V říjnovém čísle mimo jiné svou práci válečné reportérky popisuje Lenka Klicperová, ve 20 otázkách pak první dáma česká dámské módy Tatiana Kováříková přiznala, že už nestihne obléknout celý svět. Armádní generál Jiří Šedivý se po odchodu do výslužby vyprofiloval v jednoho z nejuznávanějších a nejrespektovanějších bezpečnostních a vojenských odborníků. Co nám prozradil v interview? Fenoménem je tentokrát režisér James Cameron, který je považován i za jednoho z nejvlivnějších lidí současnosti. A nechybějí samozřejmě krásné ženy...
David Vršecký: „Žádné auto není tak dobré, aby nemohlo být ještě lepší!“
Zdroj: Buggyra Media
Zdroj:
Buggyra Media
Toho času konstruktér závodních vozů, dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů a nejrychlejší trucker světa David Vršecký (1975) sice nikdy nemaloval, přesto může po vzoru slavného malíře Salvadora Dalího říct: Skromnost je moje přirozená vada.
Zdroj: Buggyra Media
Zdroj:
Buggyra Media
Playboy: Proč máš problém s nálepkou jediného konstruktéra, který stál za stavbou závodního tahače a lehkého dakarského prototypu, přičemž jeden ze strojů vyhrál evropský šampionát tahačů, druhý rallye Dakar?
Vršecký: Protože si myslím, že to není až tak úplně pravda. Když se řekne konstruktér závodních vozů, tak se mi vybaví v první řadě Enzo Ferrari. A pak Colin Chapman, na kterého jsem se ptal Emersona Fittipaldiho. Ještě mě strašně bere Adrian Newey. Rád bych se někdy svezl v jeho hypersportu Aston Martin AM-RB 001. Dvanáctiválec Cosworth, 900 koní… Návrat do starých, dobrých časů.
Playboy: Čím se od nich David Vršecký odlišuje?
Vršecký: Hodně dobrý vtip… Ale možná tím, že jsem tahačem vyhrál na okruzích, na kterých vítězily jejich monoposty F1. I když u Red Bullu si tím nejsem jistý. Ale asi ano, vyhrál jsem na Nürburgringu.
Zdroj: Buggyra Media
Zdroj:
Buggyra Media
Playboy: Josef Macháček tvrdí, že jsi geniální konstruktér.
Vršecký: Pepa je hodný, ale opravdu nevidím moc důvodů, proč se považovat za génia. Moje práce spočívá v nějaké komplexní vizi, toho, co by šlo na autě, které je v případě Pepova Can-Am z větší části hotové, upravit tak, aby bylo odolnější a rychlejší. Kromě toho musí sedět jezdci.
Playboy: A vize se realizuje krok za krokem?
Vršecký: Přesně tak, přestože Pepa na Dakaru vyhrál kategorii T3, analýza dat ukázala, že máme rezervy v tlumičích. Zjistili jsme, že Can-Am Poláka Domżaƚy, který je hodně rychlý a až se zklidní, může Dakar vyhrát, má tlumiče, které vyrábí firma jistého pana Ference ze Slovenska. V pondělí jsme je testovali v Kopřivnici. Žádné auto není tak dobré, aby nemohlo být ještě lepší.
Zdroj: Buggyra Media
Zdroj:
Buggyra Media
Playboy: Jak moc jezdec ovlivňuje práci konstruktéra?
Vršecký: Čím víc, tím líp. Zejména to platí na začátku vývoje auta. V roce 2019 jsme se rozhodli pro koncept, který se vyplatil v roce 2001 v tahačích. Jeho podstata spočívala ve víceméně syrovém autě a zkušeném jezdci, který se smíří s tím, že první sezona bude velké trápení. V okruzích je to ale trochu odlišné, když vypadneš v polovině závodu, jedeš další víkend. Dejme tomu šest kol ti dá představu o tom, jak na tom auto je, co funguje, co moc ne. Pokud vypadneš na Dakaru ve třetí etapě, data chybí, závodní inženýři si toho musí hodně domyslet, improvizovat.
Playboy: Takže loni jste Macháčkovi řekli, ať jede, jak chce, ale musí dojet?
Vršecký: Kdyby vyhrál úvodní tři etapy a odstoupil z prvního místa, byla by nám jeho účast k ničemu. Byl jsem před začátkem jednání s Pepou docela skeptický, říkal jsem si, proč by měl pětinásobný vítěz, i když jiné kategorie, hazardovat se svým jménem v závodě, který bolí. Navíc při vědomí, že bude pořád řešit nějaké technické problémy…
Zdroj: Buggyra Media
Zdroj:
Buggyra Media
Playboy: Před letošním Dakarem jste přesvědčili Chilana Ignacia Casaleho, který vyhrál třikrát na Dakaru čtyřkolky...
Vršecký: Ignacio je strašný borec, na to, že jel Dakar poprvé a jako jediný z jezdců elitní desítky na kamionu s manuální převodovkou, předváděl neskutečné výkony. Ale je to trochu jiný příběh. V první řadě je ve srovnání s Pepou mladší, v Chile má díky poušti skvělé podmínky pro přípravu. Martin Macík letos vyhrál tři etapy, klobouk dolů, ale taky Ignacio zaslouží absolutorium.
Playboy: Zpět k Macháčkovi, před rokem, po konci Dakaru 2020, jste si vzali tužku, papír a sepsali, co všechno se musí udělat za účelem stavby konkurenceschopného auta. Jak ukazuje výsledek, povedlo se.
Vršecký: Došlo na malý zázrak. Měnilo se strašně moc věcí, takže jsme si naplánovali hodně testování, hlavně v SAE. Do toho ale přišel covid-19, nevědělo se, co bude, jestli se vůbec pojede. Musím smeknout před pořadateli.
Zdroj: Buggyra Media
Zdroj:
Buggyra Media
Playboy: Jaké to je stavět závodní speciál bez možnosti testování?
Vršecký: Všechno je jednou poprvé a pevně doufám, že v tomto případě naposled. Vzhledem k situaci jsme se nepouštěli do moc velkých akcí, hodně se ale zapracovalo na spolehlivosti a snazší „opravitelnosti“ auta. V roce 2020 totiž zabral servis Can-Am stejně času jako práce na kamionu.
Playboy: Největší vzpomínka ne letošní Dakar?
Vršecký: Někomu se to může zdát být přízemní, ale se závodním inženýrem Robinem Dolejšem, který je v Buggyře skoro dvacet let, jsme to řešili ještě v letadle při zpáteční cestě. V jedné etapě zajeli Pepa Macháček a Tomáš Enge na setinu stejný čas. Už to je neuvěřitelné. Pak ale ještě vyšlo najevo, že Pepa spotřeboval snad o 30 procent méně paliva. Jedná se o učebnicový příklad toho, jak to vypadá, když pilot dokáže v maximální možné míře využít potenciál auta.
Zdroj: Buggyra Media
Zdroj:
Buggyra Media
Playboy: Došlo opět na papír?
Vršecký: Pochopitelně, navíc se ve srovnání s loňskem tým rozšířil o Tomáše Engeho. Jasně, Pepa přivezl po dvanácti letech beduína pro vítěze, zaslouží si slávu a ovace. Ale na to, že Tomáš startoval na Dakaru poprvé a testovalo se minimálně, předvedl velmi dobrý výkon. Má veškeré předpoklady na to, být hodně dobrý.
Playboy: Popsali jste toho hodně?
Vršecký: Jak už jsem říkal, žádné auto není tak dobré, aby nemohlo být ještě lepší.