Titulku listopadového vydání Playboye opět opanovala se svou Anastasií neskutečná portugalská fotografka Ana Dias. Ve velkém rozhovoru sochař a výtvarník David Černý nekompromisně mluví o politice, zbraních i cancel culture. Na dvacet otázek odpovídá hudebník Oto Klempíř. Rocková múza Marianne Faithfull, bez které by možná ani Mick Jagger nebyl takový, jakého ho dnes známe, je listopadovým sexsymbolem. A je toho samozřejmě daleko víc...
Herní průmysl patří bezpochyby mezi nejdynamičtěji se rozvíjející odvětví, když průměrný roční růst činí devět procent. Podle kvalifikovaných odhadů má letos trh s videohrami i přes nedostatek polovodičů úspěšně atakovat hranici 190 miliard dolarů. Daří se i esportu, zatímco v roce 2018 činily podle specializovaného serveru www.newzoo.com příjmy 856 milionů dolarů, letos se má jednat o 1,79 miliardy USD.
Vše pro hráče
O atraktivitě esportu vypovídají i další čísla. Až 40 procent rozpočtu pokrývají sponzoři, mezi největší přispěvatele patří gigant výroby příslušenství pro hráče Razer. Na počátku covidové pandemie uzpůsobila společnost výrobní linky k produkci chirurgických roušek, na konci loňského roku oslovila trh respirátorem pro hráče Razer Zephyr. Přes cenu 99 dolarů se první série masky vyprodala v rekordně krátkém čase. Mezi další pilíře z řad sponzorů patří společnosti MSI, Bilibili, Huya, Afreeca TV a NetEase.
Firma Razer, gigant herního příslušenství, oslovila trh respirátorem Razer Zephyr.
Zdroj: Razer
Firma Razer, gigant herního příslušenství, oslovila trh respirátorem Razer Zephyr.
Zdroj:
Razer
Slet velkých hráčů
Do esportu ovšem vstupují také mimooborové brandy. Například gigant na poli spotřební elektroniky Samsung uzavřel v roce 2018 kontrakt se společnostmi People Can Fly a Epic Games provozující hru Fornite, kterou si mohli hry chtiví stáhnout po jistý čas pouze prostřednictvím smart mobilu Samsung Galaxy Note 9. Na velmi movité sponzory se může spolehnout rovněž hojně sledovaná Overwatch League kopírující model tradičních profesionálních lig, kdy proti sobě bojují týmy z konkrétních měst. V tomto případě jsou ve hře Coca-Cola, HP, Intel, Toyota, T-Mobile.
Hojně sledovaná Overwatch League, kde proti sobě bojují týmy z konkrétních měst, má velmi movité sponzory.
Zdroj: Blizzard Entertainment
Hojně sledovaná Overwatch League, kde proti sobě bojují týmy z konkrétních měst, má velmi movité sponzory.
Zdroj:
Blizzard Entertainment
Svůj mezi své
Esport přináší rovněž perspektivní obchodní a prezentační platformu. Například Team Liquid se spojil v sezoně 2019 se studiem Marvel, ve hře byly dresy Captain America. Úspěšně dopadla rovněž spolupráce mezi organizací Fnatic a Hello Kitty. Z kultovního postavení mezi hráči se těší americká lifestylová značka 100 Thieves LLC, kterou založil v roce 2017 spolu s majitelem celku NBA Cleveland Cavaliers Danem Gilbertem nejlepší esportovec světa 2014 a vítěz X-Games Mathew „Nadeshot“ Haag. Se značkou jsou mimo jiné spojeni například rapper Drake a spoluzakladatel a ředitel společnosti Dropbox Drew Houston.
Team Liquid se spojil v sezoně 2019 se studiem Marvel, aby vznikla prodejně úspěšná kolekce módy nejen pro hráče.
Zdroj: Team Liquid
Team Liquid se spojil v sezoně 2019 se studiem Marvel, aby vznikla prodejně úspěšná kolekce módy nejen pro hráče.
Zdroj:
Team Liquid
Jeden za všechny
Co se zisků z turnajů týče, v tomto případě je přímý podíl na financování klubů spíš symbolický. Pravda, v roce 2019 sice bral celkový vítěz Fornite, šestnáctiletý Kyle „Bugha“ Giersdorf tři miliony dolarů, peníze se ovšem dělily mezi celý tým. Stejně tak tomu bylo v případě dánského profesionála Johana „N0taila“ Sundsteina, nesporného šampiona strategické počítačové hry DOTA2, jehož roční prizze money se vyšplhaly před třemi lety na dosud rekordní hranici 7,2 milionu dolarů.
Na druhou stranu, stejně jako u standardního sportu platí přímá úměra mezi počtem triumfů a vyjednávací silou při jednáních se sponzory. Nejlepší hráči pak uzavírají individuální smlouvy v řádech milionů dolarů.
V roce 2019 se tehdy šestnáctiletý Kyle Bugha Giersdorf stal světovým šampionem ve hře Fornite. Znamenalo to výhru tří milionů dolarů, o které se ovšem musel podělit s týmem.
Zdroj: @bugha
V roce 2019 se tehdy šestnáctiletý Kyle Bugha Giersdorf stal světovým šampionem ve hře Fornite. Znamenalo to výhru tří milionů dolarů, o které se ovšem musel podělit s týmem.
Zdroj:
@bugha
Mládí vpřed...
O tom, že kdo s esportem dřív začne, ten dřív kasíruje, by mohl vyprávět devítiletý Joseph Deen, který loni na jaře podepsal profesionální smlouvu s Team 33 patřící mezi vůdčí formace v šampionátu Fornite. U příležitosti podepsání kontraktu obdržel šek na 33 tisíc dolarů a veškeré počítačové vybavení, včetně vysokorychlostního systému. „V okamžiku, kdy přišla nabídka, jsem se cítil úžasně. Vždycky jsem toužil po dráze profesionálního hráče,“ řekl Joseph v rozhovoru pro BBC.
Chlapec základní školou povinný hraje Fornite od čtyř let, od roku 2020 byly jeho výkony pečlivě monitorovány. „Ozval se mi jeden skaut s tím, že sleduje moc dobrého kluka, jmenuje se Joseph,“ prozradil výkonný ředitel Team 33 Tyler Gallagher. „Začali jsme proti němu hrát a během krátké doby nám bylo jasné, že ho musíme co nejdřív podepsat, jinak to udělá někdo jiný.“
Vzhledem k tomu že podle pravidel se děti do třinácti let můžou účastnit pouze turnajů, ve kterých nejsou vypisovány prizze money, se z hlediska Team 33 jedná o investici do budoucna. Ostatně, Američan Victor de Leon III, ve světě hráčů známý jako Lil Poison, uzavřel, pochopitelně stejně jako Joseph prostřednictvím rodičů, první profi smlouvu v sedmi letech.
Mimochodem, za svou výkonnost a nejspíš světlou budoucnost vděčí Joseph především přísné matce Gigi, která vedla synka ke hře na klavír. „Muzicírovaní mi hodně pomohlo v práci s klávesnicí a myší. PC je ve srovnání s klavírem hodně jednoduché,“ pravil hoch.
(Text o naději a prokletí herního průmyslu, který už dávno převálcoval Hollywood, je součástí květnového čísla Playboye)