Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět
Co hledáte?
Smazat
Reklama
10 důvodů, proč si pamatovat Rallye Dakar 2019
10 důvodů, proč si pamatovat Rallye Dakar 2019 Autor: profimedia.cz
Sport

10 důvodů, proč si pamatovat Rallye Dakar 2019

Vydáno: 22.01.2019
V pořadí jedenačtyřicátá Rallye Dakar je už minulostí. Nastal čas připomenout si stěžejní události, díky kterým by letošní ročník neměl upadnout hned tak v zapomnění.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
  • JEDNA ZEMĚ, HODNĚ PÍSKU
    Přestože se po konci loňského Dakaru spekulovalo nad tím, že se další ročník pojede v Peru, Ekvádoru, Bolívii, případně v Chile, nakonec se poprvé v historii soutěže závodilo v jediné zemi, a to v Peru. Pořadatelé z ASO pak rozhodli, že ve srovnání s předchozími ročníky rozhodne o vítězi pouhých deset etap. Stalo se tak po složitém vyjednávání, neboť ještě v červnu premiér Peru César Villanueva pochyboval o možnosti země soutěž vůbec zorganizovat. Kromě šesti milionů dolarů pořadatelské agentuře totiž musela vláda investovat dalších pětadvacet milionů dolarů do infrastruktury, bezpečnosti a logistiky.
  • SEMIMARATON
    Rovněž poprvé v historii rozhodli pořadatelé o tom, že vypadnutí v první polovině soutěže se v kategorii automobilů a kamionů nerovná automatickému konci. Pokud se jednotlivým týmům podařilo dát dohromady techniku, mohli vypadnuvší závodníci naskočit od druhé poloviny do takzvaného semimaratonu a jet vlastní soutěž. Této možnosti nakonec úspěšně využila česká dvojice Martin Kolomý – Martin Macík.
  • OBHÁJIL JEN NIKOLAJEV
    I na letošním Dakaru platilo ve světě sportu známé, že těžší je obhájit než vyhrát. Přestože do Peru dorazili všichni obhájci – Carlos Sainz (Španělsko, Mini), Eduard Nikolajev (Rusko, Kamaz) a Matthias Walkner (Rakousko, KTM), z obhajoby se těšil pouze ruský bohatýr. Zatímco Walkner skončil mezi motocyklisty druhý, vítěz závěrečné etapy Sainz se nedostal na stupně vítězů.
  • SUVERÉNNÍ VÍTĚZOVÉ
    Absolutními suverény se v kategorii automobilů a kamionů stáli Násir Attíja (Toyota) a Eduard Nikolajev (Kamaz). Oba ztratili vedení pouze v jedné etapě. V případě Katařana s mimořádně kladným vztahem k Česku se tak stalo po druhé etapě, kdy ho v čele průběžného pořadí vystřídal de Villiers (JAR). Nikolajev přišel o průběžné lídrovství po osmé etapě, po které šel do čela na jednu etapu jeho krajan a stájový druh Sotnikov.
  • TOYOTA POPRVÉ
    Premiérové vítězství slavila na letošní Rallye Dakar zásluhou Násira Attíji Toyota. Japonský výrobce se tak zařadil po bok dosud vítězným značkám Land Rover, Volkswagen, Renault, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Porsche, Peugeot, Citroën a Mini. Navíc se letos jednalo o vůbec první triumf vozu s benzinovým pohonem v jihoamerické éře.
  • PŘEDČASNÝ KONEC SUPERŠAMPIONA
    Poprvé od roku 2009, kdy se Rallye Dakar přesunula z Afriky do Jižní Ameriky, soutěž nedokončil historicky nejúspěšnější závodník Stéphane Peterhansel. Třináctinásobnému šampionovi se stala osudnou předposlední, devátá etapa, ve které odstoupil v důsledku zranění zad spolujezdce Davida Castery.
  • ZÁVODNÍK S DOWNOVÝM SYNDROMEM
    6. ledna 2019 se na start Rallye Dakar postavil poprvé jezdec s Downovým syndromem. Pětadvacetiletý Peruánec Lucas Barrón startoval v posádce se svým otcem Jacquesem, pětinásobným účastníkem Dakaru. Lucas prošel přes svůj zdravotní hendikep patřičnými zdravotními prohlídkami a získal licenci Mezinárodní automobilové federace. Mezi velké fanoušky Lucase patřil přítel jeho otce, pětinásobný vítěz kategorie motocyklů Cyril Despres. 
  • DAKARSKÁ VÝZVA TRVÁ
    Přestože Sébastien Loeb, který vyhrál s výjimkou Dakaru všechno, co se vyhrát dalo, tentokrát nezávodil v barvách továrního týmu Peugeot, a pro start se rozhodl na poslední chvíli, byl jaksi automaticky řazen mezi velké favority. Nakonec se musel vítěz letošních čtyř etap spokojit s konečným třetím místem, Dakarská výzva tak v případě devítinásobného mistra světa v rallye trvá.
  • ČEŠKA V CÍLI
    Ačkoli celkové sedmdesáté místo se nemusí zdát jako zrovna bombastické, sympatická česká motorkářka, loni vůbec první Češka na Dakaru, překonala sama sebe, vytrvala a nakonec i zvítězila. Zatímco minulý rok spadla v desáté etapě a byla nucena soutěž ukončit kvůli zlomenině klíční kosti, letos Gabriela, která tentokrát nemusela financovat svůj start pomocí hypotéky, dopravila svou husqvarnu zdárně do cíle. Bravo!
  • OPĚT KTM
    Ačkoli letos bojovala rakouská značka o vítězství až do poslední etapy, před jejím začátkem ztrácel druhý Quintanilla (Husqvarna) na vítězného Tobyho Price pouhých dvaašedesát sekund, vybojovalo KTM osmnácté dakarské vítězství v řadě. Navíc Australana doprovodili na stupně vítězů značkoví druzi Walkner a Sunderland. Naposled KTM prohrálo na Dakaru v roce 2000, kdy se na Rallye Paříž – Dakar – Káhira, těšil z vítězství francouzský jezdec Richard Sainct na BMW.

(To nejlepší z Rallye Dakar 2019 přineseme v únoru v tradičním speciálu Playboy Dakar 2019)

Související témata: Rallye Dakar , zajímavosti
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama