Zdroj: profimedia.cz / archiv Tomáše Engeho
Zdroj:
profimedia.cz / archiv Tomáše Engeho
V neděli se v americkém Austinu přepisovaly dějiny formule 1, potažmo motoristického sportu. Obhájce titulu Lewis Hamilton dojel druhý, což mu stačilo k zisku v pořadí už šestého titulu světového šampiona. Podle Tomáše Engeho, jediného českého účastníka MS F1, se trůn sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera otřásá v základech.
Playboy: Nejen motoristický svět dnes řeší šestý titul Lewise Hamiltona, já ale za vším vidím rovněž Rosse Brawna. Nejdřív vychoval Michaela Schumachera, který odvedl v Mercedesu neocenitelnou práci. Pak přetransformoval svůj tým Brawn GP v sedm sezon neporazitelný Mercedes.
Enge: Ross Brawn působil v týmu Mercedes do roku 2013. Paradoxně odešel rok předtím, než jím založený tým zahájil velkou jízdu sedmi double v individuálním šampionátu a stejného počtu triumfů v Poháru konstruktérů. Když se podíváte na to, že Ross Brawn byl z pozice technického ředitele u toho, když Michael Schumacher získal dva tituly u Benettonu a dalších pět u Ferrari, je jasné, že se jedná o mimořádnou osobnost. Jsem si jistý, že bez něj by tým Mercedes a Lewis Hamilton nebyli tam, kde dnes jsou.
„Ross Brawn paradoxně odešel rok předtím, než jím založený tým zahájil velkou jízdu sedmi double."
„Ross Brawn paradoxně odešel rok předtím, než jím založený tým zahájil velkou jízdu sedmi double."
Playboy: Jako skalní fanoušek Ayrtona Senny mohu argumentovat, že Hamilton vyhrál své tituly převážně v časech, kdy o výsledku závodu rozhoduje do značné míry týmová strategie, počet zastávek v boxech…
Enge: Jedná se o nekonečnou debatu. V letech 2000 až 2004 předvádělo Ferrari něco hodně podobného jako dnes Mercedes. Pětkrát v řadě vyhrál Michael Schumacher, druhý byl Rubens Barrichello. Je pravda, že technika a počítače hrají obrovskou roli. V mateřských továrnách fungují stovky inženýrů, strategie zastávek v boxech se nestanovují na okruzích, ale ve fabrikách. Funguje online příjímání satelitních dat. V pátek se jedou první tréninky, data končí okamžitě v továrně, kde se řeší nastavení vozu, následuje testování na simulátorech…
Playboy: Kam se ztratil jezdec?
Enge: Pořád zůstává nejdůležitějším prvkem. Bylo to vidět na víkendové Velké ceně USA, kde většina týmů zvolila dvě zastávky v boxech. Lewis Hamilton se rozhodl pro jediný pit stop, díky brilantní jízdě a správné strategii takřka vyhrál závod. Žádné technické vymoženosti, včetně elektronické stabilizace auta, automatického přidávání plynu či rozdělení síly brzd na jednotlivá kola, nevyřeší, na rozdíl od jezdce, jedinou nepředvídatelnou situaci. A takových může být během kola několik. Proto vyhrávají jezdci, kteří se naučí s autem žít, dýchat, být jeho součástí. Mimochodem, od letošní Velké ceny Německa až do víkendového závodu v Americe nezískal Mercedes pole position. Přitom přes nástup Ferrari vyhrál čtyři z osmi závodů, z toho tři Hamilton. Ayrton Senna tenkrát převyšoval všechny jezdce s výjimkou Alaina Prosta o několik pater, ale dnes je F1 někde jinde. Srovnání je proto nemožné. Každá doba má své hrdiny.
„Lewis Hamilton se rozhodl pro jediný pit stop, díky brilantní jízdě a správné strategii takřka vyhrál závod."
Zdroj: profimedia.cz
„Lewis Hamilton se rozhodl pro jediný pit stop, díky brilantní jízdě a správné strategii takřka vyhrál závod."
Zdroj:
profimedia.cz
Playboy: Lewis Hamilton vstoupil do F1 v roce 2007 v barvách týmu McLaren. S dvojnásobným šampionem Alonsem, který přišel jako týmová jednička, sváděl tak urputné boje, až nakonec vyhrál Kimi Räikkonen. Pak vyhrál za lehce podezřelých okolností v roce 2008, následovalo pět let bez titulu. Věřil jste v té době, že přijde comeback?
Enge: Fandil jsem Kimimu, takže si nepamatuji, jestli jsem Lewise odepisoval, nebo ne. V roce 2009 vypálil všem rybník tým Brawn GP se svým revolučním difuzérem. Pak přišla éra Red Bullu a čtyři tituly Sebastiana Vettela. Lewis Hamilton navíc věnoval v té době spoustu času společenským aktivitám. S přestupem do Mercedesu pro něj přišla nová motivace, naučil se jezdit pod obrovským tlakem. Vybavuje se mi nedávný souboj s mladým dravcem Maxem Verstappenem. Kolo na kolo, hrozila kolize. Hamilton ubral a vyřešil to později. Před lety by do toho šel ve stylu hop, nebo trop.
Playboy: V čem spočívá největší síla Lewise Hamiltona?
Enge: Má obrovské sebevědomí. Hodně se poučil ze ztráty titulu v souboji s Nikem Rosbergem. Platilo pravidlo, že co člověka nezabije, to ho posílí. Rychlost mu nechyběla nikdy.
Tomáš Enge je jediným Čechem se zkušenostmi ze závodů F1.
Zdroj: archiv Tomáše Engeho
Tomáš Enge je jediným Čechem se zkušenostmi ze závodů F1.
Zdroj:
archiv Tomáše Engeho
Playboy: V této chvíli to vidím tak, že Lewise Hamiltona může porazit pouze hlava Lewise Hamiltona.
Enge: Přesně tak. Jedině snad, že by týmy Ferrari nebo Red Bull přišly v budoucnu s revolučním řešením ve smyslu Brawnova difuzéru a tím začaly Mercedes porážet.
Playboy: Takže příští rok zase Hamilton?
Enge: Uvidíme, co ukážou mladí jezdci. Řekl bych, že Charles Leclerc a Max Verstappen budou zas o něco lepší. Sleduji thajského jezdce Alexandera Albona na Red Bullu. Jede v F1 první sezonu, v úvodu závodu v USA měl nezaviněnou kolizi, dostal se mezi dva monoposty, které ho skříply. Zajel do boxu, vyměnil kolo, přední křídlo a začal zajíždět skvělé časy. Nakonec skončil pátý. Výborně jezdí i jedenadvacetiletý George Russell, sráží ho ale technika. Potenciál má určitě i Bottas, ale dokud bude v jednom týmu s Hamiltonem, bude maximálně druhý.