14. června 2022 23:30

Sir Lewis zatím na odpis

Největší sportovní překvapení první poloviny letošního roku? Bezpochyby katastrofální postavení sedminásobného mistra světa F1 Lewise Hamiltona (Mercedes). Po osmi z celkového počtu dvaadvaceti závodů je vítěz rekordních 103 Velkých cen na šestém místě, když na lídra, mistra světa Maxe Verstappena, ztrácí propastných 88 bodů. Ještě blíž k senzaci má fakt, že z postu nezpochybnitelné týmové jedničky prohrává sir Lewis o 37 bodů také se stájovým druhem a nováčkem, celkově čtvrtým Georgem Russellem.

Přitom loni měl Lewis Hamilton ještě pět kol před koncem šampionátu v Abú Dhabí náskok na Maxe Verstappena 10 sekund a vypadalo to, že si jede pro rekordní, osmý titul mistra světa. Pak ale rozštípal Nicholas Latifi svůj Williams a do hry vstoupil ředitel závodů Michael Masi, který učinil mimořádně kontroverzní rozhodnutí, když během žluté vlajky zakazující předjíždění nařídil jezdcům o kolo zpět uvolnit cestu. Po restartu zbývalo do konce jediné kolo, Nizozemec využil nové pneumatiky a dojel si pro titul.

Vítězný boj o piercing

Končící mistr světa sice v cíli pogratuloval novému šampionovi, jak ale prozradil v rozhovoru pro BBC šéf Mercedesu Toto Wolff, je Lewis z vedení formule 1 rozčarovaný a ztratil důvěru v řídicí orgán. Jistou dobu se dokonce spekulovalo o tom, že v sedmatřiceti letech ukončí Brit kariéru, nakonec se rozhodl dodržet smlouvu, kterou má s týmem do roku 2023. Není se tak moc čemu divit, dlouho vyjednávaný kontrakt mu podle BBC může spolu s bonusy přinést v přepočtu 1,7 miliardy korun.

Lewis Hamilton tak vstoupil do sezony poprvé od roku 2017 ne jako šampion. Před pěti lety sice vyhrál tři z úvodních osmi Velkých cen, celkem ovládl devět závodů a vrátil se suverénně na trůn. Letos ovšem pravidlo o tom, že co člověka nezabije, by ho mělo posílit, rozhodně neplatí. A tak mnohem víc než výsledky na okruzích zaujal Hamiltonův spor s FIA o nemožnosti závodit s kovovými předměty, které nemůže sám odstranit. Alespoň tento souboj jediný šlechtic mezi piloty F1 vyhrál, když před závodem v Miami dostal výjimku, kterou FIA prodloužila na konci května o další tři Grand Prix.

Náznak se nekonal

Je nepochybné, že kromě pilota rozhoduje v automobilových závodech o konečných výsledcích technika a Mercedes letos absolutně nestíhá. O dosavadní vítězství se podělily v poměru 2:6 stáje Ferrari a Red Bull. FIA sice zavedla nové technické regule, na druhou stranu měly ovšem všechny týmy stejnou startovací plochu. Navíc před prvním závodem v Bahrajnu svět komentoval design monopostu W13 bez bočnic. Nová aerodynamika snížila odpor vzduchu a upravila jeho obtékání kolem karoserie. Šéf konkurenční stáje Red Bull Christian Horner hovořil o extrémním řešení, jak ovšem dodal, jednalo se pouze o jinou interpretaci pravidel. Expert na aerodynamiku Kyle Forster pak dokonce tvrdil, že Mercedes geniálně využil díry v pravidlech. Jak ale ukazuje dosavadní průběh sezony, „geniální řešení nefunguje“, monopost poskakuje, takže Toto Wolff z pozice šéfa strádajícího týmu dává návratu do vítězných let šanci 20 procent. Technický ředitel týmu Andrew Shovlin pravil, že v „důsledku inovací je možné doufat v náznak toho, že se věci ubírají správným směrem“.

K lepšímu se měly věci začít ubírat v Barceloně, na okruhu Catalunya totiž vyhrál Lewis Hamilton předchozích pět Velkých cen. Dopadlo to tak, že Brit dojel na oblíbené trati pátý s propastnou ztrátou 54,434 sekundy na vítězného Verstappena, čest značky alespoň částečně zachránil třetím místem nováček George Russell.

Odepsaný šampion?

Přitom je veřejné tajemství, že Hamilton svého krajana moc nemusí. Podle serveru formule.cz měl při podpisu smlouvy trvat na právu zablokovat nového jezdce, což se evidentně nestalo. Nicméně představa, že po třetině šampionátu bude mít Russell – se smlouvou ve srovnání s Hamiltonem legračních pěti milionů liber – tak výrazný náskok, se jevila jako ze sféry sci-fi.

Jacques Villeneuve, mistr světa F1 z roku 1997, se nechal prostřednictvím marca.com slyšet, že „Lewis Hamilton bude mít letos problém neutopit se v souboji s Georgem Russellem“. Kanaďan navíc hodil do placu, že Mercedes nestaví auto pro sedminásobného mistra světa, ale dravého nováčka. Ukazuje se totiž, že na rozdíl od Hamiltona umí být George Russell za nesrovnatelně méně peněz konkurenceschopný i v nepříliš kvalitním autě, což ostatně prokázal třetím místem v Baku. Ostře sledovaný nováček reagoval slovy, že se v dané situaci necítí příliš komfortně a plně si uvědomuje, kde je jeho místo. Jak dál dodal, Hamilton odvádí v zákulisí mimořádnou práci a nelze pochybovat o tom, že se ještě v této sezoně vrátí mnohem silnější. Uvidíme, naděje umírá poslední.