To, co se zdálo být ještě před deseti lety nemožné, je dnes realita, tenisky se staly nedílnou součástí business casual. Zatím jsem je neviděl snad jen v kombinaci se smokingem. Sportovní obuv zdaleka nejen na tenis mají v nabídce vedle sportovních gigantů, jako Nike, Adidas či Puma, také nejslavnější módní značky, za všechny zmiňme Versace, Prada, Just Cavalli, Louis Vuitton…
Tenisky se staly rovněž součástí byznysových aktivit řady celebrit. Příběh spojení Nike s asi nejlepším a určitě nejbohatším basketbalistou historie Michaelem Jordanem přiblížil loni do kin uvedený snímek Air: Zrození legendy, režírovaný Benem Affleckem. Držitel Oscara si v něm zahrál po boku Matta Damona. Kontroverzní rapper Kanye West přeběhl od Louis Vuiton k Adidas, jeho teniskový brand Yeezy dosáhl v roce 2019 obratu 1,5 miliardy dolarů. Ve stejný rok začala se značkou se třemi pruhy spolupracovat Beyoncé. Výsledkem spojení Billie Eilish se společností Air Jordan jsou pak tenisky AJ15 a JAKO, které jsou z jedné pětiny tvořeny z recyklovatelného materiálu. A její kolegyně z branže Rihanna navrhovala tenisky pro Pumu. K tomu přidejme například Cardi B (Reebok) a Travise Scotta (Nike), jehož Air Force 1 se prodaly za sto tisíc dolarů…
Kanye West táhne
Tenisky přitahují zájem padělatelů, podle odhadů z loňska dosáhl roční globální trh s padělky v roce 2021 hodnotu 600 miliard dolarů, což se rovnalo 2,1 procenta celosvětového byznysu. Vzhledem ke strmému nárůstu poptávky a zvyšujícím se schopnostem největších, především čínských hráčů, znalci odhadují, že v hodně blízké budoucnosti naroste obchod s padělky až do hodnoty tří bilionů dolarů. K raketovému růstu přispěla covidová pandemie, která přinesla explozi internetového, tudíž stěží kontrolovatelného obchodování.
Server briffa.com publikoval výsledky měsíčního průzkumu mapujícího touhy po padělcích obuvi, hodinek a luxusních značek. Výzkumníci se zaměřili na google a na četnost vyhledávání odkazů, jako „falešné Nike,“ „replika Gucci“ či „kopie Rolex“.
Celkovým vítězem napříč kategoriemi se stal z Adidasu vyhozený raper Kanye West a jeho tenisky YEEZY, po kterých zatoužilo prostřednictvím googlu během jediného měsíce 46 180 osob. Následují tenisky Jordan z produkce Nike, o které projevilo zájem 40 580 lidí. Potvrdilo se, že idoly táhnou, běžné tenisky Nike braly s velkým odstupem třetí místo (7820), zatímco o klasické fake adidasky projevilo zájem pouze 1940 lidí.
Nikdo si nemůže být jist
Jak letos informovala online platforma StockX u příležitosti Světového dne boje proti padělání, který se slaví 8. června, trh s padělanými teniskami dosáhl jen na území USA tržeb v hodnotě blížící se 500 milionům dolarů. Jak se dál uvádí ve zprávě s výstižným názvem Big Facts: The Verification Report 2024, odmítlo jejich „antifake“ oddělení obchodovat přes 400 tisíc párů bot v odhadované hodnotě 85 milionů dolarů. Nejvíc se padělatelé, jejichž zručnost roste, zaměřili především na Yeezy Boost 350 V2 Zebra (asi 9000 korun), následují Adidas Campus 00S Core Black (asi 2800 korun), Jordan 4 Retro „Black Cat“ (asi 30 000 korun), New Balance 550 White Green (asi 3000 korun) a Nike Dunk Low Retro White Black Panda (asi 4000 korun). „Padělatelé mají jasnou obchodní strategii kombinující prodej drahých a cenově dostupných padělků. Systematicky se jim daří pronikat i do značkových kamenných prodejen. Žádný brand ani model si nemůžou být jisté, že se jim zájem padělatelů vyhne,“ píše se na závěr ve zprávě StockX.