16. května 2024 16:42
Petr Bošnakov

Nejbohatší tenista historie zapomněl v garáži Ferrari F40 za pár milionů dolarů

Asi nejbohatší Rumun všech dob patří mezi nejpozoruhodnější postavy sportovní historie. Původně kombinoval ping-pong a hokej, jako obránce rumunské reprezentace si dokonce zahrál na olympiádě 1964 v Innsbrucku. O čtyři roky později se stal profesionálním tenistou, v roce 1970 to dotáhl na světovou osmičku. Ve stejném roce vyhrál svůj jediný turnaj v Mnichově a spolu s krajanem Nastasem ovládli čtyřhru grandslamu French Open na pařížské antuce.

V roce 1979 se Ion Tiriac rozhodl pověsit tenisovou raketu na pomyslný hřebík a začal se věnovat práci trenéra a manažera. Pod jeho vedením se stal Boris Becker světovou jedničkou a vyhrál třikrát Wimbledon. Trénoval rovněž americkou vítězku ve čtyřhře na Australian Open a French Open Mary Joe Fernández, která vyhrála rovněž ženský debl na olympiádách v Barceloně (1992) a Atlantě (1996). Koupil si turnaj Madrid Open, v letech 1998 až 2004 byl předsedou Rumunského olympijského výboru. Nikdy mu nečinilo sebemenší problém nastartovat skandál, například před čtyřmi lety vzkázal třiadvacetinásobné grandslamové šampionce Sereně Williams, že slušný člověk by v jejím věku skončil, protože ho nebaví dívat se na šestatřicetiletou ženskou s hmotností 90 kilo.

Sbírka za moc peněz

Kromě sportu se bezpochyby zdaleka nejlepší byznysmen mezi tenisty a tenista mezi byznysmeny věnoval obchodu. Mimo jiné se stal majitelem banky a v roce 2007 se dostal jako první Rumun na seznam nejbohatších lidí světa magazínu Forbes. Dnes disponuje Ion Tiriac majetkem v hodnotě 2,1 miliardy USD. Jako úspěšný playboy má kladný vztah k luxusním vozům, jeho sbírka čítá 150 exponátů. Podle znalců vlastní jako jediný na světě všech sedm modelů Rolls-Royce Phantom.

Sbírka se nachází v jeho muzeu v Rumunsku, jedním z exponátů je i kultovní Ferrari F40 z roku 1987. Jednalo se v té době o nejvýkonnější auto světa, které jako první překonalo magickou hranici 200 mph (321 km) za hodinu. Největší zásluhu na tom měl 2,9litrový motor V8 posílený o dvojici turbodmychadel o síle 471 koní. Navíc se jednalo o poslední model automobilky se vzpínajícím se černým koníkem ve znaku, který byl v období 1987 až 1992 vyroben v limitované edici 1315 kusů ještě za života Enza Ferrariho. Nelze se divit, že mezi sběrateli i celebritami vypukl boj o vlastnictví vozu s cenovkou 400 tisíc dolarů. Mezi nejznámějšími majiteli jsou například členové skupiny Pink Floyd, kytarista David Gilmour a bubeník Nick Mason.

Investorem proti své vůli

Mezi majiteli Ferrari F40 nemohl pochopitelně chybět Ion Tiriac, vysoce sebestředný Rumun tehdy našel spojence v Gerhardu Bergerovi z Rakouska, tehdejším úspěšném pilotovi F1 stáje z Maranella. Jak se nechal slyšet v jednom rozhovoru, zájem o jeho nový vůz projevil záhy manžel monacké princezny Caroline Stefano Casiraghi. Tiriac odolal i nabídce v hodnotě jednoho milionů dolarů, naopak využil své konexe a pořídil si za 700 tisíc USD další vzácný exemplář. Pak však zjistil, že v jeho monacké garáži už není místo a nechal nový přírůstek zaparkovat s několika dalšími ferrari v Mnichově. Vzápětí začal řešit nové výzvy a na přestěhovanou část své sbírky v Bavorsku zapomněl. Až ho po víc než deseti letech zaskočil rozhovor s majitelem garáží, který se opatrně a se vší vážností zeptal, jestli by přece jen nebylo od věci supersport, jehož cena se mezitím vyšplhala až na pět milionů dolarů, projet. Ion Tiriac tak mohl konstatovat, že se stal, byť proti své vůli, úspěšným investorem.