9. března 2023 21:18

Plug-in hybrid vehicle: hodně dobrý kompromis

Pokud souzníte s ochránci klimatu, ale nechcete během každé delší cesty trpět takzvaným syndromem nedojetí, se kterým bojují majitelé elektromobilů, jeví se plug-in hybrid vehicle (PHEV) zvaný též hybrid do zásuvky jako ideální řešení.

Budete totiž moct dobíjet baterii z externího zdroje elektrické energie, nejčastěji ze zásuvky. Délka nabíjení z běžné domácí zásuvky (230 V) je 6 až 6,5 hodiny. V případě nástěnné dobíječky Wallbox se jedná o 3 až 3,5 hodiny, stejný čas zabere nabíjení na veřejné stanici. Po vybití akumulátorových baterií se o pohyb vozidla stará záložní zdroj v podobě klasického spalovacího motoru.

Mercedes C 300 e

Manažerský sedan, který, jak tomu bývá u značky s trojcípou hvězdou na kapotě zvykem, preferuje vedle požitku ze svezení a pohodlí rovněž ceně odpovídající luxus. Pravda, plug in hybrid Mercedes sice nenabízí sportovní jízdu například na úrovni BMW 330e, což ale nejspíš není ani ambicí výrobce. Vůz je vybaven 25,4 kWh baterií, elektromotor má sílu 127 koní, výrobce uvádí oficiální „elektrický“ dojezd přes 100 km, maximální rychlost 140 km/h. Standardní městský provoz tak lze zvládnout na jedno nabití. Elektromotor je spárovaný s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem, který přidává dalších 201 koní, síla se z motoru do kol přenáší prostřednictvím devítistupňové automatické převodovky, z 0 na 100 km/h „céčko“ zrychlí za 6,1 sekundy. Kombinovaná spotřeba 0,6–0,8 km/h. Cena základně vybaveného sedanu začíná na 1 487 124 korunách, kombi je 40 000 korun dražší.

BMW 330e

Na svou třídu prostorný vůz, nicméně zavazadlový prostor o objemu 375 litrů, benzinová verze nabízí 480 litrů, asi nepotěší zákazníky, kteří touží po rodinném voze. Na rozdíl od první generace přibyla verze Touring. Stejně jako u vozů se spalovacím motorem disponuje plug-in hybrid BMW vynikajícím podvozkem, na čemž nic nemění ani těžký elektromotor umístěný pod zadními sedadly. Podle výrobce je dojezd na elektřinu něco málo přes 60 kilometrů. Přeplňovaný dvoulitrový benzinový motor má s elektromotorem 293 koní, na rychlost 100 km/h zrychlí do 6 sekund. Průměrná spotřeba 6 litrů na 100 km/h. Cena s pohonem zadních kol 1 220 000 korun, čtyřkolka drive vyjde na 1 285 000 korun.

Kia Sportage PHEV

Korejský výrobce nabízí slušnou muziku za rozumné peníze. Pohyb garantuje kombinace elektromotoru (13,18 kWh baterie dává 91 koní) a 1,6litrového benzinového motoru. Celkových 265 koní umožní zrychlení na 100 km/h za přijatelné 8,2 sekundy. Udávaná „elektrická“ vzdálenost je 70 km. Funkční systém rekuperace, jedná se o proces přeměny kinetické energie dopravního prostředku zpět na využitelnou elektrickou energii při brzdění, má zásluhu na kombinované spotřebě pod 6 litrů. Kia Sportage PHEV se nabízí v několika verzích, nejlevnější vyjde asi na 1 180 000 korun.

Škoda Octavia iV

Podle prestižního britského serveru autoexpress.co patří škoda do zásuvky mezi nejpovedenější vozy kategorie plug-in hybrid. Angličtí motorističtí novináři oceňují především ve srovnání s třídními konkurenty větší prostor a zajímavě pojatý interiér. Zážehový čtyřválec 1,4 TSI má výkon 150 koní, třífázový synchronní elektromotor s permanentními magnety disponuje výkonem 115 koní, přičemž je umístěn ve tříspojkové samočinné převodovce DSG. Plně dobitý akumulátor má garantovat dojezd až 60 km, zrychlení z 0 na 100 km/h je 7,7 sekundy. I v případě vybití akumulátoru funguje princip rekuperace, takže kombinovaná spotřeba je velmi příznivých 5,5 l/100 km. Cena začíná na 860 000 Kč.

(Představení Citroënu C5 X Hybrid je součástí březnového čísla Playboye)

Sdílejte článek
Štítky BMW Škoda Octavia plug-in hybrid Mercedes-Benz automobil Playboy elektrická energie elektromotor Kia Sportage zásuvka auto měsíce Playboy 03/23 Citroën C5 X Hybrid Mercedes C 300 e BMW 330e Kia Sportage PHEV Škoda Octavia iV Škoda Octavia IV