25. listopadu 2023 15:10
Petr Bošnakov

Roman Staněk: „Data jsou všemocná a všeříkající…“

Jak se shodnou experti, ještě nikdy od časů Tomáše Engeho nebyl žádný český jezdec tak blízko sedačce ve formuli 1, jako je tomu v případě Romana Staňka. Dvacetiletý rodák z Valašského Meziříčí nemá problém uznat vlastní chybu, pobít se za pravdu a věří ve vlastní posun.

Playboy: Minulý víkend jste si odskočil do Macaa do monopostu F3. Závod na brutální trati se vám moc nepovedl, hodně mě překvapilo, že jste vzal veškerou vinu na sebe a přiznal bezkonkurenčně nejlepší auto. Není upřímnost ve světě motosportu projevem slabosti?
Roman Staněk: Určitě si to nemyslím. Moje stáj Trident má v F3 možná vůbec nejlepší auta, dostal jsem materiál, se kterým jsem měl atakovat minimálně top trojku. Realita je taková, že jsem z nejrůznějších příčin nepodal takový výkon, jaký jsem podat měl. Považuji za normální to přiznat, je to férové vůči týmu, sponzorům a všem lidem, kteří mě podporují. Stejně tak to mám v osobním životě.

Playboy: Ale v případě pocitu křivdy se umíte ozvat?
Roman Staněk: Určitě. Za svoji pravdu se dokážu obrazně řečeno i pobít, ale předtím si dám dohromady veškeré argumenty, které hovoří v můj prospěch.

Playboy: Hrajete o setiny sekund, poznáte chybu během závodu, nebo k přesné diagnóze výkonu potřebujete data?
Roman Staněk: Záleží na velikosti chyby. Když udělám chybu za dejme tomu dvě desetiny sekundy, hned to vím. Ale náš sport je postavený na datech, která jsou všemocná. Taky totiž můžete žít v představě vlastní chyby, ale data ukážou, že třeba na zlomek sekundy přišel problém například s elektrikou. Ale ještě se mi nestalo, že bych skončil s pocitem, že mi trénink nebo závod moc nevyšel a data ukázala, že jsem jel bez chyb. Snažím se jet pokaždé na hraně možného, ono to ani jinak nejde.

Playboy: Když uděláte chybu, jedete dál svoje, nebo přecházíte do módu maximálního rizika?
Roman Staněk: Záleží na situaci, ale jak už jsem říkal, náš sport není o komplikované taktice. Jezdím na samém limitu možností sebe i auta a je na mně, jestli dokážu vlastní limity navyšovat. Na druhou stranu, během závodu se může stát všechno a pokaždé je potřeba reagovat na vzniklou situaci. Ale když uděláte například v prvním sektoru chybu, která vás stojí půl sekundy, je víceméně nemožné ztrátu ve dvou dalších sektorech dohnat. Takže jedu na hraně s tím, že nemusím být jediným chybujícím jezdcem.

Playboy: Odpovídají vztahy mezi jezdci v F2 skutečnosti, že se vlastně jede o sedačku ve formuli 1?
Roman Staněk: Level je strašně vysoký, vyhrát může jenom jeden. Ale vztahy mezi jezdci jsou docela pohodové, alespoň to tak vnímám. Každopádně se jedná o sport, ve kterém je úspěch založen na schopnosti uzavřít se v potřebný moment do sebe, maximálně se soustředit.

Playboy: O víkendu jedete poslední závod v Abú Dhabí, jak sezonu hodnotíte?
Roman Staněk: Jedná se o nováčkovskou sezonu, takže docela v pohodě. I když jsou nováčci, kteří jsou na tom líp. V některých závodech jsem bojoval s technikou, přišlo pár chyb, ze kterých se ale umím poučit. Nejsem sám, kdo věří tomu, že mám potenciál růstu, jenom do sebe musí všechno zapadnout. Pak to bude dobré.

Playboy: Je po sezoně čas na odpočinek, nebo den po závodě začíná nová sezona?
Roman Staněk: Platí druhá varianta, příští rok nasadíme nová auta, na kterých bude spousta práce. Budu dvakrát denně trénovat a pracovat vedle fyzické kondice také na mentální odolnosti, a to minimálně pět dní v týdnu. Je mi dvacet, na odpočinek budu mít ještě dost času. Není čas ztrácet čas.

Playboy: Máte nějakou představu ideální dovolené?
Roman Staněk: Nejsem typ člověka, který by si lehl na pláž, věnoval se partnerce a pustil závodění z hlavy. Naštěstí žiju v Itálii, kde je zima docela snesitelná. Mým druhým nejoblíbenějším sportem je silniční cyklistika, budu jezdit hodně na kole. Dostal jsem stroj od Meridy, takže ho pěkně provětrám.

Playboy: Nemá management vašeho týmu s touto hodně adrenalinovou zábavou problém?
Roman Staněk: Zatím toho v sezoně moc nenajezdím, nebo se snažím jet v klidu, bez rizika. V patnácti jsem jezdil z kopce víc než devadesátkou. Dnes by mi to určitě neprošlo, takže se o to ani nepokouším. Mám jiné priority. Takže, jak jsem říkal, budu kolo větrat.

Playboy: Z Čechů jste F1 jednoznačně nejblíž, podle experta CNN Prima News Jiřího Šlégla není v rozporu s realitou, že se vám to povede v sezoně 2025/2026. Co pro to musíte udělat?
Roman Staněk: Mám zkušenosti, takže se musím jezdecky posunout a zajet dobré výsledky. Musím si vyjet body na superlicenci, abych si mohl zkusit alespoň testování F1. Věřím, že mi to příští rok půjde a udělám krok směrem k formuli 1.

Playboy: Dají se vaše limity posouvat skokově, nebo bude zapotřebí spousta mravenčí práce?
Roman Staněk: Na této úrovni jde o setiny sekundy, žádný skokový posun se nekoná.