5. ledna 2021 14:00

Martin Koloc: „Jsem střízlivý optimista“

První velkou sportovní událostí každého roku je Rallye Dakar. Letos tomu nebude jinak a redakce Playboye chystá v pořadí už šestý dakarský speciál. Ten tradičně vzniká ve spolupráci s týmem Buggyra Zero Mileage Racing, jehož majitel Martin Koloc poskytl našemu serveru po příletu do dějiště konání závodu v Saúdské Arábii exkluzivní rozhovor.

Playboy: Zatímco motoristický sport bojuje s ekonomickými následky covidu-19, Buggyra obsadila hned dvě kategorie čtyřmi posádkami. Martin Koloc: Fungujeme na základě dlouhodobého plánování a nemáme problém vydat se proti proudu. Po posledním Dakaru, na kterém jsme se nejspíš setkali jako jedni z prvních s koronavirem, jsme spolu s klíčovými partnery dohodli další směřování firmy a vyšlo nám to na čtyři auta. Pochopitelně jsme museli ekonomiku týmu podřídit dosud nevídané situaci, prakticky všichni velcí partneři nám ale zachovali přízeň, za což jim touto formou znovu děkuji.

Playboy: Mediálním hitem je Tomáš Enge, který po účasti v závodech F1, 24 hodin Le Mans a 500 mil Indianapolis bude hájit barvy Buggyry v kategorii prototypů. Svou možnou účast přitom komentoval Tomáš na jaře v rozhovoru pro Playboy ve smyslu: Ještě nevím, uvidíme... Martin Koloc: V té době jsme ale opravdu nevěděli, jestli Tomáš pojede. Okruhy a Dakar totiž nelze při nejlepší vůli dost dobře srovnávat. Zpočátku to vypadalo dejme tomu 90 : 10 v neprospěch Tomášovy účasti, pak se začaly misky vah sunout směrem ke startu. Nakonec je tady.

Playboy: Fernando Alonso si loni vedl při své první účasti snad až nad očekávání dobře. Martin Koloc: Nesrovnával bych to. Alonso je o pár let mladší, startoval ve víceméně továrním týmu Toyota, role navigátora se zhostil mnohonásobný vítěz kategorie motocyklů Marc Coma. A co je nejdůležitější, Fernando loni testoval a testoval, což nám vzhledem k situaci ve světě nebylo umožněno.

Playboy: Takže v případě Tomáše Engeho není letos důležité vítězství, ale účast. Martin Koloc: Ať klidně vyhraje, rád mu vyplatím bonus. Tomáš je ale součástí projektu rozplánovaného na několik let dopředu. Jeho úkolem bude jet a dojet, asi se opakuji, ale každý ostrý kilometr v poušti se počítá. Rozbít auto i sebe umí ještě předtím, než Dakar začne, každý. My ale jdeme přece jen podstatně jiným směrem.

Playboy: Troufám si říct, že dnes už legendární Josef Macháček, který pojede druhý speciál Can-Am, po společném testování v Dubaji řekl, že pokud chce Tomáš Enge na Dakaru někdy uspět, musí zapomenout na závodění. Martin Koloc: Když něco řekne pětinásobný vítěz Dakaru, asi na tom něco bude. Na druhou stranu, i když nezávodím přes dvacet let, myslím, že se dokážu vcítit do Tomášova postavení. Bude patřit mezi mediálně nejsledovanější jezdce, k tomu instinkt dravce a vědomí toho, že letošek je vlastně o začátku a svoji budoucnost, alespoň v našem týmu, má ve svých rukách.

Playboy: Josef Macháček mi řekl, že ve srovnání s loňským autem je Can-Am DV21 někde úplně jinde. Davida Vršeckého nazval geniálním konstruktérem. Martin Koloc: Asi se budu opakovat, ale když to říká Pepa... Realita je ale taková, že celý rok řeším strategické a organizační věci, takže o tom, jak skvělý máme Can-Am, jsem se dozvěděl z médií. Ale souhlasím s tím, že David Vršecký, i když se začal věnovat závodění, tedy vývoji aut relativně pozdě, umí přijít s originálním a zároveň funkčním řešením.

Playboy: Kdo by to v roce 1997, kdy David se závoděním začínal, řekl? Martin Koloc: Já určitě (smích).

Playboy: Ve stínu příchodu Tomáše Engeho zůstal podle mého názoru přestup roku. Na speciálu Tatra Phoneix pojede trojnásobný vítěz kategorie čtyřkolek Ignacio Casale z Chile... Martin Koloc: Docela zajímavý příběh, který o něčem vypovídá. Jistý motoristický novinář nejmenované české televize nám sdělil, že ho Casale nezajímá. Přitom si nemyslím, že je běžné, aby do českého týmu, i když s globální působností, přestupovaly největší hvězdy. Napadá mě Colin McRae, tuším v roce 2005 jel se Škodou Fabia WRC pár závodů mistrovství světa rallye. Ale při vší úctě, Colin byl v té době lehce za zenitem, zatímco do Buggyry přišel úřadující dakarský šampion. Loni sice vyhrál čtyřkolky, ale každé vítězství má svoji nezpochybnitelnou hodnotu. Na druhou stranu, pro zmiňovaného motoristického novináře se jevil jako nezajímavý i Emerson Fittipaldi...

Playboy: Něco ze zákulisí Casaleho přestupu? Martin Koloc: Asi tolik, opět se potvrdilo, že čím víc toho člověk v životě dokáže, tím líp se s ním jedná. Obě strany věděly, co od sebe navzájem chtějí, shodly se na společné vizi. Bylo to velmi blízké jednání, které jsem vedl loni s Pepou Macháčkem. Po patnácti minutách bylo jasné, že se dohodneme a můžeme začít řešit detaily.

Playboy: Zaslechl jsem, že Ignacia už nebavilo vyhrávat v kategorii čtyřkolek... Martin Koloc: Nejspíš ano. Loni vedl před poslední etapou snad o dvacet minut, může to být docela demotivující. Na druhou stranu to něco vypovídá o jeho mentálním nastavení. Ignacio hledá výzvy a takoví lidé jsou u nás vždy vítáni.

Playboy: Podle Pepy Macháčka je ale kamion o něčem úplně jiném. Martin Koloc: Když to Pepa říkal (smích). Má pravdu a Ignacio to ví. Taky když jsme dorazili v Saúdské Arábii do hotelu, šel do posilovny. Na druhou stranu, není to zas tak dávno, co jako navigátor jel v posádce svého táty. A co je nejdůležitější, má zkušenosti, které jsou k nezaplacení.

Playboy: Tatru Phoenix s automatickou převodovkou ale pojede Martin Šoltys? Martin Koloc: S Davidem se na tom dohodli, takže jsem s tím neměl a nemám problém. Nikdy jsem na Dakaru nezávodil, jeho pozitivní reakce ve smyslu, že v dunách na tom bude s automatem mnohem líp, mě potěšila. Jsem na Martina zvědavý, každopádně z pozice víceméně abstinenta můžu říct, že zraje jako víno. Ignacio chtěl manuál, má manuál.

Playboy: Ambice na letošní Dakar? Martin Koloc: Jen ty nejvyšší. Jinak nemá cenu závodit. Opět ale platí, že ambice jsou úměrné možnostem. Jsem střízlivý optimista.