Vrchní velitel ukrajinských ozbrojených sil Valerij Zalužnyj stejně jako prezident Volodymyr Zelenskyj vyjádřili silné přání získat stíhačky F-16. Ovšem podle americké strany by se jednalo o neefektivní využití zdrojů.
Zdroj: Profimedia.cz
Vrchní velitel ukrajinských ozbrojených sil Valerij Zalužnyj stejně jako prezident Volodymyr Zelenskyj vyjádřili silné přání získat stíhačky F-16. Ovšem podle americké strany by se jednalo o neefektivní využití zdrojů.
Zdroj:
Profimedia.cz
Vzhledem k intenzitě válečného konfliktu na Ukrajině, který rozpoutalo Rusko na konci února loňského roku, je i přes vydatnou pomoc Západu touha napadené země po zbraních zcela pochopitelná. Maximální poptávce se podle vyjádření vrchního velitele ukrajinských ozbrojených sil Valerije Zalužného těší stíhačky F-16. Jeho přání podpořil už v únoru prezident Volodymyr Zelenskyj, nicméně americký protějšek Joe Biden tlumočil vyjádření Kongresu, podle kterého se poskytnutí stíhaček F-16 rovná neefektivnímu využití zdrojů. Jak zveřejnil server businessinsider.com, podle jednoho z expertů je stíhací letoun „křehký,“ proto vyžaduje speciálně připravené letecké základny. A je vysoce pravděpodobné, že agresor jejich budování zaregistruje a zaměří tímto směrem svoji pozornost.
Problémem jsou letiště
Specialista na vojenské letectví z britského think tanku Royal United Services Institute Justin Bronk vysvětluje, že stíhačka F-16 má pod „nosem“ velké sání. Proto přistávací plocha nesmí obsahovat nečistoty, což je vzhledem ke stavu ukrajinských vojenských letišť z pochopitelných důvodů problém. Stejně tak je tomu i u podvozku. Zatímco sovětské a ruské stroje byly a jsou stavěny tak, aby mohly přistávat a startovat i z minimálně udržovaných letišť, západní letouny vyžadují mnohem víc kvality.
„Bylo by nezbytné investovat hodně úsilí k tomu, aby ukrajinské vzletové a přistávací dráhy splňovaly standardy umožňující používat stroje F-16 bez velké míry rizika, že se dovnitř nedostanou úlomky cizích předmětů a poškodí motory,“ vysvětluje Justin Bronk. „Kromě toho jsou dráhy ukrajinských letišť příliš krátké na to, aby je mohly využít plně naložené F-16. Veškeré práce na obnově povrchu ranvejí a jejich prodloužení jsou pro ruské satelity snadno odhalitelné.“
Jak dále dodal britský expert, přestože čelí ukrajinské letectvo početní a technologické převaze v podobě raket vzduch–vzduch, projevilo zatím mimořádnou odolnost a vynalézavost. Justin Bronk zároveň dodává, že se Rusko rozhodlo šetřit omezený počet raket dlouhého doletu, protože ukrajinské letectvo „nepředstavuje masivní hrozbu“. To se ale s největší pravděpodobností změní v okamžiku, pokud Ukrajina získá ze Západu bojová letadla, protože celá země je v dosahu ruských balistických střel a řízených raket. Jak se pak nechal slyšet bývalý vojenský pilot John Venable, není v silách stíhačky F-16 překonat ruské systémy S-400.
Zatímco sovětské a ruské stroje byly a jsou stavěny tak, aby mohly přistávat a startovat i z minimálně udržovaných letišť, západní letouny vyžadují mnohem víc kvality. Na snímku F-16 a Suchoj Su-27.
Zdroj: USAF
Zatímco sovětské a ruské stroje byly a jsou stavěny tak, aby mohly přistávat a startovat i z minimálně udržovaných letišť, západní letouny vyžadují mnohem víc kvality. Na snímku F-16 a Suchoj Su-27.
Zdroj:
USAF
Ledy se hnuly
Přestože Západ svými zbrojními dodávkami umožňuje Ukrajině klást nad očekávání efektivní odpor, dodávky stíhaček byly po dlouhou dobu zapovězeny. Západ tuto skutečnost vysvětloval časově náročným výcvikem a možnou eskalací konfliktu z ruské strany. Opomenout nelze ani mimořádnou finanční náročnost. Například repasovaná stíhačka F-19 vyjde až na 40 milionů dolarů, cena za JAS-39 Gripen se může vyšplhat až na dvouapůlnásobek. Cena za letovou hodinu se pak pohybuje kolem 60 tisíc dolarů, zhruba milion dolarů na osobu stojí výcvik pilotů a pozemního personálu. S postupem času některé země, například Nizozemsko, Dánsko či Švédsko, začaly zvažovat dodávky moderních stíhacích letounů. Podle Justina Bronka by pak i relativně malé množství západních stíhaček donutilo ruské bojové letectvo „alespoň na chvíli ustoupit“.
Podle anglického experta je ideální variantou švédský JAS-39 Gripen. Jedná se totiž o jediné letadlo, které nemá problém s nepříliš kvalitní a krátkou přistávací plochou, jeho údržba je poměrně snadná a vyznačuje se vysokým stupněm automatizace.
Zdroj: Milan Nykodym / CC BY-SA 2.0
Podle anglického experta je ideální variantou švédský JAS-39 Gripen. Jedná se totiž o jediné letadlo, které nemá problém s nepříliš kvalitní a krátkou přistávací plochou, jeho údržba je poměrně snadná a vyznačuje se vysokým stupněm automatizace.
Zdroj:
Milan Nykodym / CC BY-SA 2.0
Fakta hovoří pro Gripen
Jak uvedl britský expert v odpovědi serveru Insider, z hlediska schopnosti vyrovnat se s nevalným technickým stavem ukrajinských vojenských letišť se jako vhodné jeví letouny F/A-18 (USA), Mirage 2000C a Dassault Rafale (Francie). Je ovšem otázka, jakou munici země-vzduch-vzduch, využitelnou pro letecký boj, dodají spojenecké země. Například pro letouny F/A-18 jsou podle Justina Bronka ideální rakety AIM-120C8/D3. Je ovšem otázka, zdali USA tyto rakety poskytnou, neboť je reálná obava, že Rusko některou z raket ukořistí a získá informace o použitých komponentech a technologiích.
Další žádanou raketou je Meteor. Jak uvádí czechairforce.com, jedná se o jedinečnou raketu vzduch-vzduch s dosahem za hranici přímé viditelnosti, která je schopna operovat i v nejnáročnějším prostředí. Je vhodná pro využití útoků na škálu cílů, od stíhacích letounů po malé bezpilotní prostředky až po střely s plochou dráhou letu, a to na vzdálenost, která v této kategorii střel nemá konkurenci.
Anglickému expertu je jasné, že ideální variantou je švédský JAS-39 Gripen. Jedná se totiž o jediné letadlo, které nemá problém s nepříliš kvalitní a krátkou přistávací plochou, jeho údržba je poměrně snadná a vyznačuje se vysokým stupněm automatizace. Ve prospěch stíhačky země tří korunek hovoří loňský úspěšný odpal rakety Meteor z letounu Gripen E, dokazující schopnost Gripenu integrovat výzbroj různých výrobců.