Na titulní straně říjnového vydání září Sandra, vámi zvolená vítězka castingu Hledáme Playmate 2024. O své cestě za úspěchem vypráví exkluzivně pro Playboy Daniel Vávra, autor herních klasik a bestsellerů. Playboy také zjistil, co inspiruje olympijského kanoistu Martina Fuksu, čím se stal tak kontroverzní Elon Musk i proč máme strach z umělé inteligence. A to není zdaleka vše. Najdete tu luxusní automobily, tipy na zdravý životní styl, něco k zamyšlení a samozřejmě krásné ženy...
I člověku rocku nepříliš znalému se ve spojitosti s americkou kapelou Eagles bezpochyby vybaví dokonalý a dlouhý ploužák Hotel California. Song o lákavě vypadajícím hotelu, ve kterém se však pobyt promění v noční můru, je podle magazínu Rolling Stone 49. nejlepší skladbou všech dob. Megahit je součástí Rokenrolové síně slávy a patří mezi 500 nejvýznamnějších písniček, které ovlivnily další směřování rokenrolu. Ve výčtu úspěchů nesmíme zapomenout na osmé
Hotel California je titulní skladba stejnojmenného alba z roku 1976. Předtím kapela vydala alba Eagles (1972), Desperado (1973), On the Border (1974) a One of These Nights (1975). Podle Rolling Stone sedmatřicáté nejlepší album všech dob nahráli Orlové ve složení Don Felder (kytara, zpěv), Glenn Frey (kytara, zpěv), Don Henley (bicí, zpěv), Randy Meisner (basová kytara, zpěv) a Joe Walsh (kytara, zpěv).
1. DŮM NA PLÁŽI V MALIBU, VÁNEK…
Jak se píše v magazínu Rolling Stone, vznikla skladba v čase, kdy kytarista Don Felder pobýval na pláži v Malibu, sledoval oceán a dumal nad smyslem bytí. „Bylo to v červenci, seděl jsem v obývacím pokoji a díval se otevřenými dveřmi ven,“ řekl v roce 2013 v rozhovoru pro Guitar World. „Měl jsem vedle sebe dvanáctistrunnou akustickou kytaru. Začal jsem hrát různé akordy…“
Výsledek svého hraní pak zaznamenal na čtyřstopý magnetofon TEAC. „Věděl jsem, že jsem složil jedinečnou písničku, ale nebyl jsem si úplně jistý, jestli je to zrovna správná věc pro Eagles. Znělo to tak trochu jako reggae,“ přiznal Don Felder v roce 2010 v rozhovoru pro Gibson.com.
2. DÍLO KOMPROMISU…
Nové album si žádalo zkušeného producenta, kapela se nakonec rozhodla pro ostříleného Billa Szymczyka, se kterým spolupracovala na předchozím albu One of These Nights. Bill nakonec kývl, stanovil si však podmínku, přes kterou nejel vlak. Nebude se nahrávat v domovském Los Angeles, ale v miamském Criteria Studios. V tomto případě nerozhodovaly technické parametry, ale zážitek v podobě zemětřesení, které Bill v Kalifornii zažil. Nakonec došlo ke kompromisu, jedna polovina alba se nahrávala v Maimi, druhá v Los Angeles. „V Criteria Studios byli kluci docela šťastní, protože unikli světu party a mejdanů,“ řekl později Bill Szymczyk v rozhovoru pro Sound on Sound.
3. HLUČNÍ SOUSEDÉ…
Jistým problémem se v Miami ukázali být docela hluční sousedé. V jednom z vedlejších studií totiž pracovali na svém albu Technical Ecstasy věrozvěstové heavy metalu Black Sabbath. „Eagles nahrávali hned vedle, na jejich vkus jsme asi hráli opravdu hodně nahlas,“ uznal v interview pro Uncult Tony Iommi. Když se Ozzy, Bill, Tony a Geezer přesunuli do studia Eagles, zažili bouřliváci menší šok. „Dalo nám dost práce seškrábat z mixážního pultu veškerý kokain, který po sobě nechali,“ vzpomínal basista Black Sabbath Geezer Butler.
„Dalo nám dost práce seškrábat z mixážního pultu veškerý kokain, který po sobě nechali,“ vzpomínal basista Black Sabbath (na snímku) Geezer Butler.
„Dalo nám dost práce seškrábat z mixážního pultu veškerý kokain, který po sobě nechali,“ vzpomínal basista Black Sabbath (na snímku) Geezer Butler.
4. NENÍ NAD IMPROVIZACI…
Song Hotel California se nahrával v Miami. Stalo se tak rok poté, co Don Felder pořídil doma v Malibu demo verzi. Krátce poté, co se kytaristé Don Felder a Joe Walsch pustili do nahrávání slavného kytarového sóla, zpěvák a bubeník Don Henley konstatoval, že věci jaksi neladí. „Najednou nám Don řekl, ať přestaneme, že tomu něco chybí. Máme tomu dát stejnou atmosféru jako na demosnímku,“ řekl Don Felder v roce 2012 v rozhovoru pro Music Radar. „Měl pravdu, podstatným problémem ale bylo, že jsem písničku nahrál před rokem a přes veškerou snahu jsem si nedokázal přesně vzpomenout, jak jsem to tenkrát pojal. A co bylo v té chvíli vůbec nejdůležitější, demo bylo někde u mě doma v Los Angeles.“
A tak se Don telefonicky spojil s hospodyní, která záznam našla. Ten pak pouštěla do telefonního sluchátka, autor poslouchal a nakonec to dopadlo.
5. PODEZŘENÍ IANA ANDERSONA…
Multiinstrumentalista, zpěvák a šéf kapely Jethro Tull nabyl dojmu, že se Hotel California nápadně podobá jeho skladbě We Used to Know, která vyšla na albu Stand Up (1969). Své podezření podpořil faktem v podobě společného koncertování obou kapel v roce 1972, skladba figurovala na set listu. Realita je však taková, že autor Hotelu California Don Felder přišel k Eagles až v roce 1974. Později se nechal slyšet, že o jednom z mnoha Andersonových tvůrčích počinů neměl sebemenší potuchy.
(Článek Poslední orlí vzlétnutí čtěte v dubnovém Playboyi)