V říjnovém čísle mimo jiné svou práci válečné reportérky popisuje Lenka Klicperová, ve 20 otázkách pak první dáma česká dámské módy Tatiana Kováříková přiznala, že už nestihne obléknout celý svět. Armádní generál Jiří Šedivý se po odchodu do výslužby vyprofiloval v jednoho z nejuznávanějších a nejrespektovanějších bezpečnostních a vojenských odborníků. Co nám prozradil v interview? Fenoménem je tentokrát režisér James Cameron, který je považován i za jednoho z nejvlivnějších lidí současnosti. A nechybějí samozřejmě krásné ženy...
I v případě nejslavnějšího a nejtěžšího dálkového závodu planety platí, že každé zlo je k něčemu dobré. Jak je totiž víceméně notoricky známo, počátky Rallye Dakar se začaly psát v roce 1977, kdy motorkář Thierry Sabine zabloudil a bloudil v průběhu Rallye Abidjan–Nice, aby v důsledku v poušti prožitého usoudil, že nebude od věci zorganizovat závod, jehož účastníci a technika si hrábnou až na samé dno. Naštěstí nebylo v Thierryho případě daleko od slov
1979: Rande na Place du Trocadéro
Paříž–Dakar
To, co se zdálo být nemožné, stalo se dne 26. prosince 1978 skutkem, na slavném pařížském náměstí se objevilo celkem 182 aut a motorek. Jejich řidiči pak nabrali kurz do 10 000 km vzdálené metropole Senegalu Dakar. Do cíle prvního ročníku dorazilo 74 hrdinů, kategorii automobilů vyhrál Alain Genestier (Francie/Land Rover), motorkářům kraloval jeho krajan Cyril Neveu (Yamaha). Na první pohled šílená vize Thierryho Sabina byla naplněna.
1983: Poprvé a naposled
Paříž–Alžír–Dakar
Premiérově se mezi vítěze Rallye Dakar zapsal pilot formule 1, na voze Mercedes-Benz kraloval kategorii automobilů dvojnásobný vicemistr světa v závodech F1 a šestinásobný vítěz nejslavnějšího vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans Jacky Ickx z Belgie. Role spolujezdce se zhostil nadmíru zdatně známý herec Claude Brasseur. Tvrďák, jeden z představitelů francouzské školy kriminálních filmů, zemřel loni v prosinci.
V roce 1983 se mezi vítěze Rallye Dakar premiérově zapsal pilot formule 1, když kategorii automobilů ovládl Jacky Ickx. Role spolujezdce se bravurně zhostil francouzský herec Claude Brasseur.
Zdroj: profimedia.cz
V roce 1983 se mezi vítěze Rallye Dakar premiérově zapsal pilot formule 1, když kategorii automobilů ovládl Jacky Ickx. Role spolujezdce se bravurně zhostil francouzský herec Claude Brasseur.
Zdroj:
profimedia.cz
1986: Smrt si nevybírá
Paříž–Alžír–Dakar
Při nehodě vrtulníku tragicky zahynul spolu s dalšími čtyřmi pasažéry zakladatel Rallye Dakar Thierry Sabine. Jeho popel byl rozptýlen v poušti, organizace závodu se chopil otec Gilbert, kterému asistoval Patrick Verdoy.
1987: Létající Fin
Paříž–Alžír–Dakar
Mistr světa z roku 1981 Ari Vatanen (Finsko) se stal prvním světovým šampionem, který vyhrál Rallye Dakar. Stalo se tak v roce 1987 na voze Peugeot. Finský šampion pak slavil na Dakaru v ročnících 1989–1991 hattrick, naposled se tak stalo na voze Citroën. A to ho ještě v roce 1988 připravili o vítězství zloději, kteří ukradli (!!!) jeho Peugeot 405 Turbo 16. Z vítězství se tehdy radoval Ariho krajan, čtyřnásobný mistr světa Juha Kankkunen (Peugeot). V letech 2010, 2018 a 2020 pak vyhrál Dakar rovněž dvojnásobný šampion planety v rallye, španělský matador Carlos Sainz (Volkswagen, Mini).
Ari Vatanen (Finsko) se v roce 1987 stal prvním světovým šampionem, který vyhrál Rallye Dakar. Poté zvítězil ještě třikrát, naposledy v roce 1991.
Zdroj: profimedia.cz
Ari Vatanen (Finsko) se v roce 1987 stal prvním světovým šampionem, který vyhrál Rallye Dakar. Poté zvítězil ještě třikrát, naposledy v roce 1991.
Zdroj:
profimedia.cz
1988: Hezky česky
Paříž–Alžír–Dakar
Poprvé se z vítězství radovalo Československo, stalo se tak zásluhou posádky Loprais–Stachura–Mück, která navíc zvítězila na kamionu Tatra 815 4 x 4. Legendární pilot Karel Loprais pak se svými posádkami ovládl ročníky 1994–1995, 1997–1998 a 2001, právem se tak těší přezdívce Monsieur Dakar. Úspěšnějším jezdcem v kategorii kamionů je pouze sedminásobný vítěz Rus Vladimir Čagin (Kamaz).
1992: První double
Paříž–Sirte–Kapské Město
V průběhu letošního Dakaru se bohužel zesnulý Hubert Auriol stal prvním a zatím předposledním jezdcem, který vyhrál kategorie motocyklů i automobilů. Po vítězství na motorce v roce 1983 (BMW) se později rozhodl pro automobily, v devíti etapách jednoho ročníku zvítězil na mitsubishi. Na jeho odkaz navázal čtrnáctinásobný šampion Stéphane Peterhansel, který cenné double zkompletoval v roce 2004.
Hubert Auriol se v roce 1979 zúčastnil už historicky prvního ročníku nejslavnějšího dálkového závodu. Později se stal prvním a zatím předposledním jezdcem, který vyhrál kategorie motocyklů i automobilů.
Zdroj: profimedia.cz
Hubert Auriol se v roce 1979 zúčastnil už historicky prvního ročníku nejslavnějšího dálkového závodu. Později se stal prvním a zatím předposledním jezdcem, který vyhrál kategorie motocyklů i automobilů.
Zdroj:
profimedia.cz
1995: Viva Espaňa
Granada/Dakar
Poprvé v historii se nestartovalo z Francie, ale ze Španělska a soutěži šéfoval Hubert Auriol. Vedle Stéphana Peterhansela, který vyhrál na motorkách potřetí v řadě, se ze stejného počtu triumfů těšil Karel Loprais.
2001: Běda mužům
Paříž–Dakar
První a poslední ženské vítězství na Rallye Dakar, a to hned v nejprestižnější kategorii automobilů. Navíc za sebou Jutta Kleinschmidt (Německo/Mitsubishi), která začínala na Dakaru jako motocyklistka, nechala jak budoucího vítěze Hirošiho Masuoku (Japonsko), tak obhájce Jeana-Louise Schlessera (Francie). O rok později byla Jutta druhá, v ročníku 2005 dojela na třetím místě.
První a zatím poslední ženské vítězství na Rallye Dakar, a to hned v nejprestižnější kategorii, zařídila v roce 2001 Jutta Kleinschmidt.
Zdroj: profimedia.cz
První a zatím poslední ženské vítězství na Rallye Dakar, a to hned v nejprestižnější kategorii, zařídila v roce 2001 Jutta Kleinschmidt.
Zdroj:
profimedia.cz
2006: Rychlý Luc
Lisabon–Dakar
Přestože sjezdové lyžování a závodění v poušti spojuje snad jen rychlost, stal se v roce 2006 vítězem dakarské rallye v kategorii automobilů vítěz Světového poháru z roku 1997 Luc Alphand. Specialista na Super G a sjezd, vítěz dvanácti závodů SP vyhrál na mitsubishi a připravil tak Stéphana Peterhansela o hattrick.
2009: Vítej, Jižní Ameriko
Buenos Aires–Valparaiso–Buenos Aires
V roce 2008 se z bezpečnostních důvodů Rallye Dakar nekonala, pořadatelé pak rozhodli o přesunu soutěže na území Jižní Ameriky. První ročník, který se konal v Argentině a Chile, ovládli Giniel de Villiers (JAR, automobily/Volkswagen), Marc Coma (Španělsko, motocykly/KTM) a Firdaus Kabirov (Rusko, kamiony/Kamaz). V kategorii čtyřkolek nenašel přemožitele Josef Macháček!
Vše o letošním ročníku nejslavnějšího a nejtěžšího dálkového závodu planety si přečtete ve speciálu Playboy Dakar 2021, který právě vychází.
Vše o letošním ročníku nejslavnějšího a nejtěžšího dálkového závodu planety si přečtete ve speciálu Playboy Dakar 2021, který právě vychází.
2011: Proklatě rychlý střelec
Buenos Aires–Arica–Buenos Aires
Po Luku Alphandovi vyhrál na voze Volkswagen kategorii automobilů další sportovní obojživelník. Rok po svém prvním triumfu si totiž Násir al-Attíja odskočil na olympiádu do Londýna, v anglické metropoli vybojoval pro Katar bronzovou medaili v brokové střelbě, disciplína skeet. Další triumfy si na Dakaru připsal v letech 2015 (Mini) a 2019 (Toyota).
2020: Arabské písky
Saúdská Arábie
Po Africe a Jižní Americe se Rallye Dakar přesunula do celkem třetí destinace, když pořadatelé uzavřeli pětiletý kontrakt s královskou rodinnou v Saúdské Arábii. Prvními šampiony se stali v nejsledovanějších kategoriích Carlos Sainz (Španělsko, automobily/Mini), Ricky Brabec (USA, motocykly/Honda) a Andrej Karginov (Kamaz).
2021: Zdatný důchodce
Saúdská Arábie
Na poslední Rallye Dakar přepisoval dějiny český důchodce Josef Macháček. Stejně jako Hubert Auriol a Stéphane Peterhansel má Pepa v držení dva beduíny, pravda, na rozdíl od legendárních Francouzů neovládl Josef Macháček nejprestižnější kategorie automobilů a motocyklů, i double čtyřkolky/lehké prototypy má ovšem svoji nezpochybnitelnou hodnotu.