13. ledna 2020 20:02

Fernando Alonso: hvězda, která ví, co dělá

Rallye Dakar 2020, která se poprvé v historii koná na území Saúdské Arábie, vstoupila do své druhé poloviny. Pro organizátory, ale i pro instituci jménem Dakar je potěšitelné, že ve hře nadále zůstává její nejprominentnější účastník, dvojnásobný mistr světa v závodech F1 Fernando Alonso.

A nutno říci, že na nováčka si Alonso nevede vůbec špatně. Vzhledem k tomu, že ve druhé etapě nabrali spolu s navigátorem Marcem Comou kvůli utrženému kolu ztrátu dvě a půl hodiny, byl po první polovině soutěže exšampion F1 šestnáctý, o jedno místo za naším Martinem Prokopem. Na vedoucího krajana Carlose Sainze pak ztrácel po šesti etapách 3:18:13. Ve třetí etapě však dojel čtvrtý a zaznamenal tak výsledek, na který například ryzí specialista na rallye Martin Prokop zatím nedosáhl. Na druhou stranu, co není, může být.

Vzorem Jacky Ickx

Ačkoli je to vůči dakarským legendám jako Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz či Násir al-Attíja lehce nespravedlivé, zůstává Fernando Alonso i nadále největším marketingovým tahákem nejslavnějšího dálkového závodu planety.

Přestože se totiž Rallye Dakar dosud zúčastnilo 21 pilotů F1, Fernando Alonso má na svém kontě jako jediný titul mistra světa. Devětatřicetiletý rodák z Ovieda vybojoval titul šampiona planety hned dvakrát, a to v letech 2005–2006, kdy hájil barvy stáje Renault. Kromě dvaatřiceti triumfů v závodech F1 pak španělský pilot vyhrál dvakrát (2018–2019) nejslavnější čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.

Fernando Alonso má na koho navazovat. Dvojnásobný vicemistr světa F1 (1969–1970) a šestinásobný vítěz Le Mans (1969, 1975–1977, 1981–1982) Jacky Ickx totiž dokázal v roce 1983 Rallye Dakar, v té době pořádanou ještě v Africe, na voze Mercedes vyhrát. Roli spolujezdce tenkrát plnil známý francouzský herec Claude Brasseur. Z jezdců F1 pak ovládl Rallye Dakar v letech 1999–2000 rovněž Jean-Louis Schlesser, jeho účast v závodech F1 však byla víceméně sporadická.

Moc vzdálené světy

Dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů David Vršecký je jediným českým jezdcem, který v tomto tisíciletí okusil kombinaci okruhy – Dakar. Nejrychlejší trucker historie byl v roce 2011 kopilotem posádky Marka Spáčila. „Nejsem si jist, jestli jsem tou pravou osobou, když jsme na zmiňovaném Dakaru skončili hned ve druhé etapě. Někde jsem četl, že Fernando při své premiérové účasti Dakar nevyhraje, a také si to myslím. Ostatně, sám před startem potvrdil, že světy formule 1 a Rallye Dakar jsou si mimořádně vzdálené. Kromě toho, ve třech předchozích ročnících nedokázal Dakar vyhrát ani devítinásobný mistr světa v závodech rallye Sebastien Loeb. Na druhou stranu je Fernando Alonso velký závodník, který přes některé excesy vždy věděl, co dělá. Nemá zapotřebí hazardovat se svým jménem, pro účast na Dakaru se určitě rozhodl po zralé úvaze,“ vzkázal Vršecký ze Saúdské Arábie, ve které aktuálně působí jako šéf techniky týmu Buggyra Racing. „O tom, jak moc bere účast vážně, vypovídá i výběr navigátora, kterým je pětinásobný vítěz kategorie motocyklů Marc Coma. Do hlavy Fernandovi nevidím, odhaduji ale, že letos bude chtít nasbírat zkušenosti, které prodá v dalších ročnících.“

Všechno do sebe zapadá

Vršeckého šéf, majitel stáje Buggyra, který startuje na letošním Dakaru v kategoriích kamionů a SSV (bugin) Martin Koloc, má z pozice znalce regionu jasno. „Ať dopadne Alonsova účast jakkoli, pořadatelé dosáhli svého. Zatím sice nepořádají na rozdíl od SAE a Bahrajnu závod formule 1, hned při prvním ročníku v Saúdské Arábii ale ulovili v dané chvíli největší možnou rybu přitahující pozornost celého motoristického světa. A nesmíme zapomenout, že se letos v létě koná v Tokiu olympiáda a Alonso jede na toyotě. Se stejnou značkou vyhrál loni a předloni 24 hodin Le Mans. Všechno to do sebe krásně zapadá.“

(Stejně jako v předchozích letech vyjde v průběhu února tradiční speciál Playboy Dakar)