3. května 2019 20:02

6x Ayrton Senna

První den měsíce lásky uplynulo pětadvacet let od smrti podle mnohých nejlepšího pilota historie F1 Ayrtona Senny (1960–1994). Když se v sobotní kvalifikaci na Velkou cenu San Marina 1994 na Autodromo Enzo e Dino Ferrari v Imole smrtelně zranil rakouský jezdec Roland Ratzenberger (1960–1994), nepřežil o den později kolizi ani trojnásobný mistr světa (1988, 1990, 1991), vítěz 41 závodů a účastník 162 Velkých cen. Nabízíme proto přehled šesti závodů legendárního Brazilce,

  1. Velká cena Japonska | 1988 se podruhé v Japonsku závodila na okruhu Suzuka, který se těší pověsti jednoho z nejnáročnějších okruhů šampionátu. Senna (McLaren – Honda) odstartoval z první řady, po startu se však propadl na čtrnácté místo. Ještě během prvního kola však předjel šest jezdců. Převážnou část závodu vedl jeho největší a jediný rival, stájový druh Prost. V poslední části ale začalo pršet, Francouz řešil problémy s převodovkou, takže nakonec prohrál se Sennou o 0,324 sekundy. Vedle premiérového titulu mistra světa slavil Senna rovněž osmé vítězství během jediné sezony.
  2. Velká cena Monaka | 1984 Po této Grand Prix bylo jasné, že vysvitla nová hvězda. V Monaku závodil do té doby nepříliš známý mladíček na voze nevalné kvality Toleman. Přesto v průběhu deštivého závodu předjížděl jednoho soupeře za druhým, aby nakonec snížil původně nedostižný pětatřicetisekundový náskok vedoucího Prosta na pouhých sedm sekund. Pak byl ale závod poněkud nepochopitelně zastaven. Jak vyšlo po několika letech najevo, stalo se tak na základě přímého pokynu nejvyššího bosse FIA, Prostova krajana Balestreho.
  3. Velká cena Portugalska | 1985 Po sezoně ve stáji Toleman přestoupil Senna do týmu Lotus Renault. Na okruhu Estoril pak slavil své premiérové vítězství, když s přehledem porazil Michela Alboreta (Ferrari) a Patricka Tambaye (Renault). Jelo se takřka za průtrže mračen, pořadatelé nakonec závod zkrátili o dvě kola, neboť Senna překročil maximální povolenou hranici dvou hodin.
  4. Velká cena Japonska | 1989 Jeden z nejdiskutovanějších závodů historie F1. Před jeho začátkem měli šanci na titul jak Prost, tak Senna. Ve 46. kole se po vzájemné kolizi ocitli oba mimo trať. Zatímco pro Prosta závod skončil, Senna se dostal zpět do boxů, po výměně předního křídla pokračoval v závodě a nakonec vyhrál. Oslavy titulu přerušila mimořádně diskutabilní diskvalifikace za zkrácení trati. FIA v čele se zmiňovaným bossem Balestrem přiřkla titul Prostovi.
  5. Velká cena Brazílie | 1991 Po sedmi nepovedených pokusech se zdálo, že domácí okruh Interlagos bude pro trojnásobného šampiona zakletý. Nakonec se dobrá věc podařila, když Senna porazil o 0,383 sekundy Riccarda Patreseho, třetí dojel Nigel Mansell (oba Williams-Renault). V poslední fázi závodu bojoval Senna kromě soupeřů rovněž s řazením svého monopostu, do cíle dojel na pokraji fyzického kolapsu.
  6. Velká cena Japonska | 1990 Po diskvalifikaci v roce 1989 bylo Sennovi následující rok jasné, že nesmí v souboji s Prostem nechat nic náhodě. A protože vedl o jedenáct bodů, zvolil v souboji s věčným rivalem nestandardní řešení. Po startu závodu, do kterého vyrazili znesváření kohouti z první řady, proto vymetl Prostovo ferrari v úvodní šikaně z trati. Pro oba závod sice skončil, ale Senna se radoval z titulu.