Zatímco ještě před rokem měli pokračovatelé odkazu mnicha Doma Pérignona problém pokrýt poptávku po šumivých vínech z vyhlášeného regionu Champagne–Ardene, dnešní realita je bohužel jiná. Covid-19 oslavám nepřeje, producenti řeší krizi nebývalých rozměrů.
Podle americké tiskové agentury Associated Press zaznamenali producenti šampaňského letos bezprecedentní ztrátu dvou miliard dolarů, což se rovná snížení obratu o plnou třetinu. Tak tragický výsledek nepřinesla tradičnímu odvětví ani velká hospodářská krize ve 30. letech minulého století. Podle dosavadních odhadů zůstane letos ve sklepích regionu 100 milionů neprodaných lahví. A šéfové organizace, Comité Interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC) dumají nad tím, jak zmenšit ztráty katastrofických rozměrů.
Na schůzce CIVC naplánované na 18. srpen bude nejspíš rozhodnuto o regulaci letošní sklizně hroznů, jako reálná se jeví likvidace části úrody v dosud bezprecedentním měřítku. Výroba šampaňského je přitom na základě statutu místa původu povolena pouze ze tří odrůd – Chardonnay, Pinot Noir a Meunier.
„Nejdřív investujeme do kvality hroznů, které pak musíme zničit a ještě za toto zničení zaplatit,“ konstatoval trpce Anselme Selosse, syn jednoho z nejznámějších producentů šampaňského Jacquese Selosse. „Náš region neprožil takovou zkázu ani během obou světových válek.“
„Nejdřív investujeme do kvality hroznů, které pak musíme zničit a ještě za toto zničení zaplatit.“ Roztrpčení nad současnou situací neskrývá ani Anselme Selosse, syn jednoho z nejznámějších producentů šampaňského Jacquese Selosse.
„Nejdřív investujeme do kvality hroznů, které pak musíme zničit a ještě za toto zničení zaplatit.“ Roztrpčení nad současnou situací neskrývá ani Anselme Selosse, syn jednoho z nejznámějších producentů šampaňského Jacquese Selosse.
Majitelé vinic a výrobci navíc žijí v nejistotě dalšího vývoje. Ukazuje se, že představa odeznění pandemie v konkrétním čase není reálná. „Je pravda, že champagne přežilo řadu válečných konfliktů,“ řekl americké agentuře AP Paul-François Vranken, zakladatel Vranken-Pommery Monopole. „Vždycky se ale dalo počítat s časovým horizontem. Jediné, co teď víme, že řešením je vakcína.“
Něco málo o šampaňském
Vzhledem k tomu, že by šampaňské mělo být nezbytnou součástí životního stylu každého playboye, nebude od věci věnovat konzumaci nejslavnějšího šumivého vína planety patřičnou pozornost. A protože opakování je matkou moudrosti, několik základní informací, které není od věci znát.
- Pokud je možnost nakoupit šampaňské v láhvi kategorie magnum (1,5 litru a víc), jděte do toho. Víno v nich totiž zraje pomaleji a rovnoměrněji. Například Champagne Bouché Cuvée Resérvée Magnum vyjde na stravitelných 1890 Kč. V případě touhy po prezentaci vytříbeného vkusu doporučujeme Armand De Brignac Blanc De Blancs.
Těm se skutečně vytříbeným vkusem můžeme doporučit Armand De Brignac Blanc De Blancs. Cena asi 18 000 Kč v láhvi standardní velikosti (0,75 l) a zhruba 40 000 Kč v provedení magnum (1,5 l).
Těm se skutečně vytříbeným vkusem můžeme doporučit Armand De Brignac Blanc De Blancs. Cena asi 18 000 Kč v láhvi standardní velikosti (0,75 l) a zhruba 40 000 Kč v provedení magnum (1,5 l).
- Šampaňské je vytříbené víno, které vyžaduje pečlivé zacházení. K uložení je nezbytná místnost s konstantní teplotou, neboť má problém s teplotními výkyvy a světlem.
- Pokud chcete konzumovat šampaňské, jehož ambasadory jsou stále nejúspěšnější tenista planety Roger Federer a hvězdná herečka Scarlett Johansson, není nic snazšího než koupit láhev Möet & Chandon. Značka je součástí luxusního konglomerátu LVMH a je nejčastěji konzumovaným šampaňským planety. V desítce nejprodávanějších šampaňských planety se dále nachází značky Veuve Clicquot, Nicolas Feuillatte, G. H. Mumm, Laurent-Perrier, Taittinger, Pommery, Piper-Heidsieck, Lanson, Canard-Duchene.
Titulem nejčastěji konzumovaného šampaňského planety se pyšní Möet & Chandon.
Titulem nejčastěji konzumovaného šampaňského planety se pyšní Möet & Chandon.
- Šumivé víno z Champagne je možno párovat s jídly. Šampaňské z odrůdy Chardonnay si velmi dobře rozumí s uzeným lososem, případně s vejci Benedikt a Florentine. Vintage (směs vín ze stejné sklizně) se doplňuje s bílým masem. Růžové šampaňské má kladným vztah k uzenému i ke grilovanému lososu a krevetám, je vhodné rovněž ke kozím a ovčím sýrům.