12. srpna 2021 18:30

Americké letušky umějí píchat do očí

Přestože profese letušky patří mezi vyhledávané zejména mladými ženami, jedná se o práci s lidmi, přinášející řadu komplikací. V poslední době jsou nejčastější příčinou problémů v oblacích pasažéři žijící v představě, že letadlo je létající hospoda a letušky plní mimo jiné roli servírek.

A tak před časem oznámila americká nízkonákladová letecká společnost Southwest Airlines se sídlem v Dallasu, že přes zřejmé finanční ztráty končí na veškerých svých letech s prodejem alkoholu. Stalo se tak poté, co opilý pasažér napadl během letu letušku. Narůstající počet incidentů přivedl ke stejnému kroku rovněž American Airlines, vedení společnosti zakázalo prodej veškerého alkoholu v ekonomické třídě. Podle prohlášení managementu aerolinky, mají letušky na práci podstatně důležitější věci než dohadovat se s agresivními opilci, kteří si libují v konfliktech ve výšce přes deset kilometrů nad zemí. Jak pak informovala televizní stanice CNN, bylo pouze v letošním roce nahlášeno přes 3600 incidentů způsobených pasažéry pod vlivem alkoholu.

Akce a reakce

I v tomto případě platí jeden ze zákonů Isaaca Newtona, podle kterého vyvolá každá akce adekvátní reakci. A tak přišla agentura TSA (Transportation Security Administration) s nabídkou kurzů sebeobrany. Role instruktorů se chopili federální letečtí maršálové, kteří připravili pro letušky zrychlený kurz bojových umění. Jak uniklo na veřejnost, vedle kopů do velmi citlivých míst se letušky učí likvidačním úderům a chvatům, nechybí ani taková libůstka, jakou je píchání do očí. Bojeschopné letušky budou mít pravomoc zasáhnout nejen proti alkoholem posilněným klientům, ale proti veškerým narušitelům pořádku. Jedna z absolventek kurzu jménem Carrie si nebrala servítky. „Když jdu do práce, je mi jasné, že ne všichni lidé na palubě musí zažívat pocity štěstí. Svou případnou frustraci by si ovšem neměli vybíjet na personálu, který nedělá nic jiného, než se snaží pracovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.“

Alkohol a roušky

Zvýšená agresivita pasažérů vedla ještě před zavedením kurzu sebeobrany k průzkumu, kterého se zúčastnilo přes pět tisíc letušek a stevardů 30 leteckých společností. Hned 85 procent z nich uvedlo, že během své práce měli co dělat s pasažéry, jejichž agresivita přesáhla přijatelnou míru. V poslední době je kromě alkoholem posílených klientů nejčastějším jablkem sváru nošení roušek.

Nové opatření se pochopitelně komentuje na sociálních sítích. „Nejlépe bude vůbec nerozepínat bezpečnostní pás, člověk totiž nikdy neví, na jakou letušku člověk zrovna narazí,“ zní jedna z reakcí, zatímco další z diskutujících považuje stav, kdy se letušky musí učit sebeobraně, za šílený. Podle jiných reakcí by měly letecké společnosti posílit stavy maršálů na palubách a nenechat bojovat s opilci křehké a půvabné letušky.