Tomáš Stratil, jednatel společnosti Bike Consulting, s. r. o., se v cyklobyznysu pohybuje více než dvacet let. Po devatenácti letech si myslel, že svou kariéru v této oblasti pověsí na hřebík, ale v roce 2018 zažil velký zlom a stal se jednatelem společnosti, která u nás a na Slovensku zastupuje značku Kross, pro kterou jezdí i jeden z našich nejznámějších bikerů Ondřej Cink. Díky koronavirové krizi na jaře letošního roku zažil Tomáš Stratil se svou firmou extrémn
Playboy: Vaše společnost už dva roky exkluzivně zastupuje u nás a na Slovensku značku Kross. Kdy a jak vznikl nápad zastupovat právě tuto značku?
Tomáš Stratil: Do cyklobyznysu jsem vstoupil v dubnu 1999 do prodejního týmu tehdejší Mama Bohemia (dnešní Kellys Bicycles) a hned první den jsem odcházel někdy ve dvě ráno. Byla to úžasná průprava v oblasti prodeje, celních služeb, účetnictví, prostě všeho, jelikož s kolegou Romanem jsme byli dva na zajištění provozu a fakturace velmi úspěšné firmy. V roce 2006 jsem nakrátko odešel, ale během tří měsíců jsem obdržel nabídku od majitelů – bratří Divinců převzít vedení českého zastoupení Kellys. „Na, tady jsou klíče, hesla a ať se daří, však to tu znáš.“ S kolegou jsme prožili náročné tři týdny, abychom dali vše do pořádku, zároveň jsem musel z časových důvodů ukončit své podnikání v IT a v audiotechnice. Myslím si, že se nám společně se sales týmem podařilo značku velmi dobře umístit na trhu a zároveň se významně podílet na jejím směrování. Rok 2012 byl plný změn, zároveň jsem dostal nabídku převzít globální sales oddělení, znamenalo to však částečné přestěhování na Slovensko, kde značka sídlila. Na konci roku 2017 jsem se po 19 letech rozhodl ukončit činnost v Kellys a udělat si takový osobní šesti- až dvanáctiměsíční refresh, všechno však bylo jinak.
Playboy: Z refreshe se stalo ještě hektičtější období?
Tomáš Stratil: Ano, z refreshe se stalo hodně hektické období dvou měsíců. Zpráva o mém odchodu se rychle rozšířila, nedávno jsem náhodou natrefil na e-maily od prodejců, kteří byli v šoku a zároveň velmi vděční za spolupráci. To samozřejmě neskutečně potěšilo. V té době jsem obdržel nabídky na navázání spolupráce a zastupování některých značek, rozhodoval jsem se finálně mezi českou značkou a jednou zahraniční – polskou, která tu měla „e-shopového“ distributora. Po jednáních jsem se v únoru 2018 rozhodl do toho jít, zároveň jsem oslovil svůj prodejní tým, se kterým jsem úspěšně spolupracoval mnoho let a věděl jsem, že také ukončili spolupráci s předchozí značkou. Reakce byla rychlá! Ano, jdeme do toho, je to výzva! A tak jsem během tří týdnů podepsal smlouvu. Dnes musím říct, že to bylo dobré rozhodnutí, v tomto roce zastupujeme Kross i na Slovensku. Věřím, že kolegové jsou s více než šestinásobným nárůstem obratu spokojeni, naším cílem je v brzké době atakovat velkoobchodní obrat čtvrt miliardy. Zatím k němu máme velmi dobře nakročeno.
Ondřej Cink na kole Kross.
Ondřej Cink na kole Kross.
Playboy: Jak toto zastupování a dovážení přesně funguje?
Tomáš Stratil: Nazýváme ho „direct sale“, jde o systém, kdy výrobce-značka má přímou distribuci svých produktů do prodejních míst – odborné prodejny s cyklistikou, jsou to prodejny s jízdními koly, které všichni dobře známe. Naše úloha je kompletní servis spojený s prodejem, začíná legislativou, navázáním se na cykloprodejny a končí například zajištěním záručního servisu atd. Jedná se o velké množství drobných činností, které ale musí do sebe zapadat. Pro mě je nejdůležitější důvěryhodný a dlouhodobý vztah s prodejcem, mám to od svého táty, se kterým jsem byl mnohokrát na služebních cestách. Líbilo se mi to a pro mě je to ten nejúspěšnější obchodní model. Osobně si ještě zakládám na jednoduchých procesech, žádné překážky, komplikace atd. Moje motto je „systémy a procesy jsou tu pro nás, ne my pro ně“, snažím se toho držet a v tomto duchu vše přizpůsobovat. Není to ale jednoduché.
Playboy: Kola značky Kross se vyrábějí přímo u nás, nebo se dovážejí už kompletně hotová? Může si nechat zájemce vyrobit kolo na zakázku?
Tomáš Stratil: Na rozdíl od mnoha značek je produkce přímo v Evropě, konkrétně v Polsku, kde má značka Kross velké zázemí moderní výrobní linky a skladů až s kapacitou asi 900 tisíc kol. Jsme jedna z mála značek, která má vlastní výrobní linku pro výrobu karbonových rámů. Další výhodou značky je vlastní moderní lakovna integrovaná přímo do výrobního procesu montáže kol, čímž si významně kontrolujeme kvalitu vzhledu kola a zároveň můžeme částečně přizpůsobit sortiment výroby. Při velikosti výroby však není možné vyrábět individuální design, případně měnit specifikace, související náklady by byly pro zákazníka neakceptovatelné.
Tomáš Stratil
Zdroj: Kross
Tomáš Stratil
Zdroj:
Kross
Playboy: Je vaše značka vhodná jak pro začátečníky, tak pro profesionály?
Tomáš Stratil: Takto se to nedá přesně dělit, může být amatér na závodním kole, i naopak. Naše zaměření v rámci ČR a SR je střední a středně vyšší kategorie kol, řekněme 15 až 100 tisíc korun. Cyklistika se aktuálně velmi dynamicky mění v e-bike cyklistiku, i tímto směrem zaměřujeme naše síly a snažíme se významněji měnit produktové řady k tomuto trendu.
Playboy: Pod značkou Kross jezdí i náš nejúspěšnější biker Ondra Cink, jak dlouho tato spolupráce trvá?
Tomáš Stratil: S Ondrou jsme vstoupili do druhého roku spolupráce, jsem velmi rád, že vše funguje, a především Ondra výborně zastupuje nejen Kross, ale i Českou republiku. Zakončení této nestandardní sezony 5. místem na Mistrovství světa XC v nabité světové konkurenci je opravdu velký úspěch.
Playboy: Je to pouze profesní vztah, nebo jste s Ondrou Cinkem i kamarádi?
Tomáš Stratil: S Ondrou jsme přátelé, bohužel nemáme mnoho času, takže většinou spolu mluvíme jen telefonicky, snažíme se mu být oporou, podporovat jeho osobní propagaci atd. Teď bude období klidu, věřím, že si konečně dám jeho espresso nebo flat-white, Ondra je totiž stejný nadšenec do kávy jako já.
Ondra Cink výborně zastupuje nejen Kross, ale i Českou republiku.
Zdroj: Kross
Ondra Cink výborně zastupuje nejen Kross, ale i Českou republiku.
Zdroj:
Kross
Playboy: Jaký dopad má na cyklobyznys dnešní nelehká doba? Stíháte dodávat kola, když lidé mohli trávit jarní lockdown pouze v přírodě a tím pádem začali koketovat s cyklistikou?
Tomáš Stratil: Musím říct, že za svých 21 let v cyklobyznysu jsem něco podobného nezažil. Prvotní šok prodejců ze zavřených prodejen a obav z prodejů vystřídal extrémní prodej, vykoupení prodejen i velkoobchodů až do téměř samotné nuly. Mnoho lidí zvolilo cyklistiku jako náhradu zahraniční dovolené, zároveň změnili „pasivní“ dovolenou na lehátku za aktivní dovolenou u nás nebo v okolních státech. Poznali tak další možnosti, mnoho z nich s tím bude pokračovat i v budoucnu.
Playboy: Myslíte si, že cyklobyznys je nesmrtelný?
Tomáš Stratil: V našem měřítku určitě, současný trend elektrokol a rozvoje cyklostezek a bike parků tomu významně pomáhá.