Na titulní straně říjnového vydání září Sandra, vámi zvolená vítězka castingu Hledáme Playmate 2024. O své cestě za úspěchem vypráví exkluzivně pro Playboy Daniel Vávra, autor herních klasik a bestsellerů. Playboy také zjistil, co inspiruje olympijského kanoistu Martina Fuksu, čím se stal tak kontroverzní Elon Musk i proč máme strach z umělé inteligence. A to není zdaleka vše. Najdete tu luxusní automobily, tipy na zdravý životní styl, něco k zamyšlení a samozřejmě krásné ženy...
I v případě nejslavnějšího a nejtěžšího dálkového závodu planety platí, že každé zlo je k něčemu dobré. Jak je totiž víceméně notoricky známo, počátky Rallye Dakar se začaly psát v roce 1977, kdy motorkář Thierry Sabine zabloudil a bloudil v průběhu Rallye Abidjan–Nice, aby v důsledku v poušti prožitého usoudil, že nebude od věci zorganizovat závod, jehož účastníci a technika si hrábnou až na samé dno. Naštěstí nebylo v Thierryho případě daleko od slov
1979: Rande na Place du Trocadéro
Paříž–Dakar
To, co se zdálo být nemožné, stalo se dne 26. prosince 1978 skutkem, na slavném pařížském náměstí se objevilo celkem 182 aut a motorek. Jejich řidiči pak nabrali kurz do 10 000 km vzdálené metropole Senegalu Dakar. Do cíle prvního ročníku dorazilo 74 hrdinů, kategorii automobilů vyhrál Alain Genestier (Francie/Land Rover), motorkářům kraloval jeho krajan Cyril Neveu (Yamaha). Na první pohled šílená vize Thierryho Sabina byla naplněna.
1983: Poprvé a naposled
Paříž–Alžír–Dakar
Premiérově se mezi vítěze Rallye Dakar zapsal pilot formule 1, na voze Mercedes-Benz kraloval kategorii automobilů dvojnásobný vicemistr světa v závodech F1 a šestinásobný vítěz nejslavnějšího vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans Jacky Ickx z Belgie. Role spolujezdce se zhostil nadmíru zdatně známý herec Claude Brasseur. Tvrďák, jeden z představitelů francouzské školy kriminálních filmů, zemřel loni v prosinci.
V roce 1983 se mezi vítěze Rallye Dakar premiérově zapsal pilot formule 1, když kategorii automobilů ovládl Jacky Ickx. Role spolujezdce se bravurně zhostil francouzský herec Claude Brasseur.
Zdroj: profimedia.cz
V roce 1983 se mezi vítěze Rallye Dakar premiérově zapsal pilot formule 1, když kategorii automobilů ovládl Jacky Ickx. Role spolujezdce se bravurně zhostil francouzský herec Claude Brasseur.
Zdroj:
profimedia.cz
1986: Smrt si nevybírá
Paříž–Alžír–Dakar
Při nehodě vrtulníku tragicky zahynul spolu s dalšími čtyřmi pasažéry zakladatel Rallye Dakar Thierry Sabine. Jeho popel byl rozptýlen v poušti, organizace závodu se chopil otec Gilbert, kterému asistoval Patrick Verdoy.
1987: Létající Fin
Paříž–Alžír–Dakar
Mistr světa z roku 1981 Ari Vatanen (Finsko) se stal prvním světovým šampionem, který vyhrál Rallye Dakar. Stalo se tak v roce 1987 na voze Peugeot. Finský šampion pak slavil na Dakaru v ročnících 1989–1991 hattrick, naposled se tak stalo na voze Citroën. A to ho ještě v roce 1988 připravili o vítězství zloději, kteří ukradli (!!!) jeho Peugeot 405 Turbo 16. Z vítězství se tehdy radoval Ariho krajan, čtyřnásobný mistr světa Juha Kankkunen (Peugeot). V letech 2010, 2018 a 2020 pak vyhrál Dakar rovněž dvojnásobný šampion planety v rallye, španělský matador Carlos Sainz (Volkswagen, Mini).
Ari Vatanen (Finsko) se v roce 1987 stal prvním světovým šampionem, který vyhrál Rallye Dakar. Poté zvítězil ještě třikrát, naposledy v roce 1991.
Zdroj: profimedia.cz
Ari Vatanen (Finsko) se v roce 1987 stal prvním světovým šampionem, který vyhrál Rallye Dakar. Poté zvítězil ještě třikrát, naposledy v roce 1991.
Zdroj:
profimedia.cz
1988: Hezky česky
Paříž–Alžír–Dakar
Poprvé se z vítězství radovalo Československo, stalo se tak zásluhou posádky Loprais–Stachura–Mück, která navíc zvítězila na kamionu Tatra 815 4 x 4. Legendární pilot Karel Loprais pak se svými posádkami ovládl ročníky 1994–1995, 1997–1998 a 2001, právem se tak těší přezdívce Monsieur Dakar. Úspěšnějším jezdcem v kategorii kamionů je pouze sedminásobný vítěz Rus Vladimir Čagin (Kamaz).
1992: První double
Paříž–Sirte–Kapské Město
V průběhu letošního Dakaru se bohužel zesnulý Hubert Auriol stal prvním a zatím předposledním jezdcem, který vyhrál kategorie motocyklů i automobilů. Po vítězství na motorce v roce 1983 (BMW) se později rozhodl pro automobily, v devíti etapách jednoho ročníku zvítězil na mitsubishi. Na jeho odkaz navázal čtrnáctinásobný šampion Stéphane Peterhansel, který cenné double zkompletoval v roce 2004.
Hubert Auriol se v roce 1979 zúčastnil už historicky prvního ročníku nejslavnějšího dálkového závodu. Později se stal prvním a zatím předposledním jezdcem, který vyhrál kategorie motocyklů i automobilů.
Zdroj: profimedia.cz
Hubert Auriol se v roce 1979 zúčastnil už historicky prvního ročníku nejslavnějšího dálkového závodu. Později se stal prvním a zatím předposledním jezdcem, který vyhrál kategorie motocyklů i automobilů.
Zdroj:
profimedia.cz
1995: Viva Espaňa
Granada/Dakar
Poprvé v historii se nestartovalo z Francie, ale ze Španělska a soutěži šéfoval Hubert Auriol. Vedle Stéphana Peterhansela, který vyhrál na motorkách potřetí v řadě, se ze stejného počtu triumfů těšil Karel Loprais.
2001: Běda mužům
Paříž–Dakar
První a poslední ženské vítězství na Rallye Dakar, a to hned v nejprestižnější kategorii automobilů. Navíc za sebou Jutta Kleinschmidt (Německo/Mitsubishi), která začínala na Dakaru jako motocyklistka, nechala jak budoucího vítěze Hirošiho Masuoku (Japonsko), tak obhájce Jeana-Louise Schlessera (Francie). O rok později byla Jutta druhá, v ročníku 2005 dojela na třetím místě.
První a zatím poslední ženské vítězství na Rallye Dakar, a to hned v nejprestižnější kategorii, zařídila v roce 2001 Jutta Kleinschmidt.
Zdroj: profimedia.cz
První a zatím poslední ženské vítězství na Rallye Dakar, a to hned v nejprestižnější kategorii, zařídila v roce 2001 Jutta Kleinschmidt.
Zdroj:
profimedia.cz
2006: Rychlý Luc
Lisabon–Dakar
Přestože sjezdové lyžování a závodění v poušti spojuje snad jen rychlost, stal se v roce 2006 vítězem dakarské rallye v kategorii automobilů vítěz Světového poháru z roku 1997 Luc Alphand. Specialista na Super G a sjezd, vítěz dvanácti závodů SP vyhrál na mitsubishi a připravil tak Stéphana Peterhansela o hattrick.
2009: Vítej, Jižní Ameriko
Buenos Aires–Valparaiso–Buenos Aires
V roce 2008 se z bezpečnostních důvodů Rallye Dakar nekonala, pořadatelé pak rozhodli o přesunu soutěže na území Jižní Ameriky. První ročník, který se konal v Argentině a Chile, ovládli Giniel de Villiers (JAR, automobily/Volkswagen), Marc Coma (Španělsko, motocykly/KTM) a Firdaus Kabirov (Rusko, kamiony/Kamaz). V kategorii čtyřkolek nenašel přemožitele Josef Macháček!
Vše o letošním ročníku nejslavnějšího a nejtěžšího dálkového závodu planety si přečtete ve speciálu Playboy Dakar 2021, který právě vychází.
Vše o letošním ročníku nejslavnějšího a nejtěžšího dálkového závodu planety si přečtete ve speciálu Playboy Dakar 2021, který právě vychází.
2011: Proklatě rychlý střelec
Buenos Aires–Arica–Buenos Aires
Po Luku Alphandovi vyhrál na voze Volkswagen kategorii automobilů další sportovní obojživelník. Rok po svém prvním triumfu si totiž Násir al-Attíja odskočil na olympiádu do Londýna, v anglické metropoli vybojoval pro Katar bronzovou medaili v brokové střelbě, disciplína skeet. Další triumfy si na Dakaru připsal v letech 2015 (Mini) a 2019 (Toyota).
2020: Arabské písky
Saúdská Arábie
Po Africe a Jižní Americe se Rallye Dakar přesunula do celkem třetí destinace, když pořadatelé uzavřeli pětiletý kontrakt s královskou rodinnou v Saúdské Arábii. Prvními šampiony se stali v nejsledovanějších kategoriích Carlos Sainz (Španělsko, automobily/Mini), Ricky Brabec (USA, motocykly/Honda) a Andrej Karginov (Kamaz).
2021: Zdatný důchodce
Saúdská Arábie
Na poslední Rallye Dakar přepisoval dějiny český důchodce Josef Macháček. Stejně jako Hubert Auriol a Stéphane Peterhansel má Pepa v držení dva beduíny, pravda, na rozdíl od legendárních Francouzů neovládl Josef Macháček nejprestižnější kategorie automobilů a motocyklů, i double čtyřkolky/lehké prototypy má ovšem svoji nezpochybnitelnou hodnotu.