„Nikdy v historii lidských konfliktů nevděčilo tak mnoho (lidí) tak málu (letcům RAF) za tak mnoho (vítězství v bitvě o Británii).“ Přesně takto zní doplněný citát britského premiéra Winstona Churchilla hodnotící bitvu o Británii, od jejíhož začátku uplynulo 80 let.
Jak se ukázalo v dalším průběhu druhé světové války, rovnala se letecká bitva triumfu mimořádného strategického významu. „Bitva o Británii položila základ celkovému vítězství,“ napsal historik Paul Addison ve své knize The Burning Blue. „Kdyby Anglie Německo neporazila, nedošlo by v květnu 1945 k setkání sovětské armády a západních spojenců na území Německa.“ A jak konstatoval v roce 2010 v rozhovoru pro BBC veterán RAF Tony Iveson: „Pokud jde o nás, zachránili jsme svět.“ Historici pak během desetiletí přinesli fakta spojená s jednou z nejdůležitějších bitev historie.
1| Předvídavý premiér
Letecká Bitva o Anglii začala už v květnu 1940, kdy německá armáda zahájila bleskovou válku proti západní Evropě a během několika týdnů obsadila Belgii, Nizozemsko a Francii. Anglie zůstala v boji proti do té doby neporazitelné armádě osamocena. Během projevu 18. června premiér Winston Churchill pravil: „Skončila bitva o Francii. Čeká nás bitva o Británii.“
Winston Churchill
Winston Churchill
2| Nechtěný střet
Přes předchozí sérii vítězství, především dobytí Francie, se Hitler válečného střetu s Anglií obával. Byl si totiž dobře vědom toho, že Albion chránil od zbytku kontinentu Lamanšský průliv a královské námořnictvo bylo v lepší kondici než německá Kriegsmarine. Pomatenec s knírkem proto ve skrytu duše doufal, že Anglie uzná „beznadějnou situaci“ a přistoupí na vyjednávání zprostředkované Itálií. Kromě toho variantě příměří s vcelku velkorysými podmínkami byli nakloněni někteří vysoce postavení politici včetně lorda Halifaxe. Premiér Winston Churchill byl však kategoricky proti a odmítl byť náznak vyjednávání o mírové smlouvě. Hitlerovi nezbylo nic jiného než schválit plány operace Sea Lion (Lvoun). Bitva o Británii byla zahájena 10. července 1940.
3| První letecká bitva
Německý plán invaze do Velké Británie vycházel z ovládnutí vzdušného prostoru, likvidace letišť a strojového parku. Poté měla následovat pozemní operace. Hlavní roli sehráli piloti a letouny. Zatímco Německo vsadilo na střemhlavé bombardéry Junkers Ju-87, dvoumístné stíhačky Messerschmitt Bf 110 a jednomístné Messerschmitt Bf109, ležela na anglické straně tíha bojů na stíhacích pilotech a jednomístných letounech Hawker Hurricane a Supermarine Spitfire. Velitel Luftwaffe, hvězdný pilot první světové války Hermann Göring, očekával rychlý konec, nakonec pro Anglii vítězná bitva se však protáhla na tři a půl měsíce. Německo ztratilo přes 1700 letadel, britské ztráty byly poloviční.
Na anglické straně ležela tíha bojů na stíhacích pilotech a jednomístných letounech Hawker Hurricane (na fotce) a Supermarine Spitfire.
Na anglické straně ležela tíha bojů na stíhacích pilotech a jednomístných letounech Hawker Hurricane (na fotce) a Supermarine Spitfire.
4| Ve znamení radaru
Výraznou početní převahu Luftwaffe do značné míry eliminoval radio direction finding známý pod názvem radar. Technologie byla vyvinuta ve 30. letech a Britové obsypali radary prozíravě celé pobřeží. Stanice zvané Chain Home byly sice z dnešního hlediska primitivní, přesto Němce připravily o to nejdůležitější v podobě momentu překvapení.
5| Mezinárodní společenství
Z celkového počtu asi 2900 pilotů bojujících v řadách RAF se 2424 rekrutovalo z řad Britů. Zbytek tvořili piloti zemí Commonwealthu – Kanada (90), Austrálie (21), Nový Zéland (103), JAR (2). Podstatnou roli pak sehráli rovněž letci z Polska (141), Československa (86) a Belgie (29). V řadách RAF válčilo rovněž sedm pilotů USA v čele s Billym Fiskem (1911–1940), devětadvacetiletým olympijským vítězem v závodech bobů z her ve Svatém Mořici (1928) a Lake Placid (1932). Polská 303. stíhací peruť sestřelila rekordní počet 126 německých letadel, mezi jednotlivci byl se 17 sestřely nejúspěšnější český stíhač Josef František (1914–1940). Největší početní ztráty z řad spojeneckých pilotů zaznamenala podle serveru tweweek.co.uk Anglie (452), následují Polsko (29), Kanada (20), Nový Zéland (14), Austrálie (14), Kanada (20), Československo (8), Belgie (6).
Do bojů se zapojilo i 86 československých letců v rámci vlastní 310 stíhací perutě RAF.
Do bojů se zapojilo i 86 československých letců v rámci vlastní 310 stíhací perutě RAF.
6| Lidský deficit
S postupem času rostla na obou stranách únava a projevoval se nedostatek kvalifikovaných pilotů. Zatímco motivace německých vojenských letců zvyklých na rychlá a snadná vítězství upadala, takže se do hry vrátil amfetamin, museli piloti RAF vystačit s několika hodinami spánku denně. Velení Royal Air Force reagovalo na kritickou situaci zkrácením doby výcviku nových pilotů z šesti měsíců na dva týdny. Někteří letci byli nasazováni do bojů po pouhých devíti hodinách výcviku.
7| Zachránce Buckinghamského paláce
Dne 15. září 1940 registroval seržant RAF Ray Holmes (1914–2005) německý bombardovací letoun Dornier mířící k Buckinghamskému paláci. Ačkoli neměl žádné střelivo, rozhodl se pro akci v podobě navedení svého stroje Hawker Hurricane na zadní část dornieru. Útok se zdařil, bombardovací letoun havaroval poblíž stanice metra Victoria. Celý příběh byl nafilmován, Ray Holmes nakonec zázrakem přežil a získal právem statut hrdiny.
Bombardér Dornier Do 17 sražený stíhacím letounem pilotovaným Rayem Holmesem dopadl nedaleko londýnského nádraží Victoria.
Bombardér Dornier Do 17 sražený stíhacím letounem pilotovaným Rayem Holmesem dopadl nedaleko londýnského nádraží Victoria.
8| V hlavní roli Hawker Hurricane
Přestože především díky médiím byl jako vítěz bitvy o Británii prezentován stíhací letoun Supermarine Spitfire, realita je jiná. Převážnou část, zhruba dvě třetiny leteckého parku totiž tvořily na první pohled zastaralé, nemotorné, leč velmi odolné a snadno ovladatelné stíhačky Hawker Hurricane. Vzhledem k tomu, že oba letouny byly osazeny stejnou výzbrojí, je větší podíl hurricanu na konečném vítězství nezpochybnitelný.
9| Osudová chyba
V první fázi bitvy o Británii se Luftwaffe zaměřila především na průmyslové a vojenské cíle, mimořádnou pozornost věnovali němečtí plánovači především devastaci letišť. K změně strategie došlo poté, co v noci 25. srpna 1940 bombardovalo RAF Berlín. Ač byly následky zanedbatelné, útok rozběsnil Hitlera natolik, že nařídil odvetné akce proti anglickým městům. Jak se ukázalo, Hitlerovo rozhodnutí Britům v konečném důsledku pomohlo. Zatímco totiž civilní obyvatelstvo Londýna a dalších měst strádalo, RAF obnovilo funkčnost většiny letišť a hlavně doplnilo početní stavy pilotů. Když pak přišel maršál Göring 15. září s masivním bombardováním s cílem vtáhnout RAF do rozhodujícího střetu, ztratila Luftwaffe během jediného dne 60 letadel. Za krátký čas byla operace Sea Lion ukončena.
Civilní obyvatelstvo Londýna a dalších měst německými nálety strádalo, Královské letectvo ale dokázalo obnovit funkčnost většiny letišť a doplnilo početní stavy pilotů.
Civilní obyvatelstvo Londýna a dalších měst německými nálety strádalo, Královské letectvo ale dokázalo obnovit funkčnost většiny letišť a doplnilo početní stavy pilotů.
10| Pokračující bombardování
Přestože se bitva o Británii rovnala první velké německé porážce mimořádného významu, koncem operace Lvoun utrpení anglických měst neskončilo. Nadále pokračovalo jejich noční bombardování s cílem zlomit nezdolného britského ducha. Do května 1941 padlo za oběť bombardování 40 000 lidí.