9. června 2021 18:02

V domácnostech USA zahálejí luxusní hodinky za šest miliard dolarů

Alespoň to tvrdí server Watchfinder specializovaný na výkup a prodej hodinek nejrenomovanějších značek. Výsledky průzkumu vycházejí z reprezentativního vzorku 26 tisíc respondentů.

Dotazováni byli vlastníci luxusních hodinek s pořizovací cenou od 1300 dolarů. Hned 43 procent respondentů uvedlo, že mají alespoň jedny hodinky, které nenosí, zatímco 42 procent nezná jejich současnou hodnotu. Každý z účastníků je v průměru majitelem 2,6 luxusních hodinek. Server Watchfinder pak v rámci své průzkumné mise spolupracoval s Federální celní správou ve Švýcarsku, ve kterém se vyrábí drtivá většina špičkových hodinek. Podle poskytnutých údajů byly v posledních dvaceti letech vyvezeny ze země helvetského kříže do USA hodinky v hodnotě 28,04 miliardy dolarů.

Čtvrtina státního deficitu

K částce šesti miliard dolarů za hodinky ležící v USA ladem dospěl Watchfinder následujícím způsobem. Nejdřív přidal maloobchodní marži, pak připočítal dalších 35 procent, což se rovná specifickému odhadu nárůstu cen hodinek. Na základě výše uvedeného potvrdilo 43 procent dotázaných, že jedny z hodinek nechávají ležet v šuplíku, případně v trezoru, čímž nevyužívají měřiče času v hodnotě 12,05 miliardy dolarů. Autoři výzkumu pak pro jistotu vydělili částku dvěma, což se rovná šesti miliardám USD. V přepočtu 125 165 400 000 korun by pak pokrylo asi 25 procent rekordního českého státního deficitu.

Mimořádná investice

Jak se dál v textu uvádí, ani člověk, který nemá k hodinkám přehnaně kladný vztah, by neměl podceňovat obsah domácích krabic a šuplat. Magazín Antiques Roadshow uvádí v této souvislosti případ jistého dědice, který přišel nabídnout k prodeji staré hodinky Rolex Submariner z roku 1972. Ke svému příjemnému překvapení zjistil, že z původních 132 dolarů narostla cena na současných 20 000 dolarů.

Hodnota vyhledávaného modelu Patek Philippe Nautilus 5711 činila loni v září 77 000 dolarů. Na konci ledna letošního roku se stejné hodinky prodávaly za 116 000 dolarů, roční nárůst ceny se tak rovná 51 procentům. Jako ještě výhodnější investice se jeví Omega Speedmaster Moonwatch, zatímco průměrná tržní hodnota činila na konci léta loňského roku 4000 dolarů, během osmi měsíců cena narostla o 67 procent na 6700 USD.

Zlatý comeback?

Vedle nárůstu cen hodinek pak lze vysledovat další trend. Zatímco v posledních dvaceti letech hrála ve snaze uspokojit sportovně naladěné zákazníky prim ocel, v současné době to vypadá na velký zlatý comeback. Stoupenci teorie zlaté horečky vycházejí z jistoty, že cena za troyskou unci překoná v brzké době hranici 2000 dolarů a podstatně líp začne fungovat pandemií utlumený asijský trh.

„Růst cen zlata loni výrazně podpořil prodej hodinek a šperků, bylo tomu tak po celý rok a v této chvíli nevidíme důvod, proč by tento trend neměl pokračovat i letos,“ konstatoval v rozhovoru pro web magazínu Robb Report Ruediger Albers, ředitel společnosti Wempe Jewelers, jejíž vlajková loď v podobě prodejny s luxusními šperky a hodinkami se nachází na newyorské Fifth Avenue. Čísla hovoří jasně, poptávka po zlatých hodinkách Rolex Submariner, Chopard Alpine Eagle či dámských Patek Philippe Twenty 4, roste. „Viděl bych to tak, že lidi jsou z toho všeho, co se kolem nás děje, unaveni, nákup zlatých šperků nebo hodinek pro ně představuje vybočení z každodenní rutiny,“ říká.

Úspěšný second hand

Vzhledem k faktu, že „svatá hodinářská trojice“ ve složení Audemars Piguet, Patek Philippe a Rolex nestíhá uspokojit poptávku, daří se i byznysu s hodinkami z druhé ruky. Podle Justina Reise ze serveru WatchBox, na kterém se obchodují hodinky top značek, i v tomto případě převyšuje poptávka nabídku. „Patek Philippe Nautilus v růžovém zlatě se u nás prodává za dvojnásobnou cenu, než je tomu v maloobchodě. A zlaté hodinky Rolex Cosmograph Daytona, které v obchodě pořídíte za 36 650 dolarů, jsme prodali za 65 000 dolarů.“