návrat zpět
Co hledáte?
Smazat

reklama

reklama

Autor: profimedia.cz
Úspěch

Když nic není nemožné...

Vydáno: 03.05.2021
Dne 28. dubna 1916 se v italské vesnici Renazzo di Cento narodil Ferruccio Lamborghini, muž, který výrazně ovlivnil dějiny automobilového průmyslu. U příležitosti jeho nedožitých 105. narozenin nebude od věci připomenout si zásadní fakta ze života výjimečného muže a playboye.

1. Za vším hledej spojku

Kdoví jak by dnes vypadal svět automobilového průmyslu, kdyby Enzo Ferrari neprohlásil na adresu úspěšného výrobce traktorů, majitele Lamborghini Trattori, S.p.A., a vlastníka několika vozů Ferrari či Maserati, aby se nejdřív naučil jezdit vedle traktoru i autem a až pak kritizoval jeho vozy. Signore Ferruccio v reakci na vzkaz nechal rozebrat spojku, která nefungovala podle jeho představ, a konstatoval, že stejná firma dodává díly pro jeho traktory. Závadu odstranil, a protože od vlády nedostal licenci na výrobu vrtulníků, rozhodl se přesedlat z traktorů na sportovní auta.

2. Ve znamení V12      

Náskok, ze kterého se těšil jeho úhlavní konkurent Enzo Ferrari, se Ferruccio Lamborghini rozhodl stáhnout koncentrovaným útokem na lidské zdroje. Ačkoli předem avizoval neochotu účastnit se automobilových závodů, přetáhl do své společnosti Automobilli-Lamborghini v San’t Agata Bolognese Ferrariho inženýry Giotta Bizzarriniho, Gianpaola Dallaru a Boba Wallace. Prvním sériovým vozem z produkce automobilky se stalo v roce 1963 Lamborghini 350 GTV osazené motorem V12. Mimochodem, i dnes, kdy největší světové automobilky silně omezují vývoj spalovacích motorů a věnují své peníze a úsilí elektromobilům, oznámilo Lamborghini uvedení dvou modelů V12. První z nich by měl podle specializovaného serveru Motor1.com navazovat na hybridní hypersport Lamborghini Sián s kombinovaným výkonem 819 koní. Ve druhém případě by se mělo jednat o vylepšenou verzi Aventador SVJ, jehož standardní dvanáctiválec o objemu 6,5 litru dosáhl síly 770 koní. Jeden kůň tak nakonec „táhl“ pouhých 1,98 kilogramu.

Prvním sériovým vozem z produkce automobilky se stalo v roce 1963 Lamborghini 350 GTV, na snímku představuje Ferruccio Lamborghini tento model novinářům.
Autor: Lamborghini Prvním sériovým vozem z produkce automobilky se stalo v roce 1963 Lamborghini 350 GTV, na snímku představuje Ferruccio Lamborghini tento model novinářům.

3. Ve znamení býka

Jako symbol značky si signore Ferruccio vybral legendárního býka Murciélaga, který v roce 1879, ač zraněn bodnutími 24 mečů, přežil a dostalo se mu proto ze strany toreadora milosti. Později byl věnován Antoniu Miurovi, který s vydatnou pomocí superbýka založil známý chov. Kupodivu, model Lamborghini Murciélago se vyráběl až v letech 2001–2010, kdy kontrolu nad býčí značkou převzala automobilka Audi. Lamborghini Miura (1966–1972) dostalo jméno po trenérovi býků donu Eduardu Miurovi a byl to první vůz s motorem uloženým uprostřed (Ferrari přišlo s touto variantou až po sedmi letech). Tím ovšem býčí stopa ani zdaleka nekončí. Například Lamborghini Islero (1968–1970) bylo pojmenováno na počest býka, který na konci srpna 1947 usmrtil slavného matadora Manuela Rodrígueze.

Jako symbol značky si signore Ferruccio vybral legendárního býka Murciélaga, model shodného jména se objevil až v roce 2001.
Autor: Lamborghini Jako symbol značky si signore Ferruccio vybral legendárního býka Murciélaga, model shodného jména se objevil až v roce 2001.

4. Auta, ženy, víno

Ferruccio Lamborghini byl ztělesněním playboye, podle lidí z jeho okolí se jednalo o usměvavého, převážně dobře naloženého muže, milovníka krásných žen, dobrých vín a jídla. Přestože mezi jeho zákazníky patřili například Frank Sinatra, Henry Ford či Grace Kelly, netrpěl sebemenším pocitem vlastní výjimečnosti. Na svou vilu na pobřeží Jadranu jezdil kromě lamborghini svým prvním autem, kterým byl Fiat Topolino. Zároveň si nedělal přehnanou starost se společenskými konvencemi, hosty na večírcích pořádaných v Casa Lamborghini vítal často v těžce neformálním domácím oděvu s pantofli na nohou.

Zaměstnanci svého bosse podle všeho zbožňovali, neboť mu nečinilo problém stát se jedním z nich. Často byl zastižen v provozu, jak se s vyhrnutými rukávy a šťastným výrazem v tváři hrabe v motoru.

5. Armádní neúspěch

V 70. letech oslovila Ferruccia Lamborghiniho americká armáda toužící po robustnějším nástupci legendárního jeepu. Výsledkem byl 2700 kilogramů vážící pick up LM002, který přes svou hmotnost zrychlil z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy, což z něj činilo po dlouhý čas nejrychlejší SUV na světě. Bohužel, rychlé monstrum mělo problém s jízdou v terénu a nemuselo písek, proto se velení US Army rozhodlo pro AMMWV, předchůdce slavného hummera.

Lamborghini LM002 bylo po dlouhý čas nejrychlejším SUV na světě. Armáda však o něj zájem neměla.
Autor: Lamborghini Lamborghini LM002 bylo po dlouhý čas nejrychlejším SUV na světě. Armáda však o něj zájem neměla.

6. Mistr vinař

S nástupem ropné krize v první polovině 70. let se Ferruccio Lamborghini stáhl z automobilového byznysu a rozhodl se pro pobyt ve svém sídle u Lago Trasimeno. Zároveň zvolil dráhu úspěšného vinaře. Jeho vína odrůd Merlot, Gamay či Cabernet Sauvignon se prosadila v mimořádně konkurenčním prostředí vyhlášeného vinařského regionu Umbria. Velmi povedené jsou i sekty, mezi nejznámější patří Lamborghini V12 Brut Vino Spumante.  
Související témata: Ferruccio Lamborghini , Lamborghini , auto , zajímavosti