Trabant: symbol pádu Berlínské zdi
Zdroj: profimedia.cz
Trabant: symbol pádu Berlínské zdi
Zdroj:
profimedia.cz
Je vysoce pravděpodobné, že jedním z vozů, se kterým se v Playboyi, snad s výjimkou cest dobrodruha Dana Přibáně, hned tak nesetkáte, je trabant z dnes už naštěstí neexistující NDR. Zároveň je nutno říci, že se svým způsobem jedná o historickou nespravedlnost.
Nic proti prémiovým značkám Audi, BMW či Mercedes. Obdivuji sporťáky Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, Porsche. A s přibývajícím věkem a stavem českých silnic stále víc inklinuji k vozům kategorie SUV. Žádný z nich se ovšem na rozdíl od bakelitového vozítka nemůže pyšnit tím, že výrazně přispěl k pádu snad největšího symbolu totality v podobě Berlínské zdi.
Právě trabantem totiž dorazily do Maďarska v létě 1989 tisícovky občanů NDR s cílem opustit přes rozpadající se maďarsko-rakouskou hranici komunistickou vlast. Byl to plasťák ze Zwickau, který zaplavil na podzim 1989 Prahu. Tehdy se pro změnu rozhodli jeho majitelé dostat na vysněný Západ prostřednictvím pobytu na ambasádě Spolkové republiky Německo.
Dnes se trabant, kterého se v letech 1964–1991 vyrobilo přesně 3 096 099, těší především ve své sjednocené vlasti z takřka kultovního postavení. V Berlíně, pouze několik metrů od bývalého hraničního přechodu mezi východním a Západním Berlínem zvaným Checkpoint Charlie, se dokonce nachází hojně navštěvované Trabi muzeum. A nelze nesouhlasit s tamní průvodkyní, podle které se stal trabant nejdůležitějším vozem, jaký se kdy ve východním bloku vyráběl. Když totiž padla Berlínská zeď a lidé mohli v autech cestovat z východu na západ, Západní Berlín trabanty doslova zaplavily. Z vysmívaného vozu se stal symbol pádu Berlínské zdi.
(Článek Velká trabantová revoluce 1989 čtěte v zářijovém Playboyi)