6. října 2020 14:49

Instagram slaví desáté narozeniny

6. října 2010 spatřila světlo světa platforma na sdílení fotografií Instagram, jejími spolutvůrci se stali pánové Kevin Systrom (1983) a Mike Krieger (1986). Jejich původní projekt se jmenoval Burbn, oba však usoudili, že jejich aplikace je příliš blízká geolokační službě s prvky sociální sítě, Foursquare poprvé vydané v březnu 2009.

  • Poprvé se Instagram objevil v obchodě App Store společnosti Google. V roce 2013 reagoval Instagram verze 5.0 na konkurenci ze strany Snapchat novou funkcí Direct umožňující posílat fotografie pouze vybraným uživatelům místo všem, případně skupině. Kevin a Mike opustili Instagram v září 2018 s tím, že touží po odpočinku a nových výzvách. Novým šéfem se stal v říjnu téhož roku Adam Mosseri (1983).
  • Instagram byl oficiálně spuštěn v roce 2010 jako aplikace iPhone pro sdílení fotografií. Během jednoho měsíce získal milion uživatelů. Pro srovnání, aplikace Foursquare a Twitter se na stejný počet uživatelů dostaly po dvou letech.
  • V dubnu 2012 změnil Instagram majitele, Facebook investoval do převzetí miliardu dolarů v hotovosti a akciích, ve společnosti v té době přitom pracovalo pouhých 13 zaměstnanců. Jednalo se o transakci z kategorie bombastických, do té doby totiž investoval největší částku do služby pracující s fotografiemi internetový portál Yahoo, když si v roce 2005 pořídil za 30 milionů komunitní web pro sdílení fotografii Flickr. Experti ovšem upozorňovali na skutečnost, že tržní ohodnocení Facebooku se v té době pohybovalo kolem 100 miliard dolarů, Mark Zuckerberg tak vložil, jak se ukazuje, do koupě zlatého dolu pouhé 1 procento tržní hodnoty firmy. Podle agentury Bloomberg Intelligence narostla cena Instagramu asi na 100 miliard dolarů.
  • V srpnu 2016 spustil Instagram aplikaci Stories (Instastories). Jejím prostřednictvím lze sdílet všechny zajímavé okamžiky dne, pustit fanoušky o něco blíž a upevnit vzájemný vztah. Do příběhu lze zakomponovat i hudbu. Základem Stories je právě teď, kdykoli a cokoli.
  • V září 2017 překonal Instagram hranici 800 milionů aktivních uživatelů, následující rok v červnu převýšil počet uživatelů jednu miliardu. Přesto v rámci „vnitropodnikových“ aktivit gigantu Facebook Inc. patřila aplikaci Instagram až čtvrtá příčka. Pořadí vypadalo v té době následovně: Facebook (2,2 miliardy), WhatsApp (1,5 miliardy), Facebook Messenger (1,3 miliardy), Instagram (1 miliarda).
  • Podle serveru www.brandwatch.com bylo pořadí deseti nejsledovanějších účtů k 1. 10. 2020 následující: 1. Instagram (367 mil.), 2. Cristiano Ronaldo (238 mil.), 3. Ariana Grande (203 mil.), 4. Dwayne „The Rock“ Johnson (199 mil.), 5. Kylie Jenner (197 mil.), 6. Selena Gomez (194 mil.), 7. Kim Kardashian (189 mil.), 8. Lionel Messi (167 mil.), 9. Beyoncé (155 mil.), 10. Justin Bieber (147 mil.).
  • Největší sledovanosti se podle loňských údajů těšil Instagram v USA – 110 milionů uživatelů. Do první desítky se dále vešly Brazílie (66 mil.), Indie (64 mil.), Indonésie (56 mil.), Rusko (35 mil.), Turecko (34 mil.), Japonsko (24 mil.), Anglie (22 mil.), Mexiko (20 mil.), Německo (18 mil.).
  • Podle údajů z června 2020 je Instagram s počtem 1,3 mld. účtů čtvrtou nejsledovanější sociální sítí. Vede Facebook (2,498 mld.), do elitní trojky dále patří YouTube (2 mld.) a WhatsApp (1,6 mld.)