5. května 2022 22:37

Povolání bodyguard

Profese tělesného strážce bývá opředena především díky hercům a režisérům mýty až legendami. Přitom je známo, že bodyguard na profesionální úrovni díky své předvídavosti vlastně žádné příběhy víceméně nepřipouští.

Na druhou stranu neexistuje sebemenší důvod, proč mít filmařům popularizaci profese tělesného strážce za zlé. V případě touhy po bližším seznámení s profesí může Playboy doporučit pět filmů s komentářem skutečného bodyguarda, který má v portfoliu mimo jiné ochranu Michaela Jacksona či Arnolda Schwarzeneggera.

Osobní strážce | USA | 1992 | režie Mick Jackson

Bohužel již zesnulá zpěvačka Whitney Houston hraje sama sebe. Po bodyguardovi netouží, není ovšem zbytí, neboť výhrůžky prostřednictvím dopisů nabírají na intenzitě a zdá se, že tajemný zloduch je připraven přejít od slov k činům. Role ochránce se chopí špičkový profesionál Frank Farmer (Kevin Costner), který nejdřív zjistí, že korespondence má pouze odlákat pozornost, poté Whitney v rozporu s profesní etikou svede a nakonec zpěvačku zachrání.
Roman Anton: „A je to tady! Asi nejslavnější film o mé profesi. Hezky zpracovaná pohádka. Osobně oceňuji v řadě bodů velmi reálně zobrazenou práci bodyguarda v kooperaci s ostatními bezpečnostními složkami. Sedí i struktura týmu uvnitř chráněné osoby, protože na nejvyšší úrovni bodyguard nepracuje sám. Realitě odpovídá i výběr a použití komunikační techniky. Režisér se rovněž obešel bez bombastických bojových scén, přesto nechybí dostatek akce a napětí. Vztah klientka a její bodyguard… no, netvrdím, že se to nemůže stát, ale nic dobrého z toho nevzejde.“

S nasazením života | USA | 1993 | režie Wolfgang Petersen

Frank Horrigan (Clint Eastwood) pracuje jako agent tajné služby na ochraně prezidenta USA. Práci bere jako prostředek, kterak se vypořádat s noční můrou v podobě selhání při neúspěšné ochraně JFK. A tak zatímco kolegové nesdílejí jeho názor o smrtelném nebezpečí, které prezidentovi hrozí ze strany profesionálního zabijáka, bývalého agenta CIA Mitche Learyho (John Malkovich), Frank ví, která bije. A nepřipouští si byť sebemenší možnost selhání.
Roman Anton: „Clint Eastwood je považován za akční ikonu, ale já jsem si k němu cestu nenašel. Na snímku si cením snahu poukázat na kolektivní pojetí práce bodyguarda, nicméně dýchavičný a zpocený tělesný strážce běžící vedle prezidentském limuzíny je přes čáru, jedná se o fikci. Celkově ale dobrý film s mnoha zajímavými scénami, který přes absenci nereálných bojových scén neztratil náboj. Excelentní zlosyn John Malkovich.“

Kurýr | USA | 2002 | režie Louis Leterrier

Bývalý voják Frank Martin (Jason Statham) se věnuje štědře honorované práci kurýra, který se nezajímá o obsah zásilek. Pak sice v jednom případě poruší pravidlo, zásilku v podobě mladé ženy po jistých peripetiích doručí na místo určení. Svou práci by nejspíš vykonával nadále, nebýt faktu, že mu klient po převzetí „balíčku“ svěří k přepravě kufřík, který vybuchne. Frank usoudí, že bomba byla určena jemu, vrátí se na místo činu, zjedná spravedlnost a chopí se role ochránce tajemné ženy. Anglický drsňák s dobrým srdcem se v roli kurýra představil v dalších dvou pokračováních. Zatímco ve snímku Kurýr 2 (2005) chrání Jacka, malého syna bosse protidrogové policie v Miami, o tři roky později se ve „trojce“ stará o krásnou Valentinu.
Roman Anton: „Jason Statham jezdil v první sérii v BMW 750i s manuální převodovkou, zatímco v dalších pokračováních měl Audi A8S s automatem, což je mnohem rozumnější volba. Jako bodyguard a řidič v jedné osobě se totiž potřebujete soustředit na spoustu věcí kolem sebe, manuální řazení navíc vyřadí pravou ruku z boje. Jeho neprůstřelná auta, od kterých se kulky odrážejí bez zanechání sebemenších stop, jsou legrační. V balistické obraně vozidel se podle typu munice, případně výbušných zařízení, rozlišují úrovně ochrany B2–B7, ale taková míra ochrany neexistuje. Jasonova fyzička a zkušenosti s bojovými sporty mu poskytují možnost realizace divácky atraktivních scén, které jsou ovšem v případě reálného ohrožení zcela neproveditelné. Přestože s výškou kolem 170 cm a hmotností 68 kg nemá pro práci bodyguarda nejlepší předpoklady, na filmovém plátně působí celkem věrohodně.“

Leon | Francie | 1994 | režie Luc Besson

Příběh osamělého zabijáka v žoldu mafiána, který u sebe ukryje dvanáctiletou dívenku, jejíž rodina je vyvražděna během války drogových gangů. Nesourodá dvojice spolu uzavře dohodu, Mathilda naučí Leona číst a psát, zatímco Leon ji zasvětí do tajů zabíjení.
Roman Anton: „Zajímavě zpracovaný příběh, i když vlastně nejde ani tak o osobního strážce, ale o původní profesi nájemného vraha. Na druhou stranu, v devadesátých letech existovala v některých případech snaha tyto dvě profese spojovat. Herecky i dějově pro diváka celkem zajímavé, Jean Reno má fakt něco do sebe, ale víc bych v tom nehledal.

Muž v ohni | USA | 2004 | režie Tony Scott

Zabiják a bývalý agent Creasy (Denzel Washington) kombinuje studium bible s konzumací Jacka Danielse. Nakonec vezme kšeft v Mexiku a stane se bodyguardem dcerky bohatých rodičů, ke které, ač příkladný drsňák, citově přilne. Dívenka se ovšem stane obětí únosu, Creasy je těžce zraněn. Záhy po zotavení se pustí do odvetné operace a únosci poznají, jaké to je, dráždit hada bosou nohou.
Roman Anton: „Kombinace bývalého agenta, který se stane bodyguardem, selže a pak zabije kohokoli, kdo není na jeho straně, mě příliš nebere. Ale Denzel Washington je vynikající charizmatický herec.“

(Profil prvního bodyguarda v Česku Romana Antona je součástí květnového čísla Playboye)