Přesně tuto otázku vznesl prostřednictvím šéfové módního oddělení Vanessy Friedman před časem deník The New York Times. Na první pohled se jedná o srovnání takřka nepatřičné. Na jedné straně s haute couture spojený Karl Lagerfeld (1933–2019), jehož jméno bylo kromě vlastního brandu spojeno přes půl století se značkami jako Balmain, Chlóe, Fendi nebo Chanel. Na straně druhé, syn přistěhovalců z Ghany, zakladatel luxusního streetwearu Virgil Abloh (1980), toho času
Server Bussines Insider sice vzdává hold osobě loni zesnulého módního génia Karla Lagerfelda, úspěchy Virgila Abloha ovšem považuje za bezprecedentní. Rodák z Rockfordu (Illinois), kterého sleduje aktuálně na instagramu přes pět milionů fanoušků, patří mezi osobnosti z kategorie renesančních. Navštěvoval střední katolickou školu. Na základě zdárného ukončení studia na University of Wisconsin-Madison a Illinois Institute of Technology vlastní bakalářský a magisterský titul v oborech stavební inženýrství a architektura. Ve druhém případě absolvoval studijní program, který založil vizionář, poslední ředitel věhlasné školy Bauhaus a autor brněnské vily Tugendhat Mies van der Rohe (1886–1969). Odpověď na otázku, jak moc se módní návrhář Virgil Abloh drží van der Roheho principů, podle kterých „méně je více“ a „Bůh je v detailech“, rád přenechám povolanějším.
Nabitý mobil a Caravaggio
Ještě v roce 2017 neměl Virgil Abloh vlastní kancelář a psací stůl, pracoval převážně na ulici s telefonem v ruce. „Občas jsem si na rohu Prince a Mercer Streets na Manhattanu uvědomil, že jsem za dvacet minut neudělal ani krok, pořád stojím na místě a něco řeším. Kanceláře nemusím, pobyt v nich narušuje tok mých myšlenek, spousta lidí kolem mě se může na něco zeptat. Není nad to toulat se po městě, zaznamenávat podněty do mobilu, který plní roli mojí kanceláře. Dokud je nabitý, je všechno v pohodě,“ pravil v rozhovoru pro New York Times úspěšný zakladatel kultovní značky Streetwear Off-White sídlící od roku 2013 v Miláně. Když už jsme u Itálie, jako jeden ze zdrojů inspirace uvádí Virgil Abloh barokního malíře Caravaggia.
Stane se Virgil Abloh Karlem Lagerfeldem nového milénia?
Stane se Virgil Abloh Karlem Lagerfeldem nového milénia?
Vždy otevřené dveře
Nakonec ovšem došlo, alespoň, co se pobytu v kanceláři týče, i na Virgila Abloha. V roce 2018 byl totiž jako první Afroameričan jmenován ředitelem pánských kolekcí značky Louis Vuitton, datum jejíhož vzniku spadá do roku 1854. V Paříži zdědil nový šéf kancelář, kterou v období 1997 až 2013 obýval kreativní ředitel LV Marc Jacobs. „Moje dveře jsou pro všechny otevřené, neexistuje žádná hierarchie,“ pravil v rozhovoru pro GQ. Mimochodem, téhož roku se dostal mezi stovku nejvlivnějších lidí magazínu Time. „Nezavírám před nikým dveře, nikdo se ke mně nemusí objednávat. Vycházím z toho, že jsme tým a já plním roli toho, který nese odpovědnost za konečný výsledek.“ Nutno říci, že se Virgil neobjevil v LV zničeho nic, budoucího ředitele LV Michaela Burka zaujal už v roce 2009, během kterého absolvoval fanoušek Michaela Jordana a kapely Guns N’ Roses půlroční stáž ve Fendi. Od té doby se rovněž datuje jeho spolupráce s rapperem Kanyem Westem. „Byl jsem tehdy ohromen atmosférou, kterou Virgil a Kanye dokázali ve Fendi vytvořit. Nazval bych ji kreativně rušivou,“ řekl Michael Burke v rozhovoru pro New York Times. Rok 2009 byl pak v Ablohově případě spojen rovněž se svatbou se Shannon Sundberg, se kterou má dvě děti.
Superorganizace a vášeň
Nejen prací pro Louis Vuitton je Virgil Abloh živ. Souběžně s tvorbou pro módního giganta navrhl pro Nike sportovní šaty, ve kterých se nejúspěšnější tenistka historie Serena Williams probojovala do finále US Open (2018) a French Open (2019). Důkazem jeho vřelého vztahu ke sportu, zvláště pak k Michalu Jordanovi, je spolupráce na řadě Air Jordan. V roce 2017 získaly Ablohovy basketbalové boty Air Jordan Nike The Ten ocenění pro nejlepší sportovní obuv roku. Letos v únoru uvedl na trh u příležitosti chicagského NBA All Star Weekendu novou „air“ řadu.
Tím ovšem aktivity Virgila Abloha zdaleka nekončí. V jeho přebohatém portfoliu najdete například práce pro značky, jako je Ikea, Evian (na designu láhve se spolu s ním podílela i Maria Šarapova), Rimowa, Jimmy Choo a Mc Donald’s. Na dotaz Vanity Fair, jak zvládá takovou porci pracovní zátěže, odpověděl, že za vším je nutno hledat jeho schopnost „superorganizace“ času a vášeň pro práci.