Na začátku července, před zahájením šampionátu F2, ve kterém hájí barvy juniorského programu Ferrari, vyzpovídal Micka Schumachera spolupracovník německé edice Playboye Elmar Brummër.
Playboy: Můžete se stát dalším Němcem ve formuli 1, v sezoně 2021 dokonce jediným. Jak blízko či daleko to máte do šampionátu F1?
Mick Schumacher: Nosím formuli 1 ve svém srdci…
Od příští sezony bude nový šampion formule 2 závodit ve stáji F1, získal angažmá v americkém týmu Haas.
Od příští sezony bude nový šampion formule 2 závodit ve stáji F1, získal angažmá v americkém týmu Haas.
Playboy: V této chvíli na vás ale čeká druhé sezona v šampionátu F2. Co jste změnil na rozdíl od té předchozí, nováčkovské?
Schumacher: Už vím, na čem musím pracovat.
Playboy: Jak na sobě můžete pracovat, když právě absolvujete v důsledku koronavirové krize povinnou pauzu?
Schumacher: Proto jsem se nemohl dočkat, až začnu jezdit alespoň na motokárách. Došlo k tomu včas, neztratil jsem přesnost a mohl pracovat na pilování detailů řízení.
Playboy: Formule 2 je ale ve srovnání s motokárou mnohem rychlejší.
Schumacher: Nicméně motokáry jsou pro vylepšení techniky řízení velmi přínosné. Závodí se na menším prostoru, v zatáčkách je mnohem méně místa, jezdec vnímá v motokáře rychlost jinak, než je tomu na okruhu. Jedná se o ideální tréninkový prostředek k procvičení jezdeckých dovedností. Ostatně, ve dvou a půl letech jsem se posadil do motokáry a projel celou zahradu.
Playboy: Jste tedy od dětství tak trochu závislý na rychlosti?
Schumacher: Dalo by se to tak říct. Proto mi adrenalin tolik chyběl.
Playboy: Jakým způsobem se ve vás adrenalin uvolňuje?
Schumacher: Motoristický sport je o věčné snaze předvést pokud možno dokonalý výkon. Jedná se o nikdy nekončící proces. Myslíte si, že jste dosáhl maxima, zároveň ale víte, že existují rezervy. Dělám sport, ve kterém je úspěch založen na schopnosti riskovat, na hledání hrany dokonalosti a přežití. A to mě na závodění přitahuje.
Playboy: Kdy jste se rozhodl pro dráhu závodního jezdce? Nebo se jednalo o něco jako o automatické dědictví?
Schumacher: Od dětství jsem neměl jiné přání, otec byl mým největším idolem. I když jednou, bylo mi tak pět, mi prozradil, jak snil v dětství o tom, že se stane dálničním policistou. Chvíli jsem si říkal, že by to muselo být super.
Playboy: Bod zlomu, kdy bylo jasné, že není cesty zpátky?
Schumacher: Bylo mi jedenáct, seděl jsem s tátou v kamionu na motokárové dráze v Kerpenu. Podíval se mi do očí a zeptal se: „Myslíš to vážně?“ Přikývl jsem. Od té doby jsem všechno podřídil cíli v podobě formule 1.
Playboy: Jak moc se podepsalo jméno Schumacher na vaší kariéře?
Schumacher: Jdu vlastní cestou. Do Ferrari Junior Academy vás určitě nevezmou jenom kvůli jménu Schumacher, počítají se výsledky. Nikdo vám nedá nic zadarmo.
Playboy: Co pro vás znamená angažmá u Ferrari?
Schumacher: Jedná se o spojení s mým otcem. Jsem hrdý na to, že jsem součástí týmu, ve kterém slavil největší úspěchy. Ve Ferrari jsem se toho hodně naučil. To, že můžete těžit ze zkušeností takové značky, dodává člověku kromě dobrého pocitu také sílu. Těším se na budoucnost.
Playboy: Co říkáte na slova o tom, že závodní piloti nejsou moc velcí sportovci, protože těží z výkonu vozu?
Schumacher: Pokud nejste ve špičkové fyzické kondici, nemůžete se plnohodnotně soustředit na rychlost a vyrovnání se s přetížením v zatáčkách. Nejvíc se špatná fyzička projevuje v závěrečných kolech. Mimochodem, ve formuli 2 jde hodně o sílu, vůz je těžký, na rozdíl od monopostu F1 nemá posilovač řízení.
Playboy: Váš otec díky své fyzické připravenosti způsobil ve světě formule 1 revoluci. Vydal jste se v jeho stopách?
Schumacher: Jsem ve fitness šestkrát týdně. Stejně tak mě ale baví silniční i horské kolo.
Playboy: Prý si potrpíte na patřičný dress code...
Schumacher: Mám rád módu. Fitness centrum sice není přehlídkové molo, ale i sportovní oděvy můžou dobře vypadat a být zároveň funkční. Spolupráce s Under Armour funguje skvěle, existuje mezi námi funkční zpětná vazba. Líbí se mi, že mají tendenci jít stále dopředu, neustále se zlepšovat. Ten, kdo sedí a odpočívá, si může být jistý jen tím, že ho konkurence předčí.
Playboy: Jak se připravujete na závody? Znáte každý metr okruhu?
Schumacher: Skoro každý. Řekl bych, že jsem v tom docela dobrý. Taky si dělám poznámky o trati, nastavení a chování monopostu během celého závodního víkendu. V rámci přípravy analyzuji videa. Škoda jen, že ve formuli 2 nemáme palubní kameru.
Playboy: I v tomto případě jdete ve šlépějích svého otce...
Schumacher: Existují různé typy jezdců, každý preferuje jiný přístup. Zatímco někdo do toho vlítne po hlavě, mně vyhovuje pečlivá příprava.
Playboy: Díváte se někdy na závody svého otce?
Schumacher: Ano, a přestože se naše auta nedají srovnávat, hodně mi to pomáhá. Máme podobný styl jízdy, pořád se toho můžu hodně naučit.
Playboy: Jak vnímáte úspěchy svého otce?
Schumacher: To, co dokázal, bylo mimořádné. Čím déle závodím, tím více si to každý den uvědomuji.
Playboy: Čím se podobáte otci?
Schumacher: Myslím, že máme stejný temperament a touhu po vítězství.
Playboy: Minulou sezonu jste skončil celkově dvanáctý. Jméno Schumacher bývá spojováno s lepšími výsledky.
Schumacher: Každý rok se učím. Ve formuli 2 bylo pro mě všechno nové. Monopost má skoro o 250 koní víc, celý závodní víkend probíhá jinak, musel jsem si zvykat na nový tým. V několika závodech jsem ale ukázal, že umím být rychlý.
Playboy: Například v Maďarsku...
Schumacher: Tam jsem po vítězství ve sprintu startoval z první řady, ale přišel velký tlak ze zadních pozic. Formule 2 je vyrovnanější než formule 1. Vím přesně, co stojí za každým konkrétním výsledkem. Nebýt technických problémů, byli jsme celkově v Top 5. Nejsem dokonalý, ale jsem jistý, že můžu být jedním z nejlepších pilotů. Mým cílem pro letošní rok je být mezi absolutně nejlepšími.
Playboy: A pak rovnou do závodů F1?
Schumacher: Aktuálně se soustředím na závody F2.
Playboy: Je známo, že máte zkušenosti s monoposty F1...
Schumacher: Dostal jsem šanci svézt se v Benettonu 1994, se kterým se stal můj otec poprvé mistrem světa. Jel jsem předváděcí kolo v belgickém Spa, což je oblíbený okruh můj i mého otce. Cítil jsem se jako v monopostu F3 s tím rozdílem, že benetton je mnohem silnější.
Playboy: Loni v létě jste vyzkoušel na Hockenheimu Ferrari 2004.
Schumacher: Zažil jsem něco neuvěřitelného, už při samotném zvuku mi naskakovala husí kůže. Deset minut po dojezdu jsem stál v boxové uličce a nemohl vystoupit. Auto letělo, bylo to gigantické. Emoce zůstaly.
Playboy: Co kdyby F1 nevyšla?
Schumacher: Neexistuje plán B, navíc jsem nikdy žádný neměl. Pokud si totiž někdy připustíte existenci plánu B, neuděláte všechno pro naplnění plánu A.
JAK TO VIDÍ EXPERT
„Nechci Micku Schumacherovi v žádném případě škodit, nedovedu si ani představit, pod jakým musí být tlakem, ale považuji Calluma Ilotta, který je aktuálně druhý, za lepšího jezdce. Jméno Schumacher má ale svoji váhu,“ konstatuje Robert Vavřík, šéf týmu F2 Sauber Junior Team by Charouz Racing System. „Rozhodně to ale neznamená, že Mick patří do kategorie povolání syn. Loni se adaptoval na nové prostředí, ke konci sezony už to bylo dobré. Letos vyhrál sice jenom jednou, ale sbírá body a vede. Ve formuli 1 pojede za tým Haas, který bude mít motory Ferrari. Je to dobrá volba. Dostal šanci, uvidíme, jak se s ní vyrovná. Teď už jméno nic neřeší, platí jen ukázaná. Berte to tak, že Damon Hill a Nico Rosberg se ziskem titulu mistra světa svým slavným otcům vyrovnali, Jacques Villeneuve, případně Jos Verstappen je dokonce předčili.“
Robert Vavřík, šéf týmu F2 Sauber Junior Team by Charouz Racing System
Robert Vavřík, šéf týmu F2 Sauber Junior Team by Charouz Racing System