15. května 2018 17:03
Jan Kratochvíl

Oslaví Robert Kubica velký comeback?

Přestože se letošní sezóna závodů F1 nese především ve znamení souboje Lewis Hamilton (Mercedes) – Sebastian Vettel (Ferrari) o pátý titul mistra světa F1, přičemž vítěz se dotáhne v historickém pořadí na legendárního Juana Manuela Fangia, je ve hře velký comeback.

V Barceloně se totiž v páteční kvalifikaci představil jako oficiální jezdec stáje Williams Robert Kubica, k plnohodnotnému comebacku již chybí jen krok v podobě účasti v závodě. Zároveň se však jedná o krok nejtěžší…

Robert na to má!

Jednoznačně nejúspěšnější jezdec země bývalého východního bloku v závodech F1 Robert Kubica (1984) měl našlápnuto na mimořádnou kariéru. Rodák z Krakova zahájil účinkování v F1 v roce 2006 ve stáji BMW Sauber, v sezóně 2008 vyhrál Velkou cenu Kanady. Na konci sezóny skončil čtvrtý. V roce 2010 přestoupil do týmu Renault F1, celkově dojel na osmém místě.

Zlom přišel na počátku února 2011, kdy Robert Kubica havaroval s vozem Škoda S2000 na nepříliš významné rally Ronde di Andora. Mimo jiné utrpěl těžké zranění pravé ruky, poměrně dlouho hrozila amputace. Zdálo se, že s kariérou je konec.

Naštěstí se tak nestalo. Robert Kubica se postupně vracel, v rally absolvoval 33 soutěží mistrovství světa, na kterých vyhrál 14 rychlostních zkoušek. Loni pak přišel čas testování ve Formuli 1. Poslední chlebodárce neprojevil dostatečný zájem, řada přišla na Williams. Robert konstatoval, že to baví a věří z 80 – 90 % návrat. V pátek 11. května, přišel oficiální comeback. „Na to, aby závodil ve Formuli 1, určitě má. Jinak by nebyl testovacím jezdcem Williamsu,“ říká třetí Čech ve Formuli 1 Jan Charouz (1987). Bývalý testovací jezdec týmu, Renault F1, vítěz Le Mans Series, F3000 International Masters a televizní komentátor je přesvědčen o tom, že vzhledem k výkonům, které Kubice předvádí, je šance na plnohodnotný comeback v podobě účasti v závodě velká. Zvláště, vezmeme-li v potaz, že Robert má za sebou velký polský trh a doma je idolem.

Mistrovské comebacky

O tom, že na rozdíl od jiných sportů nemusí být v F1 vynechání i několika sezón k neprospěchu věci, vypovídají příklady ikon Niki Laudy (1949) a Alaina Prosta (1955). Rakušan vlastně zaznamenal dva comebacky. V prvním případě se tak stalo v roce, 1977. 1. srpna havaroval na Nürburgringu, jeho Ferrari vzplálo, Lauda utrpěl těžké popáleniny a zranění hlavy. Vrátil se po neskutečných 42 dnech, aby v posledním závodě sezóny prohrál souboj o titul mistra světa s Jamesem Huntem (1947 - 1993) na McLarenu. O rok později získal v barvách Ferrari druhý titul. Po sezóně 1979, ve které závodil za stáj, Brabham oznámil konec kariéry. V roce 1982 neodolal vábení týmu McLaren, o dva roky později získal třetí titul mistra světa, když porazil o půl bodu (!!!) stájového druha Alaina Prosta (1955).

Francouzský jezdec, zvaný Profesor, to zabalil jako trojnásobný mistr světa po sezóně 1992. Za sebou mě dvě nepříliš úspěšné sezóny u Ferrari, monopost z Maranella dokonce přirovnal ke kamiónu. Po roční pauze se objevil v kokpitu monopostu Williams a suverénně vyhrál, věčného rivala, Brazilce Ayrtona Sennu (1960 - 1994) za sebou nechal o 26 bodů.

Schumi a Kimi

Toho času bohužel dlouhodobě v kómatu se nacházející velikán, sedminásobný mistr světa Michael Schumacher (169) ukončil poprvé kariéru v roce 2006, kdy po velkém souboji prohrál o 13 bodů se španělským dravcem, Fernando Alonsem (1981) na Renaultu. Následující tři roky působil jako poradce u týmu Ferrari, v srpnu 2009 se dokonce v důsledku zranění Felipe Massy (1981) rýsovala možnost návratu. Na konci roku vyslyšel naléhání Rosse Brawna (1954), pod jehož vedení slavil titulu v Bennetonu i Ferrari a podepsal smlouvu v Mercedesu. Přestože se ani zdaleka nepřiblížil předchozím výsledkům, jeho podíl na vývoji monopostu, který od roku 2014 nenašel v souboji o titul přemožitele, je nepopiratelný.

Kimi Raikkönenn (1979), mistr světa z roku 2007, dezertoval z F1 k rally po sezóně 2009. V následujících dvou letech to zkoušel s nevalným úspěchem v mistrovství světa WRC, nejlepší umístění zaznamenal v Turecku, kde dojel pátý. Současně si vyzkoušel pár závodů v americké sérii NASCAR. Před zahájením sezóny 2012 oznámil comeback a získal angažmá u stáje Lotus. Jednalo se o překvapivé rozhodnutí, Lotus totiž slavil vítězství naposled díky Ayertonovi Sennovi v roce 1987. V následujících dvou sezónách vyhrál Iceman v Abu Dhábí (2012), pravidelně bodoval, v sezóně 2013 patřil ještě po první polovině mezi adepty na zisk titulu. Od roku 2014 závodí bez větších úspěchů ve stáji Ferrari.

Rally nevadí

Stejně jako Kimi sse Robert Kubica věnoval v době okruhové pauzy závodům rally. Podle Jana Charouze to nemusím být při případné comebacku vůbec ke škodě věci. „Jasně, jedná se o úplně jinou disciplínu, nicméně Robert je natolik kvalitním jezdcem, že to zvládne. Kromě toho rally naučí jezdce dostat z auta maximum, jízda na nezpevněném povrchu je o řešení nových kritických situací. To všechno se ve Formuli 1 může hodit.“