Už Asklépiadés z Eritreje dospěl desetiletí před začátkem našeho letopočtu k poznání, že na hostinu lásky zve vůně těla, nikoli jeho krása. A platí to dodnes.
V srpnovém Playboyi pózuje známý motorkář Oliver König se sexy Karolínou Holcovou
Už Asklépiadés z Eritreje dospěl desetiletí před začátkem našeho letopočtu k poznání, že na hostinu lásky zve vůně těla, nikoli jeho krása. A platí to dodnes.
Přitom první moderní parfém s názvem Uherská voda vznikl na základě iniciativy královny Alžběty v roce 1370 v Uhrách. Vůně na bázi alkoholu byla založena na rozmarýnu a levanduli. V 16. století nechala panovnice Kateřina Medicejská, manželka krále Jindřicha II. Francouzského, vybudovat ve městě Grasse první chemickou laboratoř na výrobu parfémů.
Pod první Eau de Cologne je podepsán Ital Giovanni Maria Farina, svůj produkt pojmenoval v roce 1709 podle Kolína nad Rýnem. Ve stejném století si francouzská královna Marie Antoinetta najala dvorního parfuméra, v roce 1765 došlo na otevření továrny na výrobu flakonů.
K dalšímu zápisu do historie došlo v roce 1905, kdy François Coty uvedl parfém L’Origan. Po několika letech představila Gabrielle Chanel vlastní značku s názvem Chanel No. 5.
Ale zpět do současnosti. Z pozice vyznavače Asklépiadésova tvrzení jsem se s žádostí o tip na správnou pánskou vůni obrátil na sedm vážených dam.
Hned první odpověď Zuzany (Praha, podnikatelka převážně pobývající v USA) mě lehce rozhodila, její oblíbenou pánskou vůní je totiž Benzin. Poté, co jsem projevil údiv nad dosud neznámou značkou, se mi z její strany dostalo s patřičnou dávkou sarkasmu vysvětlení, že tím myslela palivo. „Připomíná mi to mého přítele, jeho motorky a chlapskou zábavu z časů, kdy ještě metrosexuálové nebyli v kurzu. Jinak se v pánských toaletních vodách neorientuji,“ zněla odpověď. Pak Zuzana dodala, že svého času brigádničila v Americe půl roku v obchodním domě, za celou dobu sáhli po toaletní vodě tři Mexičané.
Podnikatelka Bára z Ostravy se přiznala k neorientaci v této problematice. „Prostě to musí vonět, značka je fuk,“ pravila. Ivaně (Praha, státní zaměstnanec) pak voní manžel jako člověk a jiného chlapa už dlouho neočuchávala. Základ pánské vůně by ale měl tvořit citrus, dále skořice a santalové dřevo + správná chemie.
Další skupina oslovených měla naštěstí okamžitě jasno. Mimochodem, ani v jednom případě nedošlo v případě čtyř blondýnek ke shodě…
V parfémové hierarchii Kamily (Praha, zaměstnankyně) hrají prim Prada L’Homme Intense a Givenchy Pour Homme Label. „V obojím případě se jedná o sexy smyslné pánské vůně, které příjemně voní a doladí chlapa jako celek,“ konstatuje.
Facebooková kamarádka Lenka (Ostrava, podnikatelka) preferuje na mužích kořeněné vůně, klidně i v létě. „Mým čichovým pohárkům prostě vyhovuje vůně obsahující energii, podkreslující mužnost a smyslnost,“ říká s tím, že veškerá kritéria splňuje parfém Yves Saint Laurent La Nuit de L’Homme Le Parfum.
Andrea (Praha,manažerka) preferuje niche parfémy, které nelze identifikovat na první čmuch, a nemá problém s použitím některých pánských vůní na ženách. Jejím favoritem je Kilian Black Phantom. „Má silný dřevitý podtón, vůně je výrazná a pronikavá. Vyvolává ve mně mužnost a takovou sebejistotu. Muž by podle mě neměl vonět sladce. Parfém mě baví i kvůli tomu, že má takový mini příběh. Na etiketě je podnázev „memento mori“, což je údajně pirátská zásada, která nám připomíná, že jsme smrtelní, a to mi přijde geniální…“
V třaskavé oblasti pohostinství podnikající Žaneta z Ostravy má absolutně jasno – Jean Paul Gaultier – Le Male. „Přesně tahle vůně mi na mužích voní smyslně, sexy, tak, že si tu vůni ještě dlouho člověk uchová ve svých smyslech,“ říká dáma, která se už na webu Playboye představila jako expertka na thajskou kuchyni a hodlá v této bohulibé činnosti pokračovat i nadále.