V říjnovém čísle mimo jiné svou práci válečné reportérky popisuje Lenka Klicperová, ve 20 otázkách pak první dáma česká dámské módy Tatiana Kováříková přiznala, že už nestihne obléknout celý svět. Armádní generál Jiří Šedivý se po odchodu do výslužby vyprofiloval v jednoho z nejuznávanějších a nejrespektovanějších bezpečnostních a vojenských odborníků. Co nám prozradil v interview? Fenoménem je tentokrát režisér James Cameron, který je považován i za jednoho z nejvlivnějších lidí současnosti. A nechybějí samozřejmě krásné ženy...
V polovině března zahájil jeden z nejslovutnějších mistrů české rockové kytary koncertní turné navazující na vydání posledního alba Pošli to dál. A jak vidí náš kytarový mág zahraniční kolegy?
Chuck Berry (1926–2017): „Nesmrtelný čaroděj světového rokenrolu, ovlivnil celou plejádu slavných rockových kytaristů.“
Chuck Berry
Zdroj: profimedia.cz
Chuck Berry
Zdroj:
profimedia.cz
Jeff Beck (1944): „Kytarový slavík, úžasný samorost pohybující se na pomezí žánrů. Mám ho moc rád. Má jeden z nejúžasnějších kytarových tónů a feelingů, co se kdy zrodil ve světě kytarové fantazie.“
Eric Clapton (1945): „Fenomenální kytarista a zpěvák, jehož zářivé jméno je celosvětově uznávaným pojmem. Řekl bych, že žádnému z kytarových velikánů se nepodařilo v takové míře oslovit kritiku i fanoušky. Úspěchy, pády i životní tragédie se promítly v jeho citlivých sólech a baladách, zapsaly se do srdcí několika generací.“
Eric Clapton
Zdroj: profimedia.cz
Eric Clapton
Zdroj:
profimedia.cz
Kurt Cobain (1967–1994): „Zbortil a zrušil mýty virtuózních kytaristů. Vrátil rockové kytaře syrovost a drsnost absencí nadutých samolibých sterilních sól. Svlékl modemanské celebritní kytarové hvězdy s trvalou do roztrhaných džíns a děravých svetrů. Vrátil kytaře její dávnou funkci. Drhnout, až z ní lítaj třísky.“
The Edge (1961): „Originální inovátor kytarové hry. Chorusdelayové kaskády rytmů a rozkladů, které mají prazáklad ve starých Police, dotáhl do svého ‚U2 kytarového stylu‘. Nemusíte hrát sóla, a přesto můžete být velkou kytarovou osobností.“
The Edge
Zdroj: profimedia.cz
The Edge
Zdroj:
profimedia.cz
David Gilmour (1946): „Král feelingové kytary, ilustrátor vesmírných nálad. Jeho zvukomalebná sóla působí krásně uhrančivě a citlivě nejen na kytaristy, ale snad na celé osazenstvo této planety. Svou hrou nám otevírá brány snů a fantazií.“
George Harrison (1943–2001): „George byl skromný kytarový malíř a jeho hra není nic jiného než mistrovská paleta. Právě jeho slavná melodická sólíčka či riffy vytvářejí tu úžasnou barevnou atmosféru písní Beatles.“
Jimi Hendrix (1942–1970): „Není co dodat. Nejslavnější a nejzásadovější kytarový šaman pod sluncem. Jeho obřadní kytarové extáze nejsilněji ovlivnily a budou stále ovlivňovat zástupy rockových kytaristů.“
Jimi Hendrix
Zdroj: profimedia.cz
Jimi Hendrix
Zdroj:
profimedia.cz
Radim Hladík (1946–2016): „On je vlastně ten, kdo způsobil, že jsem začal hrát na kytaru. Jeho plakát, který mi visel v mládí nad postelí, představoval můj snový kalendář.“
Tony Iommi (1948): „Jeho temná těžkotonážní a hypnotizující kytara je prazákladem metalové hry a kytarových temných proudů a magií.“
B. B. King (1925–2015): „Rhytm and bluesový bůh a velký sympaťour.“
B. B. King
Zdroj: profimedia.cz
B. B. King
Zdroj:
profimedia.cz
Mark Knopfler (1949): „Na elektrickou kytaru se dá hrát bez trsátka, jen prsty. Je to, jako když hladíte krásné ženské tělo. Jemně, něžně a omamně plápolající svíčka vrhá stíny kytarových doteků.“
Brian May (1947): „Kdyby byl Brian transvestita či kytaristka, určitě bych ho nenazval jinak než královnou anglické rockové kytary. Jeho ‚domácí‘ kytara zpívá jako skutečný kytarový šampion.“
Brian May
Zdroj: profimedia.cz
Brian May
Zdroj:
profimedia.cz
Gary Moore (1952–2011): „Jeho keltská duše spojená s rhytm and bluesovým srdcem zatnutým do hardrocku jsou legendou a perlou ostrovní kytarové školy.“
Jimmy Page (1944): „Kormidelník a zároveň kapitán kytarových vesmírných proudů, které se jako uragán prohnaly světem v podobě dravých a nadčasových kytarových figur a sól. A stále září na nebi jako stálice. Není se čemu divit. Jsou totiž stále setsakramentsky moderní. Muzikant, který mě skutečně dostal.“
Keith Richards (1943): „Důkaz toho, že s několika geniálními akordy a riffy, dobrým cigárem a flaškou whisky lze dobýt svět. Jeho vrásčitá tvář je obrazem jednoho z největších šestistrunných čistokrevných rebelů. Je nepřekonatelný. Opravdový sex, drugs and rock’n’roll.“
Keith Richards
Zdroj: profimedia.cz
Keith Richards
Zdroj:
profimedia.cz
Joe Satriani (1952): „Velký modernizátor kytarové hry, kterého celosvětově proslavily především fenomenální instrumentálky. Kytarový gigant, který bude mít vždy místo mezi těmi nej…“
Carlos Santana (1947): „I zpívající, tesklivě kvílející impulzivní kytarovou hrou můžete roztancovat davy ve vyprodaných arénách. Jeho temperament vnesl do kytarového vývoje nenahraditelný rukopis i tón, kterým očaroval nejen black, magic, woman.“
Carlos Santana
Zdroj: profimedia.cz
Carlos Santana
Zdroj:
profimedia.cz
Angus Young (1959): „Kytarový Jumping Jack, jehož riffy se staly světovými hity. Dokonale stylově čisté hardrockové cítění a nezaměnitelné obří kytarové showmanství. Je to dřina při hře poskakovat a hrát na kytaru ve všech polohách. Na to si musíte jako Angus vzít krátké kalhoty. On by totiž mohl s klidem vydat kytarovou Kámásútru.“
Steve Vai (1960): „Jeho hra nabízí brilantní ďábelskou techniku až po ostrý moderní feeling, který dokázal hypnotizovat celý kytarový svět. Showman a usměvavý narcis si s vámi pohrává jako kočka s myší. Jeho úchvatné hře nelze odolat. Vždycky vás dostane. Opravdový kouzelník.“