návrat zpět
Co hledáte?
Smazat

reklama

reklama

Autor: profimedia.cz / archiv Tomáše Engeho
Úspěch

Tomáš Enge: „Hamiltona může porazit pouze jeho hlava.“

Vydáno: 08.11.2019
V neděli se v americkém Austinu přepisovaly dějiny formule 1, potažmo motoristického sportu. Obhájce titulu Lewis Hamilton dojel druhý, což mu stačilo k zisku v pořadí už šestého titulu světového šampiona. Podle Tomáše Engeho, jediného českého účastníka MS F1, se trůn sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera otřásá v základech.

Playboy: Nejen motoristický svět dnes řeší šestý titul Lewise Hamiltona, já ale za vším vidím rovněž Rosse Brawna. Nejdřív vychoval Michaela Schumachera, který odvedl v Mercedesu neocenitelnou práci. Pak přetransformoval svůj tým Brawn GP v sedm sezon neporazitelný Mercedes.
Enge:
Ross Brawn působil v týmu Mercedes do roku 2013. Paradoxně odešel rok předtím, než jím založený tým zahájil velkou jízdu sedmi double v individuálním šampionátu a stejného počtu triumfů v Poháru konstruktérů. Když se podíváte na to, že Ross Brawn byl z pozice technického ředitele u toho, když Michael Schumacher získal dva tituly u Benettonu a dalších pět u Ferrari, je jasné, že se jedná o mimořádnou osobnost. Jsem si jistý, že bez něj by tým Mercedes a Lewis Hamilton nebyli tam, kde dnes jsou.

„Ross Brawn paradoxně odešel rok předtím, než jím založený tým zahájil velkou jízdu sedmi double."
Autor: Matthew Lamb CC BY-SA 2.0 „Ross Brawn paradoxně odešel rok předtím, než jím založený tým zahájil velkou jízdu sedmi double."

Playboy: Jako skalní fanoušek Ayrtona Senny mohu argumentovat, že Hamilton vyhrál své tituly převážně v časech, kdy o výsledku závodu rozhoduje do značné míry týmová strategie, počet zastávek v boxech…
Enge:
Jedná se o nekonečnou debatu. V letech 2000 až 2004 předvádělo Ferrari něco hodně podobného jako dnes Mercedes. Pětkrát v řadě vyhrál Michael Schumacher, druhý byl Rubens Barrichello. Je pravda, že technika a počítače hrají obrovskou roli. V mateřských továrnách fungují stovky inženýrů, strategie zastávek v boxech se nestanovují na okruzích, ale ve fabrikách. Funguje online příjímání satelitních dat. V pátek se jedou první tréninky, data končí okamžitě v továrně, kde se řeší nastavení vozu, následuje testování na simulátorech…

Playboy: Kam se ztratil jezdec?
Enge:
Pořád zůstává nejdůležitějším prvkem. Bylo to vidět na víkendové Velké ceně USA, kde většina týmů zvolila dvě zastávky v boxech. Lewis Hamilton se rozhodl pro jediný pit stop, díky brilantní jízdě a správné strategii takřka vyhrál závod. Žádné technické vymoženosti, včetně elektronické stabilizace auta, automatického přidávání plynu či rozdělení síly brzd na jednotlivá kola, nevyřeší, na rozdíl od jezdce, jedinou nepředvídatelnou situaci. A takových může být během kola několik. Proto vyhrávají jezdci, kteří se naučí s autem žít, dýchat, být jeho součástí. Mimochodem, od letošní Velké ceny Německa až do víkendového závodu v Americe nezískal Mercedes pole position. Přitom přes nástup Ferrari vyhrál čtyři z osmi závodů, z toho tři Hamilton. Ayrton Senna tenkrát převyšoval všechny jezdce s výjimkou Alaina Prosta o několik pater, ale dnes je F1 někde jinde. Srovnání je proto nemožné. Každá doba má své hrdiny.

„Lewis Hamilton se rozhodl pro jediný pit stop, díky brilantní jízdě a správné strategii takřka vyhrál závod."
Autor: profimedia.cz „Lewis Hamilton se rozhodl pro jediný pit stop, díky brilantní jízdě a správné strategii takřka vyhrál závod."

Playboy: Lewis Hamilton vstoupil do F1 v roce 2007 v barvách týmu McLaren. S dvojnásobným šampionem Alonsem, který přišel jako týmová jednička, sváděl tak urputné boje, až nakonec vyhrál Kimi Räikkonen. Pak vyhrál za lehce podezřelých okolností v roce 2008, následovalo pět let bez titulu. Věřil jste v té době, že přijde comeback?
Enge:
Fandil jsem Kimimu, takže si nepamatuji, jestli jsem Lewise odepisoval, nebo ne. V roce 2009 vypálil všem rybník tým Brawn GP se svým revolučním difuzérem. Pak přišla éra Red Bullu a čtyři tituly Sebastiana Vettela. Lewis Hamilton navíc věnoval v té době spoustu času společenským aktivitám. S přestupem do Mercedesu pro něj přišla nová motivace, naučil se jezdit pod obrovským tlakem. Vybavuje se mi nedávný souboj s mladým dravcem Maxem Verstappenem. Kolo na kolo, hrozila kolize. Hamilton ubral a vyřešil to později. Před lety by do toho šel ve stylu hop, nebo trop.   

Playboy: V čem spočívá největší síla Lewise Hamiltona?
Enge:
Má obrovské sebevědomí. Hodně se poučil ze ztráty titulu v souboji s Nikem Rosbergem. Platilo pravidlo, že co člověka nezabije, to ho posílí. Rychlost mu nechyběla nikdy.

Tomáš Enge je jediným Čechem se zkušenostmi ze závodů F1.
Autor: archiv Tomáše Engeho Tomáš Enge je jediným Čechem se zkušenostmi ze závodů F1.

Playboy: V této chvíli to vidím tak, že Lewise Hamiltona může porazit pouze hlava Lewise Hamiltona.
Enge:
Přesně tak. Jedině snad, že by týmy Ferrari nebo Red Bull přišly v budoucnu s revolučním řešením ve smyslu Brawnova difuzéru a tím začaly Mercedes porážet.

Playboy: Takže příští rok zase Hamilton?
Enge:
Uvidíme, co ukážou mladí jezdci. Řekl bych, že Charles Leclerc a Max Verstappen budou zas o něco lepší. Sleduji thajského jezdce Alexandera Albona na Red Bullu. Jede v F1 první sezonu, v úvodu závodu v USA měl nezaviněnou kolizi, dostal se mezi dva monoposty, které ho skříply. Zajel do boxu, vyměnil kolo, přední křídlo a začal zajíždět skvělé časy. Nakonec skončil pátý. Výborně jezdí i jedenadvacetiletý George Russell, sráží ho ale technika. Potenciál má určitě i Bottas, ale dokud bude v jednom týmu s Hamiltonem, bude maximálně druhý.

Související témata: F1 , Lewis Hamilton , Tomáš Enge , rozhovor , interview , sport