Aston Martin: jen houšť a větší kapky

Aston Martin není zdaleka jen automobilem agenta 007. i autor: profimedia.cz
Při vší úctě k agentu 007 s povolením zabíjet, nepatří Aston Martin slavící letos 112. narozeniny zdaleka jen k Jamesi Bondovi. Devítka mimořádných modelů je toho důkazem.

AM DBR1 i autor: Aston Martin

1. AM DBR1

Designový model přinesl Aston Martinu první a dosud jediné vítězství v nejslavnějším vytrvaleckém závodě 24 hodin Le Mans. Stalo se tak v roce 1959, za volantem se tehdy střídali Carroll Shelby a Roy Salvadori.

AM DB5 i autor: profimedia.cz

2. AM DB5

Když se tento stroj v roce 1964 objevil v bondovce Goldfinger v hlavní roli se Seanem Connerym, nebylo co řešit. I když se spíš jednalo o vylepšenou verzi DB4 než o nový revoluční model, těší se od té doby „dé bé pětka“ takřka kultovnímu postavení.

AM V8 Vantage i autor: United Artists

3. AM V8 Vantage

V roce 1977 se náhle zjevil AM o síle 375 koní, později přibylo dalších 30 koní. Vůz dokázal vyvinout rychlost kolem 250 km/h, bojoval se zlem s agentem 007 ve snímku Dech života z roku 1987. V patnácté bondovce se poprvé objevil a ve V8 Vantage premiérově svezl Timothy Dalton. Jedná se o oblíbený vůz současného ředitele značky Andyho Palmera, který je vlastníkem verze z roku 1980.

AM DB7 i autor: Aston Martin

4. AM DB7

Podle mnohých vůz, který zachránil AM na začátku 90. let minulého století před krachem. Vznikl v době, kdy byla značka součástí gigantu Ford. Vedle tradičně špičkového designu oslovil zákazníka především motor V12 o obsahu 5,9 litru.

AM DB9 i autor: Aston Martin

5. AM DB9

Model, který pod ochrannými křídly automobilky Ford definoval filozofii značky na počátku tisíciletí. O přízeň zákazníků bojoval celých 12 let (2004–2016). AM DB9 položil základy modelů DBS a Virage.

AM Rapide i autor: Aston Martin

6. AM Rapide

Model postavený v roce 2009 na prodloužené platformě DB9. Z designového hlediska najdete přes vynaložení hodně velkého úsilí atraktivnější čtyřdveřový vůz kategorie 2 + 2 jen stěží. O pohon se stará 48ventilový motor V12. Platforma je využita pro první elektromobil AM Aston.

AM One-77 i autor: Aston Martin

7. AM One-77

Kompletně ručně vyráběný celokarbonový stroj byl až do roku 2015 posledním vozem z kategorie „supersport“ v historii značky. Oficiálně byl představen na přehlídce Concorso d’Eleganza Villa d’Este v roce 2009. O hodně rychlý pohyb, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, maximální rychlost 320 km/h se stará atmosférický vidlicový dvanáctiválec o obsahu 7,3 litru o síle 700 koní. Jak napovídá název, bylo vyrobeno 77 vozů, cena přes milion dolarů.

AM V12 Vantage S i autor: Aston Martin

8. AM V12 Vantage S

Starý poctivý Aston Martin, chtělo by se říci v případě kultovního modelu z roku 2013, autorem jehož designu je známý Henrik Fisker. Pravda, majitelé se museli smířit s absencí manuální převodovky, řazení řeší automat Sporthshift III, atmosférický motor o síle 573 koní, ale umí rychlost přes 330 km/h.

AM Vulcan i autor: Aston Martin

9. AM Vulcan

V nabídce toho nejlepšího z Aston Martin by neměl chybět ani okruhový speciál z roku 2015, jehož sedmilitrový dvanáctiválec má výkon přes 800 koní. Každý ze čtyřiadvaceti šťastných majitelů měl po zaplacení částky z kategorie astronomických absolvovat před první projížďkou tréninkový kemp pod vedením Darrena Turnera. Přes „slabší“ vozy, například One-77, se propracují na vrchol. K AM Vulcan je prostě potřeba se prořídit.