5. prosince 2023 19:05
Petr Bošnakov

Šestilitrová karafa nejdražšího koňaku prodána za 4,1 milionu korun

Titul nejdražší prodané láhve destilátu si v České republice nově připsal luxusní koňak z rodiny výrobce prémiových značek Rémy Martin. Jedna z celosvětově pouhých třinácti unikátních karaf koňaku Louis XIII. z edice Le Mathusalem si našla kupce i v Česku. Anonymní sběratel pořídil šestilitrovou karafu za rekordních 4,1 milionu korun.

Historie značky Louis XIII. sahá až do roku 1874, jedná se tak o nejstarší ultraprémiový koňak na světě. Každý dekantér je životním dílem několika generací cellar masterů – k brandu proto patří slogan Think a century ahead, vystihující její nadčasovost.

Základem jedinečné chuti je vinná réva pocházející výhradně ze světoznámé a odborníky ceněné oblasti Grande Champagne. Obsah karafy se skládá ze směsi přibližně 1 200 druhů koňaků, přičemž nejmladšímu je čtyřicet a nejstaršímu až sto let, výsledkem je bezkonkurenční plná chuť. Jedinečnost dodává i zrání v ručně vyráběných sudech z limousinského dubu a označovaných jako tierçons.

Svět emocí a vzpomínek

V chuti unikátního destilátu se snoubí dokonalá harmonie květin, ovoce a koření s drobnou příměsí jasmínu a mučenky. Louis XIII. má jemné aroma zázvoru a muškátového oříšku. Při ochutnávce na závěr zaujme vůně růží a fialek, kterou melodicky podtrhuje santalové dřevo a med. K tomu unikátní harmonická vůně, plná chuť a čistá barva tmavého jantaru.

„Louis XIII. je výjimkou ve světě koňaků, představuje jedinečný zážitek. Díky kombinaci velmi kvalitních a starých koňaků, které je nemožné znovu vyrobit, je jeho ochutnávka pokaždé nadčasovou cestou do světa emocí a vzpomínek. Každá speciální edice je navíc sama o sobě unikátní, což také zvyšuje její hodnotu na trhu,“ říká Artem Shakhnazarov, Private Client Director ze společnosti Rémy Cointreau.

Rodinné stříbro

Koňak není ojedinělý jen svou chutí a výrobou, jeho jedinečnost spočívá také v dekantéru. Každý kus je těžce dostupným originálem, který se ručně vyrábí z jemného křišťálu. Tajemství výroby se dědí z otce na syna – z generace na generaci. Design představuje symbol francouzského královského rodu, jehož zdobení je u každého dekantéru odlišné. Inspirací pro vytvoření nezaměnitelného obalu byla stará kovová láhev objevená v roce 1569 na bitevním poli poblíž regionu Cognac.

V případě limitované edice Louis XIII. Le Mathusalem bylo vyrobeno – s odkazem na číslovku ve jméně francouzského vladaře – na celém světě pouze třináct láhví. Ve střední a východní Evropě bude zastoupena jediným exemplářem v Česku.

Přitom každá šestilitrová karafa z této edice je originál, zátka je dekorována čtyřiadvacetikarátovým zlatem. „Karafy jsou označeny nejen unikátním číslem, ale v tomto případě si jejich majitelé na ně poprvé můžou nechat umělecky ztvárnit svoji signaturu nebo iniciály. Není překvapením, že se takový unikátní artefakt stává součástí rodinného stříbra napříč generacemi,“ popisuje Ondřej Balvín, Area Manager ze společnosti Rémy Cointreau.

Vybraná společnost

Pro nákup velmi vzácných destilátů platí přísná pravidla. U těch nejcennějších musí zájemce, podobně jako u výrobců nejluxusnějších aut, vedle nadstandardního finančního výdaje prokázat i svůj vztah a loajalitu ke konkrétní značce. „Tato raritní edice není určena pro pouhé spekulanty nebo ty, kteří vidí ve vzácném koňaku jen unikátní trofej. Bez ohledu na to, v jaké části světa žijí, si kupce vždy pečlivě prověřujeme a v některých případech si je sami i předem vybíráme,“ konstatuje Ondřej Balvín ze společnosti Rémy Cointreau s tím, že přáním kupujícího bylo zůstat v anonymitě, což bývá v podobných případech zvykem.

Nejinak tomu je i u tuzemského majitele speciální edice šestilitrové karafy koňaku Louis XIII. Le Mathusalem v hodnotě přes čtyři miliony korun. Podle Roberta Vaněčka, odborníka na investiční destiláty, který prodej zprostředkoval, pochází vlastník z Moravy. „Patří mezi velké sběratele ušlechtilých destilátů se specializací na koňaky. Hodnota jeho celé kolekce se pohybuje v desítkách milionů korun. Přestože se zálibě věnuje mnoho let a se značkou Louis XIII. má zkušenosti, jednání o koupi této jedné unikátní karafy koňaku nebyla jednoduchá a trvala mnoho měsíců,“ vysvětluje Robert Vaněček ze společnosti Prestige Portfolio.

Luxusní destiláty versus inflace

Spolu se sběratelstvím je v současnosti jednou z nejsilnějších motivací Čechů pro nákup prémiového alkoholu investiční příležitost a schopnost čelit inflaci. „Neplatí to ale automaticky. Vyšší a relativně rychlý výnos se dá očekávat spíš u těch nejhodnotnějších láhví světových značek, které ale zároveň vyžadují výraznější počáteční investici,“ říká Robert Vaněček, podle kterého je celková návratnost dlouhodobý proces a zhodnocení se pohybuje většinou kolem pěti až deseti procent ročně.

Například „klasická“ láhev koňaku Louis XIII. o objemu 0,7 litru se před přibližně dvaceti lety dala pořídit za 22 tisíc korun, nyní je nabízena za částku okolo 80 tisíc. Extrémním případem je speciální edice téže značky s názvem Černá perla. V roce 2007 se v Praze jedna karafa vydražila za 360 tisíc korun, dnes by její tržní cena hravě přesáhla hranici jednoho milionu. Podle Vaněčka je čím dál častější, že kupující vyžadují prokázání pravosti investičního destilátu, například certifikáty potvrzujícími pořízení přímo od výrobce, které můžou mít na zhodnocení významný vliv.

Koňak nejen do trezoru

V neposlední řadě je koňak značky Louis XIII. oblíbeným destilátem i mezi konzumenty. I když je segment ultraprémiových destilátů v porovnání s běžnými destiláty objemově mnohem menší, poptávka po nich v posledních letech roste. Vzhledem ke svému statusu není ale snadné se s nimi setkat v běžném gastronomickém provozu.

„Na celém světě existuje jen kolem dvaceti restaurací, které jsou držiteli takzvaného titulu Pevnost Ludvíka XIII., jež tento špičkový koňak nejen nabízejí, ale pro zacházení s ním mají i speciálně proškolený personál,“ uzavírá za společnost Rémy Cointreau Artem Shakhnazarov s tím, že v Česku a na Slovensku se jím může pochlubit jen restaurace Terasa U Zlaté studně v Praze.