Na titulní straně říjnového vydání září Sandra, vámi zvolená vítězka castingu Hledáme Playmate 2024. O své cestě za úspěchem vypráví exkluzivně pro Playboy Daniel Vávra, autor herních klasik a bestsellerů. Playboy také zjistil, co inspiruje olympijského kanoistu Martina Fuksu, čím se stal tak kontroverzní Elon Musk i proč máme strach z umělé inteligence. A to není zdaleka vše. Najdete tu luxusní automobily, tipy na zdravý životní styl, něco k zamyšlení a samozřejmě krásné ženy...
Proti „nejpřevratnějšímu videu všech dob“ Like a Prayer protestoval i papež Jan Pavel II.
Díky skladbě Like a Prayer a videoklipu k ní začal svět brát Madonnu jako umělkyni, ne „pouze“ jako hvězdu pop-music.
Zdroj: Warner Bros.
Díky skladbě Like a Prayer a videoklipu k ní začal svět brát Madonnu jako umělkyni, ne „pouze“ jako hvězdu pop-music.
Zdroj:
Warner Bros.
Sex, náboženství a umění představují velké téma, nejinak je tomu také v ateistickém Česku. Například před čtyřmi lety zamítl městský soud v Brně žalobu kardinála Dominika Duky, kterou hlava české katolické církve podala kvůli kontroverzním divadelním hrám na Centrum experimentálního divadla a Národní divadlo Brno.
Soudce žalobu zamítl, když svůj verdikt odůvodnil tím, že hry Prokletí a Naše násilí a vaše násilí, ve kterých herec mimo jiné sestoupí z kříže, aby poté předstíral znásilnění muslimské ženy, a státní vlajka se tahá z vaginy, nezasahuje do osobnostních práv kardinála. Verdikt posvětil i Ústavní soud, podle kterého obě hry sledovaly legitimní cíl směřující k diskusi o náboženském násilí.
Zatímco se v Brně jednalo o lokální záležitost, rozpoutala Madonna v době pádu Berlínské zdi globální bouři.
Z hvězdy umělkyní
Stalo se tak prostřednictvím videoklipu ke skladbě Like a Prayer ze stejnojmenného čtvrtého zpěvaččina alba z roku 1989. Obsah songu je o mladé dívce zamilované do Boha, který je jedinou mužskou postavou v jejím životě. V USA se jednalo o sedmý singl zpěvačky, který se dostal na první místo žebříčku Billboard Hot 100. Kromě toho ovládl hitparády v Anglii, Austrálii a Kanadě. Magazín Rolling Stone zařadil Like a Prayer mezi 500 největších písní všech dob a svět začal brát Madonnu jako umělkyni, ne „pouze“ jako hvězdu pop-music. Kritika přijala hit nad očekávání, podle Rolling Stone se jednalo o nejpůsobivější skladbu její kariéry.
Přitom Madonna se v době nahrávání alba nenacházela v nejlepším rozpoložení. Její filmy Šanghajské překvapení (1986) a Kdo je ta holka (1987) nedopadly přes vložené investice nejlíp a rozváděla se s hercem Seanem Pennem, kterého nazvala v dokumentu S Madonnou v posteli (1991) největší láskou svého života. Kromě toho oslavila třicáté narozeniny, vědoma si toho, že ve stejném věku zemřela její matka. V interview Rolling Stone z roku 1989 se pozastavila nad vlivem katolické výchovy, kdy se člověk jako hříšník narodí a přes veškerou snahu jako hříšník zemře.
Madonna v době pádu Berlínské zdi rozpoutala globální bouři.
Zdroj: Warner Bros.
Madonna v době pádu Berlínské zdi rozpoutala globální bouři.
Zdroj:
Warner Bros.
Dobrá věc se podařila
Videoklip ke skladbě režírovala ve shodě se zpěvačkou Mary Lambert. Na začátku příběhu se Madonna stane svědkem vraždy mladé ženy skupinou bílých mužů. Ve vězení však končí černoch, který byl ve špatný čas na špatném místě. Madonna se schovává v kostele, ve kterém hledá vnitřní sílu k tomu, přihlásit se jako svědek a přispět k vítězství dobra nad zlem. Nechybí hořící kříže Ku-klux-klanu a sen o líbání nohou černého světce, z jehož očí kanou slzy. V rukách zpěvačky se dokonce objeví nůž, kterým se drobně sebepoškodí. Nakonec ale všechno dobře dopadne, Madonna přemůže strach, policie uvěří jejímu svědectví a mladý Afroameričan je zbaven obvinění.
Bezprecedentní debut
V lednu 1989, během natáčení videa, uzavřel koncern Pepsi Cola se zpěvačkou kontrakt na pět milionů dolarů s tím, že skladba Like a Prayer bude součástí televizní reklamy. Madonna hovořila o výzvě v podobě možnosti natočit reklamu s uměleckou hodnotou. „Mám ráda prolínání umění a komerce. Zastávám názor, že natáčení videa je svým způsobem práce na reklamě. Spot Pepsi nabízí jiný a skvělý způsob, jak propagovat album. Nahrávací společnosti totiž nemají peníze na financování alba tímto neobvyklým způsobem,“ řekla v rozhovoru pro Rolling Stone. Zpěvačka chtěla reklamní spot použít jako první interpretka ještě před uvedením alba. Podle mediálního experta Pepsi, tvůrce reklamní kampaně Pepsi Generation Alana Pottasche, „bezprecedentní debut tohoto singlu postaví Pepsi na první místo mezi spotřebiteli“. Mimochodem, během celého spotu Madonna nedrží ani jednou v ruce plechovku s nealkem a dává tak srozumitelně najevo, na čí straně je iniciativa. Každopádně, reklamu zhlédlo bezprostředně po jejím uvedení asi půl miliardy lidí a psalo se o globální hymně.
Zpěvačka chtěla jako první interpretka propagovat své album ještě před jeho uvedením reklamní spoluprací.
Zdroj: Sire
Zpěvačka chtěla jako první interpretka propagovat své album ještě před jeho uvedením reklamní spoluprací.
Zdroj:
Sire
Kontroverze nade vše
Den po zveřejnění reklamního spotu bylo na MTV premiérově uvedeno video Like a Prayer. Klip s nezpochybnitelným erotickým podtextem šokoval, nesouhlasně reagoval zejména Vatikán reprezentovaný hlavou katolické církve papežem Janem Pavlem II. a křesťanské spolky po celém světě vyzvaly k celosvětovému bojkotu Pepsi, včetně dceřiných společností KFC, Taco Bell a Pizza Hut. Nápojový gigant se sice snažit vysvětlit, že jedna věc je reklama, druhou Madonniny umělecké vize, nakonec ale ustoupil tlaku a reklamu stáhl, nicméně nepožadoval po zpěvačce vrácení předem vyplaceného honoráře.
Zatímco většina televizních stanic reagovala stažením videoklipu, prostřednictvím MTV se v té době dostávalo megahitu už patřičného prostoru. Na kritiku, do které se osobně zapojil také víceméně do té doby zdrženlivý papež, v mládí sám umělec, Madonna reagovala ve smyslu, že „je správné, pokud umění vyvolává kontroverze“.
Tuto svou vizi podpořila i na koncertním turné Blond Ambition v roce 1990, na kterém představila Like a Prayer naživo. Média popisovala její šat jako kombinaci „oděvu vdovy z oblasti Středozemního moře a kněze“. Vedle svíček nechyběl na krku velký kříž, doprovodní zpěváci zpívali Ó můj bože. V roce 2012 byla skladba součástí přestávkové show finále Super Bowlu, které je dlouhodobě považováno za nejvýznamnější a nejvíc sledovanou sportovní událost v USA.
Videoklip Like a Prayer byl premiérově uveden na MTV a svým nezpochybnitelným erotickým podtextem šokoval.
Zdroj: Warner Bros.
Videoklip Like a Prayer byl premiérově uveden na MTV a svým nezpochybnitelným erotickým podtextem šokoval.
Zdroj:
Warner Bros.
Klip klipů
Na MTV Awards 1989 se skladba Like a Prayer dočkala ceny diváků, celou akci shodou okolností sponzorovala Pepsi Cola, které Madonna poděkovala za to, jak se postavila k způsobené kontroverzi. V roce 2005, u příležitosti 25. výročí založení MTV, zvolili diváci klip „nejpřevratnějším hudebním videem všech dob“.
(Další pokračování seriálu o náboženství a sexu je součástí březnového čísla Playboye)