11. září 2020 20:10

Akcie nad zlato

Brzo to bude šest měsíců, co koronavirová pandemie uzamkla světovou ekonomiku. Přesto akciové trhy rostly a rostou. Technologický gigant Apple nabobtnal na dva biliony dolarů, jeho hodnota může směle konkurovat ekonomikám Kanady či Ruska. Nejbohatší muž světa Jeff Bezos má jako první boháč světa majetek převyšující 200 miliard dolarů.

Platí tak citát legendárního investora Warrena Buffetta, že pokud vlastníte akcie úžasné firmy s úžasným vedením, tak ideální délka jejich držení je napořád. Jako podnětná se v této souvislosti jeví aktivita agentury Bloomberg, jejíž novináři se rozhodli pro zajímavou konfrontaci. Na jedné straně koupě konkrétního produktu, na straně druhé stejná investice do akcií téže značky a jejich cena k 28. srpnu 2020. Autoři vycházeli z průměrné ceny akcí konkrétní společnosti v měsíci uvedení produktu na trh. Pro společnosti kótované v Evropě byl uveden směnný kurz 1 euro = 1,4 USD. Do výpočtu nejsou zaneseny dividendy.

Tesla = 90 000 : 6 639 000

V dubnu 2012 představila elektroautomobilka Elona Muska vůz Tesla Model S v hodnotě 90 000 dolarů. Pokud někdo oželel auto a pořídil si ve stejné hodnotě 3000 akcií, může dnes skákat radostí do stropu. Za 6 639 000 dolarů totiž může koupit například dvě Bugatti Chiron a ještě zbude na Teslu Model S.

Ferrari = 260 000 : 820 000

Kultovní výrobce automobilů se vzpínajícím se černým koníkem na kapotě vstoupil na akciové trhy až v roce 2015. Ve stejný čas vyšlo Ferrari 488 GTB na 260 000 dolarů. Existovala rovněž možnost koupit za stejné peníze 52 000 akcí, jejichž hodnota je v dnešní době 820 000 USD.

Louis Vuitton = 1420 : 7210

Je známo, že luxusní kabelky patří do kategorie mimořádně výhodných investic. I v tomto případě ovšem investice do produktu jednoznačně prohrává souboj s akciemi. V roce 2007 totiž vyšla kabelka Louis Vuitton Monogram Dentelle Speedy 2007 na 1420 dolarů. Za tuto částku bylo možno pořídit 13 akcií jedné z nejcennějších značek světa LVMH v dnešní hodnotě 7210 dolarů.

Hermés = 11 400 : 201 320

V případě asi nejslavnějších kabelek světa Birkin činí průměrný roční výnos 14,2 %. Přesto koupě kabelky Chevré Birkin za 11 400 USD by se v roce 2005 nerovnala dobrému byznysu. Rovných 200 akcí pořízených za stejný peníz lze totiž dnes prodat za 201 320 dolarů, což se rovná ročnímu zisku 21 %.

Kering = 2590 : 26 700

Součástí luxusního konglomerátu jsou značky jako Yves Saint Laurent, Ulysse Nardin, Alexander McQueen a Gucci. Nový model tašky Gucci jste mohli v květnu 2009 koupit za 2590 dolarů, jednalo se o ekvivalent 37 akcií Kering s dnešní hodnotou 26 700 dolarů.

Porsche = 850 000 : 550 000

Jak vidno, existuje příklad, kdy investice do produktu předčí akcie. V červnu 2014 bylo uvedeno na trh Porsche 918 Spyder, cena 850 000 dolarů. Na stejnou částku vyšlo 8125 akcií automobilky, kterou založil rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Na konci srpna byla cena akcií 550 000 dolarů. Na ztrátě 300 000 USD se stejně, jako je tomu v případě VW, BMW či Mercedes, podepsala aféra Dieselgate a nesmyslné emisní limity.