Přestože na sociálních sítích koluje povedený vtip o tom, že kdyby měl člověk vyházet všechny oděvy, které neměl v posledním roce na sobě, zůstaly by tepláky, módní průmysl sice v důsledku koronavirové pandemie krvácí, leč žije.
Důkazem toho je i seznam aktuálně nejvyhledávanějších značek roku 2020 až 2021, který zveřejnil server www.wtvox.com. Vycházel přitom z víc než 9 milionů údajů nakupujících online, prodejních dat 12 tisíc internetových obchodů a informací na sociálních sítích o přístupu značek k pandemii. Svou trochou do mlýna přispěl i google. Na prvních pěti místech se umístily následující módní brandy.
- OFF-WHITE Itálie
Jedničkou je necelých deset let stará značka, jejímž zakladatelem je Virgil Abloh, mimo jiné známý ze svého působení šéfa pánské módy Louis Vuitton. Od té doby se Off-White vypracovala v nejvlivnější značku kategorie streetwear. Evidentně se vyplatila sázka na celebrity, ostatně Virgilovým kamarádem je rapper Kanye West, společně absolvovali v roce 2009 stáž u Fendi. Skutečnost, že se Off-White na rozdíl od většiny konkurence nezapojila do boje proti koronaviru, fanouškům z řad teenagerů s hodně bohatými rodiči evidentně nevadí.
- BALENCIAGA Španělsko
Luxusní módní dům založil v roce 1917 ve španělském San Sebastianu Cristóbal Balenciaga, poté značka přesídlila do Paříže, aktuálně je vedle Gucci, Yves Saint Laurent či Bottega Venneta součástí francouzské nadnárodní společnosti Kering. Christian Dior označil otce zakladatele za „návrháře nekompromisních standardů“ a „pána nás všech“. V současné době se Balenciaga úspěšně zabydluje v segmentu streetwear. V lednu vyrobila značka mikiny s koalou, výtěžek z prodeje šel na pomoc Austrálii sužované devastujícími požáry. Balenciaga se rovněž zapojila do výroby chirurgických roušek.
- NIKE USA
Třetí místo v čase, kdy jsou, alespoň v Česku, sportovní aktivity silně omezovány, se v případě jedničky na poli sportu jeví jako překvapivé. Brandu z roku 1971, jehož fungování inspirovalo i vizionáře kalibru zakladatele Apple Steva Jobse, se vyplácí sázka na celebrity. Jako mimořádně povedený se ukázal rovněž kontrakt s FC Liverpool. Tým z města Beatles, který loni vyhrál po třiceti letech Premier League, sice kasíruje od Nike za propagaci 80 milionů liber ročně, lépe jsou na tom pouze FC Barcelona a Real Madrid, za tuto částku má však Nike rázem o 81 milionů (!) fanoušků víc. Jako sice nechtěný, leč mimořádný byznys se rovněž ukázala reklama Mamba Forever na počest tragicky zesnulé basketbalové legendy Koba Bryanta. Gigant věnoval 15 milionů dolarů na boj s koronavirem.
- GUCCI Itálie
Značka založená před sto lety Gucciem Guccim se zprvu věnovala vybavení pro koně, pak se orientovala na módu. Pan Gucci, na jehož odkaz navázali synové Aldo, Vasco, Ugo a Rodolfo, dobře udělal, neboť během let se značka vypracovala mezi to nejlepší v módní branži. Dnešní Gucci prezentuje především nápadité kreativní formáty, experti hovoří o schopnosti „prolomit luxusní kód mileniálů“. O síle brandu vypovídá loňský nárůst tržeb o 10,5 procenta, na kterém se podepsala v nemalé míře kolekce Mickey Mouse, původně navržená pro čínský trh. Nejprodávanější italská značka věnovala dva miliony eur na boj s covidem-19.
- PRADA Itálie
Italské značce, jejíž vznik se datuje do roku 2013, nepropadl pouze ďábel, ale také například Bella Hadid, Kaia Gerber, Taylor Swift, Jennifer Aniston a v neposlední řadě malá britská princezna Charlotte. Pod vedením dvojice top designérů Miuccie Prady a Rafa Simonse značka vsadila na tradiční kreativitu, ochranu životního prostředí, podporu kultury a respektování etických hodnot. V reakci na pandemii financovala Prada vybudování dvou jednotek intenzivní péče v milánských nemocnicích.
Mezi pětadvacet nejvyhledávanějších značek světa se dále zařadily například Fendi (Itálie, 7), YSL (Francie, 9), Versace (Itálie, 10), Burberry (Anglie, 11), Bottega Veneta (Itálie, 13), Hermes (Francie, 23) a Armani (Itálie, 24).