13. srpna 2020 18:15

Šampaňské volá SOS

Zatímco ještě před rokem měli pokračovatelé odkazu mnicha Doma Pérignona problém pokrýt poptávku po šumivých vínech z vyhlášeného regionu Champagne–Ardene, dnešní realita je bohužel jiná. Covid-19 oslavám nepřeje, producenti řeší krizi nebývalých rozměrů.

Podle americké tiskové agentury Associated Press zaznamenali producenti šampaňského letos bezprecedentní ztrátu dvou miliard dolarů, což se rovná snížení obratu o plnou třetinu. Tak tragický výsledek nepřinesla tradičnímu odvětví ani velká hospodářská krize ve 30. letech minulého století. Podle dosavadních odhadů zůstane letos ve sklepích regionu 100 milionů neprodaných lahví. A šéfové organizace, Comité Interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC) dumají nad tím, jak zmenšit ztráty katastrofických rozměrů.

Na schůzce CIVC naplánované na 18. srpen bude nejspíš rozhodnuto o regulaci letošní sklizně hroznů, jako reálná se jeví likvidace části úrody v dosud bezprecedentním měřítku. Výroba šampaňského je přitom na základě statutu místa původu povolena pouze ze tří odrůd – Chardonnay, Pinot Noir a Meunier.

„Nejdřív investujeme do kvality hroznů, které pak musíme zničit a ještě za toto zničení zaplatit,“ konstatoval trpce Anselme Selosse, syn jednoho z nejznámějších producentů šampaňského Jacquese Selosse. „Náš region neprožil takovou zkázu ani během obou světových válek.“

Majitelé vinic a výrobci navíc žijí v nejistotě dalšího vývoje. Ukazuje se, že představa odeznění pandemie v konkrétním čase není reálná. „Je pravda, že champagne přežilo řadu válečných konfliktů,“ řekl americké agentuře AP Paul-François Vranken, zakladatel Vranken-Pommery Monopole. „Vždycky se ale dalo počítat s časovým horizontem. Jediné, co teď víme, že řešením je vakcína.“

Něco málo o šampaňském

Vzhledem k tomu, že by šampaňské mělo být nezbytnou součástí životního stylu každého playboye, nebude od věci věnovat konzumaci nejslavnějšího šumivého vína planety patřičnou pozornost. A protože opakování je matkou moudrosti, několik základní informací, které není od věci znát.

  • Pokud je možnost nakoupit šampaňské v láhvi kategorie magnum (1,5 litru a víc), jděte do toho. Víno v nich totiž zraje pomaleji a rovnoměrněji. Například Champagne Bouché Cuvée Resérvée Magnum vyjde na stravitelných 1890 Kč. V případě touhy po prezentaci vytříbeného vkusu doporučujeme Armand De Brignac Blanc De Blancs.
  • Šampaňské je vytříbené víno, které vyžaduje pečlivé zacházení. K uložení je nezbytná místnost s konstantní teplotou, neboť má problém s teplotními výkyvy a světlem.
  • Pokud chcete konzumovat šampaňské, jehož ambasadory jsou stále nejúspěšnější tenista planety Roger Federer a hvězdná herečka Scarlett Johansson, není nic snazšího než koupit láhev Möet & Chandon. Značka je součástí luxusního konglomerátu LVMH a je nejčastěji konzumovaným šampaňským planety. V desítce nejprodávanějších šampaňských planety se dále nachází značky Veuve Clicquot, Nicolas Feuillatte, G. H. Mumm, Laurent-Perrier, Taittinger, Pommery, Piper-Heidsieck, Lanson, Canard-Duchene.
  • Šumivé víno z Champagne je možno párovat s jídly. Šampaňské z odrůdy Chardonnay si velmi dobře rozumí s uzeným lososem, případně s vejci Benedikt a Florentine. Vintage (směs vín ze stejné sklizně) se doplňuje s bílým masem. Růžové šampaňské má kladným vztah k uzenému i ke grilovanému lososu a krevetám, je vhodné rovněž ke kozím a ovčím sýrům.