V říjnovém čísle mimo jiné svou práci válečné reportérky popisuje Lenka Klicperová, ve 20 otázkách pak první dáma česká dámské módy Tatiana Kováříková přiznala, že už nestihne obléknout celý svět. Armádní generál Jiří Šedivý se po odchodu do výslužby vyprofiloval v jednoho z nejuznávanějších a nejrespektovanějších bezpečnostních a vojenských odborníků. Co nám prozradil v interview? Fenoménem je tentokrát režisér James Cameron, který je považován i za jednoho z nejvlivnějších lidí současnosti. A nechybějí samozřejmě krásné ženy...
10 důvodů, proč si pamatovat Rallye Dakar 2019
Zdroj: profimedia.cz
10 důvodů, proč si pamatovat Rallye Dakar 2019
Zdroj:
profimedia.cz
V pořadí jedenačtyřicátá Rallye Dakar je už minulostí. Nastal čas připomenout si stěžejní události, díky kterým by letošní ročník neměl upadnout hned tak v zapomnění.
JEDNA ZEMĚ, HODNĚ PÍSKU
Přestože se po konci loňského Dakaru spekulovalo nad tím, že se další ročník pojede v Peru, Ekvádoru, Bolívii, případně v Chile, nakonec se poprvé v historii soutěže závodilo v jediné zemi, a to v Peru. Pořadatelé z ASO pak rozhodli, že ve srovnání s předchozími ročníky rozhodne o vítězi pouhých deset etap. Stalo se tak po složitém vyjednávání, neboť ještě v červnu premiér Peru César Villanueva pochyboval o možnosti země soutěž vůbec zorganizovat. Kromě šesti milionů dolarů pořadatelské agentuře totiž musela vláda investovat dalších pětadvacet milionů dolarů do infrastruktury, bezpečnosti a logistiky.
SEMIMARATON
Rovněž poprvé v historii rozhodli pořadatelé o tom, že vypadnutí v první polovině soutěže se v kategorii automobilů a kamionů nerovná automatickému konci. Pokud se jednotlivým týmům podařilo dát dohromady techniku, mohli vypadnuvší závodníci naskočit od druhé poloviny do takzvaného semimaratonu a jet vlastní soutěž. Této možnosti nakonec úspěšně využila česká dvojice Martin Kolomý – Martin Macík.
OBHÁJIL JEN NIKOLAJEV
I na letošním Dakaru platilo ve světě sportu známé, že těžší je obhájit než vyhrát. Přestože do Peru dorazili všichni obhájci – Carlos Sainz (Španělsko, Mini), Eduard Nikolajev (Rusko, Kamaz) a Matthias Walkner (Rakousko, KTM), z obhajoby se těšil pouze ruský bohatýr. Zatímco Walkner skončil mezi motocyklisty druhý, vítěz závěrečné etapy Sainz se nedostal na stupně vítězů.
SUVERÉNNÍ VÍTĚZOVÉ
Absolutními suverény se v kategorii automobilů a kamionů stáli Násir Attíja (Toyota) a Eduard Nikolajev (Kamaz). Oba ztratili vedení pouze v jedné etapě. V případě Katařana s mimořádně kladným vztahem k Česku se tak stalo po druhé etapě, kdy ho v čele průběžného pořadí vystřídal de Villiers (JAR). Nikolajev přišel o průběžné lídrovství po osmé etapě, po které šel do čela na jednu etapu jeho krajan a stájový druh Sotnikov.
TOYOTA POPRVÉ
Premiérové vítězství slavila na letošní Rallye Dakar zásluhou Násira Attíji Toyota. Japonský výrobce se tak zařadil po bok dosud vítězným značkám Land Rover, Volkswagen, Renault, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Porsche, Peugeot, Citroën a Mini. Navíc se letos jednalo o vůbec první triumf vozu s benzinovým pohonem v jihoamerické éře.
PŘEDČASNÝ KONEC SUPERŠAMPIONA
Poprvé od roku 2009, kdy se Rallye Dakar přesunula z Afriky do Jižní Ameriky, soutěž nedokončil historicky nejúspěšnější závodník Stéphane Peterhansel. Třináctinásobnému šampionovi se stala osudnou předposlední, devátá etapa, ve které odstoupil v důsledku zranění zad spolujezdce Davida Castery.
ZÁVODNÍK S DOWNOVÝM SYNDROMEM
6. ledna 2019 se na start Rallye Dakar postavil poprvé jezdec s Downovým syndromem. Pětadvacetiletý Peruánec Lucas Barrón startoval v posádce se svým otcem Jacquesem, pětinásobným účastníkem Dakaru. Lucas prošel přes svůj zdravotní hendikep patřičnými zdravotními prohlídkami a získal licenci Mezinárodní automobilové federace. Mezi velké fanoušky Lucase patřil přítel jeho otce, pětinásobný vítěz kategorie motocyklů Cyril Despres.
DAKARSKÁ VÝZVA TRVÁ
Přestože Sébastien Loeb, který vyhrál s výjimkou Dakaru všechno, co se vyhrát dalo, tentokrát nezávodil v barvách továrního týmu Peugeot, a pro start se rozhodl na poslední chvíli, byl jaksi automaticky řazen mezi velké favority. Nakonec se musel vítěz letošních čtyř etap spokojit s konečným třetím místem, Dakarská výzva tak v případě devítinásobného mistra světa v rallye trvá.
ČEŠKA V CÍLI
Ačkoli celkové sedmdesáté místo se nemusí zdát jako zrovna bombastické, sympatická česká motorkářka, loni vůbec první Češka na Dakaru, překonala sama sebe, vytrvala a nakonec i zvítězila. Zatímco minulý rok spadla v desáté etapě a byla nucena soutěž ukončit kvůli zlomenině klíční kosti, letos Gabriela, která tentokrát nemusela financovat svůj start pomocí hypotéky, dopravila svou husqvarnu zdárně do cíle. Bravo!
OPĚT KTM
Ačkoli letos bojovala rakouská značka o vítězství až do poslední etapy, před jejím začátkem ztrácel druhý Quintanilla (Husqvarna) na vítězného Tobyho Price pouhých dvaašedesát sekund, vybojovalo KTM osmnácté dakarské vítězství v řadě. Navíc Australana doprovodili na stupně vítězů značkoví druzi Walkner a Sunderland. Naposled KTM prohrálo na Dakaru v roce 2000, kdy se na Rallye Paříž – Dakar – Káhira, těšil z vítězství francouzský jezdec Richard Sainct na BMW.
(To nejlepší z Rallye Dakar 2019 přineseme v únoru v tradičním speciálu Playboy Dakar 2019)