28. srpna 2019 20:35

Pasta Oner a jeho nehorázná křehkost

Jak kdosi moudře pravil, jsou všechny umělecké žánry, vyjma nudného, dobré. Do kategorie nikdy nenudících umělců patří bezpochyby i Zdeněk Řanda známý coby Pasta Oner.

O výtvarném umělci, který podle svých vlastních slov remixuje čas, nemontuje do svých děl politiku a místo do lázní jezdí do New Yorku, se toho napsalo hodně. Například umělecký kurátor Pavel Kubesa hovoří o Pastu Onerovi jako o někom, kdo charakteristickým způsobem reflektuje a ironizuje současnou společnost. „Tradiční témata fascinace světem bohatství, sexu, víry, luxusních značek a spotřební krásy zařazuje autor do nového a aktuálního kontextu kybernetické společnosti, světa exponenciálně rostoucí rychlosti přenosů informací a klipové estetiky každodenního prožívání. Tento svět, jehož je sám Pasta stejně jako i my nutnou součástí, naplňuje svou angažovanou reflexí. Autorova tvorba je nalezeným rubem a lícem pekla i nebe nás samých. V prostupování emocí dobra a zla, banality a vážnosti spočívá klíč Pastova myšlení, které nás překvapuje nehoráznou křehkostí nekonečně se vinoucího oblouku poněkud patetické Božské komedie.“

Podle Lidových novin je Pasta Oner výraznou osobností současné umělecké scény. „V rozprostřených proměnlivých tématech s charakteristickým rukopisem se autor obrací k odkazu amerického pop-artu. V jeho tvarosloví je však v nových kulisách a situacích schopen aktuálně silné, rázné, hravé, humorné i závažné odpovědi,“ píše se v recenzi jeho výstavy Man of Fire.

(Rozhovor s Pastou Onerem, podle kterého víra v Ježíše Krista nenahradí kvalitní terapii, čtěte v zářijovém Playboyi)