Být středem pozornosti je pro některé lidi přirozenou součástí jejich osobnosti. Nová vědecká studie ale naznačuje, že pokud se člověk rád stává terčem drbů, může to být známka narcistických rysů.

Být středem pozornosti je pro některé lidi přirozenou součástí jejich osobnosti. Nová vědecká studie ale naznačuje, že pokud se člověk rád stává terčem drbů, může to být známka narcistických rysů.
Výzkum s názvem Openness to being gossiped about: Understanding gossip from the target’s perspective byl publikován v únoru v odborném časopise Self & Identity. Vedl jej vědec Andrew H. Hales a jeho cílem bylo zjistit, zda lidé skutečně touží být tématem rozhovorů – i když jsou tyto rozhovory negativní.
Výzkumný tým provedl pět studií, ve kterých účastníci, převážně vysokoškolští studenti, reagovali na hypotetické scénáře, v nichž se o nich drbalo. V některých případech bylo pomlouvání pozitivní, jindy neutrální či negativní.
Po každé simulaci byli dotázáni, zda by raději byli středem pozornosti, i když v negativním světle, nebo zda preferovali být ignorováni. Výsledky ukázaly, že muži obecně byli otevřenější tomu, aby se o nich mluvilo, než ženy – a to i v případě negativních drbů. Nejvýraznější tendenci však měli lidé s narcistickými sklony.
Zajímavé bylo i páté kolo experimentu, kde vědci testovali, zda sociální vyloučení ovlivní ochotu lidí stát se tématem drbů. Účastníci se nejprve zúčastnili online hry, ve které byli buď začleněni, nebo ignorováni ostatními hráči. Lidé, kteří byli vyloučeni, následně projevovali větší ochotu stát se předmětem diskuzí, dokonce i v negativním kontextu.
Podle odborníků ale touha být tématem číslo jedna u ostatních není jediným znakem narcistické osobnosti. Narcisté mají často nepřiměřeně vysoké sebevědomí, vyžadují neustálý obdiv a považují se za výjimečné bez ohledu na skutečné úspěchy.
Lidé s narcistickými sklony často pociťují sociální vyloučení, i když k němu ve skutečnosti nemusí vůbec docházet. „Naše zjištění naznačují, že jedinci s vyšší mírou narcismu jsou citlivější na signály odmítnutí a častěji si myslí, že jsou ignorováni, i když to nemusí být pravda,“ vysvětlila odbornice Christiane Büttner.
Ozdobou dubnového čísla magazínu Playboy jsou finalistky castingu Hledáme Playmate: