3. ledna 2020 16:45

Martin Koloc: „Máme ambice úměrné možnostem“

Stěžejní sportovní událostí první poloviny ledna je od roku 1979, s výjimkou ročníku 2008, kdy byl závod z bezpečnostních důvodů zrušen, Rallye Dakar. Letošní ročník se pak těší mimořádné pozornosti, po jedenácti letech se totiž nejnáročnější dálková soutěž planety přesunula z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie. Mezi účastníky nebude chybět ani tým Buggyra Racing v čele s majitelem Martinem Kolocem.

Playboy: Nestává se často, aby jeden tým nasadil vozy a jezdce do dvou kategorií, jako je tomu letos v případě Buggyry. Koloc: V naší DNA je dělat věci trochu jinak než konkurence. Ale vyslat na Dakar vedle tradičního kamionu Tatra, který bude pilotovat Martin Šoltys, buginu Can- Am Buggyra MK50 XRS kategorie Side x Side, se mi jeví jako logický krok a další posun. Zvlášť když se nám podařilo dohodnout se na kontraktu s pětinásobným vítězem Josefem Macháčkem.

Playboy: Nováčkem v týmu a kategorie S x S se stal třiašedesátiletý jezdec… Koloc: Který ovšem má vynikající fyzickou kondici a zkušenosti k nezaplacení. A co je nejdůležitější, ví, kde je jeho místo v týmu a jaký je důvod jeho angažmá.

Playboy: Můžeš to rozvést? Koloc: Potřebovali jsme zkušeného jezdce s velkým jménem, který zároveň potlačí vlastní ego na úkor budoucnosti týmu. Naši situaci bych přirovnal k stavu stáje F1 Mercedes na konci sezony 2009. Rossu Brawnovi bylo tenkrát jako šéfovi týmu jasné, že pokud se chce posunout ve vývoji, musí angažovat Michaela Schumachera, který se po čtyřech letech vrátil k závodění.

Playboy: Michael Schumacher pracoval na vývoji nového auta, tituly ovšem brali pětkrát Lewis Hamilton a jednou Nico Rosberg. Koloc: Ale Michael Schumacher do toho šel s vědomím, že bude dělat tři roky na vývoji auta, na kterém budou v dalších sezonách vítězit jeho následovníci. Přesně tak je to i v případě Pepy Macháčka, který s tím nemá problém. Možná se vedle okruhových speciálů MK a VK dočkáme i vývojové řady bugin JM, tedy Josef Macháček.

Playboy: Dakar se pojede poprvé v Saúdské Arábii. Odhaduji, že po Latinské Americe se jedná o změnu k lepšímu. Koloc: Asi ano. Mezi zeměmi regionu existuje velká rivalita, Saúdové nejspíš se znepokojením sledovali závody F1 v SAE, Bahrajnu. Vstup Kataru do F1 sice obě země zablokovaly, ale jezdí se tam mistrovství světa silničních motocyklů. Takže se nakonec rozhodli pro Dakar, jehož výhoda spočívá v příznivém termínu. První polovina ledna je totiž z hlediska velkých sportovních událostí jinak mrtvá. Každopádně, jak ukazují zmiňované příklady, Arabové velké akce zvládají. Nevidím sebemenší důvod, proč by to mělo být v případě Dakaru jinak.

Playboy: Všechny týmy budou startovat v Saúdské Arábii poprvé, což může evokovat vyrovnané šance. Koloc: Nejsem o tom až tak moc přesvědčen. Zase tu půjde v první řadě o moc velké peníze, za které se vyvíjí, testuje, nakupují jezdci. A trh v Saúdské Arábii je mimořádně atraktivní, velké značky se budou chtít předvést v co nejlepším světle.

Playboy: K tomu velká ryba v podobě dvojnásobného mistra světa F1 Fernanda Alonsa. Marketingový tahák, nebo plnohodnotný závodník? Koloc: Nedovedu si představit, že by se pilot úrovně Fernanda Alonsa přijel na Dakar jenom účastnit. To nemá zapotřebí. Zároveň se ale jedná o nesmírně vhodný marketingový tah. Pořadatelé mají hvězdu první kategorie. Do toho se bude v létě konat v Tokiu olympiáda, Alonso pojede na toyotě, což japonská média nepochybně navnadí.

Playboy: Na druhou stranu, okruhy versus písek? Koloc: Je to tak. Na druhou stranu Jacky Ickx dojel v šampionátu F1 dvakrát druhý a vyhrál Dakar. Jak říká náš manažer Honza Kalivoda, na Dakaru existuje jediná jistota, dokud auto nedorazí do cíle poslední etapy, není nic jisté.

Playboy: Co ambice Buggyry? Koloc: Úměrné možnostem. Partneři nám vesměs zachovali věrnost, máme po všech stránkách funkční tým. Martin Šoltys loni ukázal, že má na první desítku. Pepa Macháček má za úkol dojet a přivézt do cíle co nejvíc ostrých dat. Ale ani v jeho případě tu nepůjde jenom o účast.