V říjnovém čísle mimo jiné svou práci válečné reportérky popisuje Lenka Klicperová, ve 20 otázkách pak první dáma česká dámské módy Tatiana Kováříková přiznala, že už nestihne obléknout celý svět. Armádní generál Jiří Šedivý se po odchodu do výslužby vyprofiloval v jednoho z nejuznávanějších a nejrespektovanějších bezpečnostních a vojenských odborníků. Co nám prozradil v interview? Fenoménem je tentokrát režisér James Cameron, který je považován i za jednoho z nejvlivnějších lidí současnosti. A nechybějí samozřejmě krásné ženy...
Přestože dramatické útěky před spravedlností bývají ve většině případů záležitostí zločinců, existují výjimky potvrzující pravidlo. Jednou z nich je ještě donedávna jeden z nejuznávanějších bossů automobilového průmyslu, člen Japonské automobilové síně slávy či Asia Business Leader of the Year 2011 Carlos Ghosn.
Rodák z Brazílie, majitel francouzského, brazilského a libanonského pasu, proslul především coby boss francouzsko-japonské automobilové aliance Renault–Nissan, jejímž členem se stala v roce 2019 rovněž automobilka Mitsubishi. V zemi vycházejícího slunce byl obviněn z řady finančních deliktů, mimo jiné například z podhodnocování osobních příjmů ve finančních výkazech či využívání firemních financí pro vlastní účely. 30. prosince loňského roku se rozhodl skoncovat s domácím vězením a uletěl ve futrálu na hudební nástroj do Libanonu. Učinil tak s vědomím toho, že Libanon nemá s Japonskem uzavřenou dohodu o vydávání uprchlíků. Zatímco okolnosti útěku provázejí a budou provázet spekulace, řada faktů ze života aktuálně nejslavnějšího uprchlíka z řad top manažerů je nezpochybnitelná.
12x CARLOS GHOSN
Kariéru v automobilovém průmyslu zahájil Carlos Ghosn (1954) v pneumatikářském gigantu Michelin po absolvování pařížské École Polytechnique v roce 1978. Ve firmě pobyl osmnáct let, ve třiceti letech se stal provozním ředitelem jihoamerické divize Michelin. Do té doby ztrátovou společnost dovedl během necelých dvou let k zisku. V roce 1990 byl jmenován předsedou správní rady Michelin North America.
V roce 1996 začal pracovat pro Renault. Od té doby se datuje jeho přezdívka Zabiják nákladů, jen v Belgii přišlo po jeho příchodu o práci po uzavření tamní továrny 3000 zaměstnanců. Vzhledem k síle tamních odborů se jednalo o husarský kousek.
Rok 1999 se nesl ve znamení automobilové invaze do Japonska, Renault tehdy koupil 37 % v nedobře hospodařící automobilce Nissan. Zaměstnání ztratilo přes 25 000 lidí, Zabiják nákladů nešetřil ani management. Výsledky se ovšem dostavily, Nissan se v relativně krátkém čase stal na úkor Hondy druhou nejsilnější automobilkou v zemi.
Za svou práci si nechal Ghosn královsky zaplatit. Podle BBC činil v roce 2017 součet jeho platu, akciových výnosů bonusů 17 milionů dolarů. O rok později pak kontroloval majetek v hodnotě 120 milionů dolarů.
Zabiják nákladů Ghosn si nechával své služby vyvážit pořádným balíkem peněz i bonusů.
Zabiják nákladů Ghosn si nechával své služby vyvážit pořádným balíkem peněz i bonusů.
Vládce aliance Nissan–Renault–Mitsubishi Motors se těšil i z jiných benefitů. Podle Business Insider měl k dispozici letoun Gulfstream G650 za 67 milionů dolarů, byt v Amsterodamu (měsíční nájem 8000 eur) a dům v Bejrútu v hodnotě 12 milionů dolarů. V Tokiu pak platila automobilka Ghosnovi a jeho rodině byt s měsíčním nájmem 9000 dolarů.
V listopadu 2018 byl na základě výše uvedených obvinění zatčen v Japonsku. Tamní vyšetřovatelé se podle listu The Guardian obávali z Ghosnovy strany maření vyšetřování, proto pobyl několik měsíců ve vazbě. Japonská justice informovala o tom, že v letech 2011–2015 vydělal Carlos Ghosn 10 miliard jenů (asi 88,7 milionu dolarů), nicméně finanční úřad informoval pouze o polovině částky. Top manažerovi tak hrozilo kromě pokuty 10 milionů jenů i deset let vězení.
Pár dnů po jeho zadržení oznámili ředitelé Hiroto Saikawa (Nissan) a Osamu Masuko (Mitsubishi) konec Carlose Ghosna v jejich firmách. Na konci ledna 2019 skončil rovněž v čele automobilky Renault. Podle agentury Bloomberg použil už bývalý boss nemalé prostředky svého francouzského zaměstnavatele mimo jiné k úhradě vlastní svatební hodiny ve Versailles.
V lednu 2019 popřel Ghosn v rámci soudního jednání jakékoli protiprávní jednání. Žalobu označil za vykonstruovanou, postavenou na bezvýznamných a nepodložených obviněních.
Do domácího vězení byl propuštěn po složení kauce v hodnotě 13 milionů dolarů po 108 dnech vazby. Oděn byl do modrých montérek a baseballové čepice. Propuštění bylo podmíněno zákazem jakékoli komunikace se zahraničím.
Jak informoval v červenci loňského roku The Times, přestože byl Zabiják nákladů Ghosn mimo hru, čeká Nissan v rámci zvýšení efektivity hospodaření další vlna propouštění. Do roku 2023 přijde o práci 12 500 zaměstnanců.
Po záhadném zmizení Ghosn informoval o tom, že odmítl být dále rukojmím „zmanipulovaného japonského soudního systému, který vychází z presumpce viny, je založen na diskriminaci a odmítá respektovat základní lidská práva“. Pobývat měl v cele, ve které dřív končili odsouzení k trestu smrti. Dvakrát týdně měl k dispozici sprchu, denně mohl 30 minut cvičit.
2. ledna vydal Interpol na Carlose Ghosna zatykač, v Libanonu se však vydání nemusí bát. Extop manažer je totiž mimo jiné libanonským občanem.