Přestože je Brazílie vnímána ze sportovního hlediska především jako země fotbalu zaslíbená, jedná se o motoristickou velmoc. Důkazem toho je celkem osm titulů světového šampiona v závodech monopostů formule 1. V roce 1972 vypustil jako první brazilského džina z láhve Emerson Fittipaldi (1946). Další titul přidal o dva roky později, aby v letech 1989 a 1993 ovládl slavný závod 500 mil Indianapolis. Na začátku týdne se pak jeden z nejlepších pilotů historie zjevil jako hos
Playboy: Máte za sebou testování se závodním tahačem Buggyra, konečně jste se svezl v pořádném autě. Nelitujete desítek let, která jste strávil ve formuli 1 a v americkém seriálu Indy Cars?
Fittipaldi: No nevím, co by na takovou otázku řekl konstruktér Lotusu Colin Chapman. Každopádně chovám velký respekt ke všem lidem, kteří umějí postavit, případně pilotovat jakýkoli závodní vůz. V pětitunovém závodním trucku jsem jel poprvé, moc hezký zážitek. Vezmeme-li v potaz, o jak velké auto se jedná, reaguje tahač okamžitě na sebemenší pohyb volantu, skvělé brzdí a má mimořádnou akceleraci.
Zdroj: BUGGYRA Racing
Zdroj:
BUGGYRA Racing
Playboy: Je těžší přechod z malého závodního auta na velké, nebo z velkého na malé?
Fittipaldi: S Indy Cars jsem skončil po těžké havárii v Michiganu. Od té doby technika velmi pokročila a srovnávat Buggyru 2020 s monoposty starými čtvrt století, dost dobře nelze. Ale obecně bych to viděl tak, že pokud se budeme bavit o okruzích, je přechod z rychlejšího na pomalejší auto snazší.
Playboy: Do historie formule 1 a motoristického sportu se zapsaly především vaše souboje s Jackiem Stewartem. Jak na ně vzpomínáte?
Fittipaldi: V první řadě bych chtěl říct, že si Jackieho jako jezdce i člověka nesmírně vážím a velmi si cením našeho přátelství. Když jsem v roce 1970 začínal, byl Jackie Stewart úřadujícím šampionem. Vyhrál i v roce 1971. To, že jsem ho dokázal o rok později porazit, stavím hodně vysoko. Zvlášť když se můj zisk titulu mistra světa rovnal rehabilitaci stáje Lotus.
Zdroj: BUGGYRA Racing
Zdroj:
BUGGYRA Racing
Playboy: Často se setkávám s názorem, že éra Hilla, Stewarta, Fittipaldiho, Laudy, Hunta, Regazzoniho, Reutemana, Petersona. Andrettiho je nepřekonatelná.
Fittipaldi: Těžko říct, faktem je, že během mého působení ve formuli 1 se na okruzích potkávala řada špičkových jezdců se srovnatelnými monoposty. Během sezon 1970 až 1980 vyhrálo titul osm pilotů – Rindt, Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Scheckter a Jones na vozech pěti značek – Tyrell, Lotus, Ferrari, McLaren a Williams. Dva tituly jsem získal jenom já a Lauda, nezdařila se jediná obhajoba. Něco takového se asi nebude hned tak opakovat. V tomto směru se asi jedná o nepřekonatelnou éru.
Playboy: Kdybyste měl vybrat nejlepšího pilota všech dob, samozřejmě po Emersonovi Fittipaldim…
Fittipaldi: To po mně nechtějte. Ale pokud vás zajímá jméno jezdce, který mě po konci mé kariéry v F1 oslovil nejvíc, tak je to při vší úctě k velkým pilotům, jako Alain Prost, Michael Schumacher či Lewis Hamilton, bohužel zesnulý krajan Ayrton Senna.
Zdroj: BUGGYRA Racing
Zdroj:
BUGGYRA Racing
Playboy: V roce 1975 byl vaším stájovým druhem v týmu McLaren Jochen Mass, který závodil rovněž na tahačích. Vyhrál jediný závod v Barceloně, do kterého jste jako úřadující šampion a průběžný lídr odmítl nastoupit…
Fittipaldi: Jednalo se o strašný závod, odjela se snad třetina kol, čtyři mrtví... Nevím, co k tomu říct. Pořadatelé tenkrát v Barceloně absolutně ignorovali bezpečnostní opatření, přesto se většina jezdců rozhodla závodit a skončilo to masakrem.
Playboy: Možná jste neúčastí v závodě přišel o titul.
Fittipaldi: Možná ano, ale spíš ne. Niki Lauda na ferrari měl skvělou sezonu a vyhrál zaslouženě. Teď asi řeknu něco, co zní amatérsky a naivně, ale pokud by mi tehdy někdo v Barceloně řekl, že účastí v závodě získám třetí titul mistra světa, stejně bych do toho nešel. Měl jsem vždycky v životě jiné priority než body, trofeje, tituly... Nejdůležitější je život. Přesto jsem toho nevyhrál zrovna málo.
Zdroj: BUGGYRA Racing
Zdroj:
BUGGYRA Racing
Playboy: Je něco, co dnešním pilotům F1 závidíte?
Fittipaldi: Jsem přejícný člověk, ale dnešním jezdcům opravdu závidím bezpečnostní prvky a opatření. V mé éře zahynuli tak skvělí jezdci, jako Jochen Rindt, Ronnie Peterson, Niki Lauda málem uhořel. Pokaždé, když člověk sedal do auta, netušil, jestli to není naposled.
Playboy: Čím to, že máte v Brazílii tak atraktivní ženy? Gisele Bűndchen, Adriana Lima…
Fittipaldi: Nejsem si jistý, jestli je to otázka pro dlouhodobě šťastně ženatého muže. Nevím, možná je to tím, že každá druhá Brazilka je hodně povedený koktejl několika národností. Podívejte se na mě, matka Ruska, otec Ital a výsledkem jsem já, tedy dokonalý Brazilec...