návrat zpět
Co hledáte?
Smazat

reklama

reklama

Autor: profimedia.cz
Lifestyle

Jak na dehydrataci

Vydáno: 06.08.2020
Člověk nemusí být zrovna vědec na to, aby věděl, že bez vody to nejde. O to zajímavější jsou pak výzkumy, podle kterých se pravidelný příjem tekutin nerovná automatické eliminaci nebezpečí dehydratace.

Z hlediska medicínského představuje dehydratace narušení vnitřní rovnováhy organismu, děje se tak v důsledku snížení obsahu vody v těle. Příznačnými projevy jsou suchá pokožka a hustá krev zhoršující cirkulaci. K dehydrataci dochází v důsledku nevyváženého příjmu a výdajů tekutiny, nejčastěji je tomu tak přílišným výdejem vody, který není patřičně regulován příjmem. Dehydrataci se věnují i vědecké instituce, výsledky bádání pak hovoří o lidech konzumujících tekutiny, přesto dehydrovaných. Zde jsou důvody.

Nedostatek elektrolytů

Jedná se o látky životně důležité pro celkovou kondici organismu. Jsou v krvi, potu, moči, hrají zásadní roli v manipulaci s rovnováhou tekutin a zásobování buněk vodou. Mimo to ovlivňují činnost srdce, zajišťují koordinaci svalových kontrakcí a jsou důležité pro optimální fungování mozku. Mezi nejznámější elektrolyty patří sodík, hořčík, draslík. „Nadměrný příjem vody v kombinaci s intenzivním pocením může vést ke ztrátě elektrolytů,“ vysvětluje specialistka na sportovní medicínu dr. Natasha Trentacosta. Řešení je v tomto případě snadné. Stačí konzumace nápojů s vysokým obsahem elektrolytů, jako příklad se uvádí kokosová voda. K tomu ovoce a zelenina s vysokým obsahem vlákniny, do této kategorie spadají sušené ovoce, kukuřice, mandle, jablka, hrušky, hnědá rýže, čočka, cizrna, banán.

Pro doplnění elektrolytů je doporučována konzumace kvalitních iontových nápojů nebo třeba kokosové vody.
Autor: profimedia.cz Pro doplnění elektrolytů je doporučována konzumace kvalitních iontových nápojů nebo třeba kokosové vody.

Čekání na žízeň

Podle Certified Rehabilitation Specialist Scotta Schreibera zákon, podle kterého vyvolává akce reakci, v případě pitného režimu neplatí. Subjektivní pocit žízně totiž neodpovídá naší skutečné potřebě tekutin. „V okamžiku, kdy se dostaví pocit žízně, máte nakročeno k dehydrataci. A litr vody zkonzumovaný během několika minut na tom nic nezmění, protože tělo takový nápor tekutiny nezvládne. Navíc je nutno vzít v potaz, že příliš velké množství tekutin najednou může vyvolat zvracení. Proto je potřeba pít vodu ještě dřív, než se dostaví pocit žízně,“ říká expert s tím, že řešením může být chytrá láhev, případně aplikace ve smartphonu.

Cukrovka

V tomto případě končí legrace. „Pokud má člověk přes pravidelný příjem tekutin pocit žízně, který provází zvýšená potřeba močení vedoucí k dehydrataci, neměl by váhat s návštěvou lékaře. Tělo se totiž může touto formou snažit zbavit cukrů, což se rovná příznakům spojeným s nástupem cukrovky,“ vysvětluje doktorka Trentacosta.

Káva + sladké nápoje

V roce 2016 publikoval specializovaný magazín American Journal of Psychology, pyšnící se přes 130 dlouhou historií, text vycházející ze studie realizované na potkanech. Z té vyplynulo, že vedle tradičního diuretika v podobě kávy existuje vysoká pravděpodobnost toho, že za dehydratací stojí slazené nealkoholické nápoje.

Nevyvážené množství soli

V tomto případě platí pravidlo o zlaté střední cestě. Podle magazínu Harvard Health provází nedostatek soli neschopnost těla zadržovat vodu, což vede k dehydrataci. Zároveň však velké množství sodíku způsobuje častější močení rovnající se stejnému problému.

Související témata: zdraví , životospráva , dehydratace , pitný režim