, že možná nejste nejlepší designér, ale jste určitě nejlepší marketingový stratég. Spočívá v tom tajemství vašeho úspěchu?
Plein: Absolutně. Samotné navrhování představuje nejmenší část, která rozhoduje o úspěchu módního brandu. Úspěch má hodně společného s marketingem, dá se totiž naplánovat. Nejde jen o štěstí. Štěstí můžete mít jednou dvakrát za život, ale ne pětadvacet let. Úspěch je stoprocentně založen na plánování, organizaci a realizaci. Na ničem jiném. Kreativita je taky důležitá, ale nerozhoduje.

Playboy: Zpočátku na vás svět top módy pohlížel spatra. Vadilo vám to?
Plein: Ze začátku ano. Ale možná to bylo v pořádku. Proto jsem se distancoval od konkurence a médií. Šel jsem vlastní cestou a říkal si, co chtěl. Nehrál jsem podle jejich pravidel, což mi přineslo úspěch.

Playboy: Dnes vás vnímají jinak?
Plein: Myslím že ano. Nechci se srovnávat s Elonem Muskem, ale uspěl, protože přišel na trh s produktem, který se odlišoval. Celý automobilový segment tehdy stál proti němu s tím, že elektromobil nemá šanci.

Playboy: Přesto ale nejezdíte v tesle, ale ve ferrari a lamborghini…
Plein: Maye Musk, Elonova matka, mi řekla, že je fanynkou mé značky a byla na několika našich show. Ale pokud mám být upřímný, design tesly se mi moc nelíbí, ferrari a lamborghini mi připadají atraktivnější. Taky jsem si objednal spectre, elektromobil od Rolls-Royce. Přesto mám Elona Muska hodně rád.

Playboy: Vaše kniha má podtitul The Success Story of the Underdog.
Plein: Přesně tak. Tenkrát nad našimi show ohrnoval každý nos. Byly údajně vulgární a komerční. Přitom, když se dnes podíváte na Louis Vuitton show, uvidíte hvězdy, rapery. Tehdy mě za účast Snoop Dogga a Nicki Minaj kritizovali, hiphop byl totiž ulice, ne luxus.

Playboy: Na pažích máte vytetován citát Caesara: Veni, vidi, vici, vedle pak vlastní jméno. Jste narcis?
Plein: Nemyslím si to. Jednoduše jsem si brzy uvědomil, že vlastní slabé stránky musím přetavit v přednosti.