V říjnovém čísle mimo jiné svou práci válečné reportérky popisuje Lenka Klicperová, ve 20 otázkách pak první dáma česká dámské módy Tatiana Kováříková přiznala, že už nestihne obléknout celý svět. Armádní generál Jiří Šedivý se po odchodu do výslužby vyprofiloval v jednoho z nejuznávanějších a nejrespektovanějších bezpečnostních a vojenských odborníků. Co nám prozradil v interview? Fenoménem je tentokrát režisér James Cameron, který je považován i za jednoho z nejvlivnějších lidí současnosti. A nechybějí samozřejmě krásné ženy...
V květnu 2020 prozradil tehdejší premiér a permanentní předseda hnutí ANO Andrej Babiš v rozhovoru pro Rádio Impuls, že mu koronavirus umožnil řídit stát jako rodinnou firmu. Jak uvedl web idnes.cz, splnil se mu tak prý letitý sen, se kterým český lid seznámil poprvé v roce 2014, kdy nastupoval jako šéf rezortu na Ministerstvo financí.
V případě rodinných firem je atypické to, že se jedná o držitele vlastnických titulů, které do určité míry budují identitu rodiny. Pokud je propojení rodiny se značkou velké, tak ochota pouštět do firmy investory je malá.
Během tří generací se bohatství vytrácí. Zakladatel měl nápad, vybudoval firmu, druhá generace pak z nápadu žila a třetí všechno utratila. Rodina se totiž chová jinak než standardní investor, kterého zajímá kombinace rizika a výnosu. Není proto od věci přečíst si knihu Firmu si půjčuj od svých vnoučat, autora Dennise T. Jaffeho.
Vůbec nejhorší situace nastává, když děti chtějí, ale prostě na to nemají. Hodně záleží na tom, jak a na jaké úrovni probíhala v rodině komunikace o podnikání. Existují studie, podle kterých musí klasický manažer učinit v průměru jednou za deset minut rozhodnutí, což v případě rodiny z pochopitelných důvodů nefunguje.
Jiří Hnilica, vedoucí Katedry strategie a zakladatel Centra pro rodinné firmy na Vysoké škole ekonomické.
Zdroj: archiv Jiřího Hnilici
Jiří Hnilica, vedoucí Katedry strategie a zakladatel Centra pro rodinné firmy na Vysoké škole ekonomické.
Zdroj:
archiv Jiřího Hnilici
Zdaleka ne každý může být šéf, to ovšem neznamená, že jedinec nevhodný k řízení rodinné firmy nemůže být užitečný jako jeden z vlastníků. Pokud se v případě člena, který není vhodný na pozici CEO, nehledají možnosti, jak ho zapojit do ekonomických aktivit rodiny, končí to většinou špatně. Na základě filmu Kmotr se v problematice rodinného podnikání používá termín Fredo efekt. Jedná se o případ prostředního syna mafiánské rodiny Corleone, který frustraci z minimálního zapojení do rodinného byznysu vyřešil zradou, za kterou byl po smrti matky na příkaz bratra a dona Michaela fyzicky zlikvidován.
Budoucnost rodinných firem bude záležet na institutu rodiny jako takové. Trochu se rozpadá, ale pořád nějak funguje. Faktem je, že nejvíc dlouhodobě fungujících rodinných firem je v zemích Jižní Ameriky, ve Španělsku a Itálii, ve kterých se táta pořád těší velkému respektu a rodina je považována takřka za svatou.
(Rozhovor s profesorem Jiřím Hnilicou mimo jiné o tom, že když vím proč, vím jak, a když vím jak, tak vím co, je součástí květnového čísla)