9. dubna 2019 16:25

Libor Špaček + Petra Doležalová = Escape to Nature

Na jedné straně zkušený fotograf, na straně druhé atraktivní dáma, která se nechala přesvědčit, že po fotografování severní části našeho kontinentu nadešel ten pravý čas na zachycení krásy hlubin podmořského světa a vzdálených tropických ostrovů. Prostě Escape to Nature.

Nakonec z toho byl mimo jiné seriál v koprodukci s ČT a spousta skvělých fotek. Stačí najet na Escape to Nature.

Filipíny

Po bazénech, zatopených lomech a přehradách přišel čas podmořských ponorů a s nimi spojený zájem provozovatelů rezortů na Filipínách a v Thajsku. Filipíny uhranuly Libora svým neopakovatelným kouzlem. K nejatraktivnějším snímkům z kolekcí, které během svých pobytů nafotil, patří záběry naháčů (nahožábrých plžů), nejmenších mořských koníků pygmy a zajímavých ryb. Ty totiž většinou neplavou, ale pohybují se pomocí ploutviček po mořském dně a korálech...

Tahiti a ostrovy

Po mimořádném úspěchu snímku o Mauriciu, na kterém pracoval Libor Špaček poprvé s Petrou Doležalovou, se dvojice vypravila na Tahiti a blízké ostrovy s cílem natočit „opravdový“ dokument. Rozhodnutí padlo na souostroví Francouzské Polynésie. Realita pak překonala i původní vysoká očekávání. Petra se potápěla v hejnu žraloků citronových dorůstajících délky až tří a půl metru, k tomu setkání náčelníků z celé Polynésie kvůli významnému rituálu, konfrontace přírodní scenerie s půvaby Tahiťanek. Fotografie Petry s domorodou tanečnicí ve slavnostním kroji a horou Otemanu na ostrově Bora-Bora představují malou vzpomínku na tamní atmosféru.

Svatá Lucie

Třetí Escape to Nature naplánovali Libor s Petrou do Karibiku, když reagovali na nabídku natočit dokumentární film o jednom z nejmalebnějších karibských ostrovů – Svaté Lucii. I přes narůstající turistický nápor lze na ostrově najít při troše snahy místa s panenskou přírodou. Svatá Lucie nejsou jen krásná pobřeží, ale i cesty autem do vnitrozemí, túry do deštného pralesa a výstupy na některý ze dvou sopečných vrcholků Pitons. Snímek byl pořízen v katedrále Neposkvrněného početí v hlavním městě Castries, Libora a Petru shodně zaujal zamyšlený výraz muže sledujícího právě probíhající obřad křtu novorozence.

Vanuatu

Další útěk naší dvojice skončil na ostrově, na kterém dosud civilizace nezničila život domorodých kmenů. Vedle malebného života pod hladinou se Libor s Petrou zaměřili ve větší míře na životní styl místních obyvatel. Snímek vznikl při návštěvě jedné z vesnic před ochutnávkou tamní kulinářské lahůdky v podobě hlízy jam a kuřat zabalených do palmových listů, pečených pod rozpálenými kameny. Před vyhrabáním kuřete bylo nutnou provést očistu rukou, není bez zajímavosti, že místní obyvatelé zůstali tohoto rituálu ušetřeni.

Papua-Nová Guinea

Z této cesty se vrátila Petra jako majitelka „vlastního,“ útesu, originální dárek dostala od Libora k Vánocům a útes nese její jméno. Dvojice podnikala několikadenní výpravy, během kterých dokumentovala zasvěcovací rituál krokodýlích mužů, ohnivé tance, potápěla se k doposud neznámým útesům. Na snímku ležící Petra obrazově dokumentuje novoroční debatu místních náčelníků v oblasti Tufi.

Maledivy

Následovala cesta do potápěčského ráje v Indickém oceánu. A protože symbolem v logu Nature to Escape je mořská želva, dostalo se tomuto pozoruhodnému až úžasnému mořskému živočichovi od Libora a Petry, ostatně jako ve všech předchozích dílech, patřičné pozornosti. „Člověk si uvědomí, jak kvůli změně klimatu, znečišťování moří a oceánů plasty a ropnými produkty přicházíme o život pod mořskou hladinou. Aniž si to většina obyvatel země uvědomuje, přijdeme-li o život v mořích a oceánech, nemůže přežít lidstvo ani na souši,“ varuje Libor.

Kostarika

Objektem zájmu se stala v tomto případě „zelená“ pevnina. Na jedné straně Karibské moře, na straně druhé Tichý oceán. K tomu neprostupné džungle, biodiverzita. Nakonec z toho vznikly tři hodinové dokumentární filmy. Vybraný snímek je z oblasti Marino Ballena, na nekonečné pláži na pobřeží Tichého oceánu bylo zapotřebí zachytit západ slunce nad mořem. V okamžiku, kdy Libor zaznamenal jakoby zpomalené pohyby jogínky, dostal prostor jeho fotoaparát s teleobjektivem. Nakonec byl odhalen, zprvu negativní reakci vystřídalo po zhlédnutí pořízených záběrů pochopení. A dokonce několik póz speciálně pro film z produkce Escape to Nature.