návrat zpět
Co hledáte?
Smazat

reklama

reklama

Autor: Paramount Pictures
Kultura

Kmotr: žádná fikce, prostě život...

Vydáno: 05.04.2022
Řeč je o jednom z nejúspěšnějších filmů historie, který letos slaví padesáté narozeniny a jehož obsah výstižně komentoval muž zcela jistě povolaný, obávaný mafián Salvatore „Sammy the Bull“ Gravano z rodiny Gambino, člen svého času nejmocnějšího zločineckého klanu v New Yorku. „Odešel jsem z kina šokovaný, skoro se dá říct, že jsem utekl. Pro někoho to mohla být fikce, ale pro mě to byl náš život. Bylo to neuvěřitelné. Bavil jsem se o tom s mnoha lidmi, všichni to cítili stejně.“

Přitom na konci šedesátých let to bezpochyby talentovaný, leč nepříliš známý režisér Francis Ford Coppola neměl vůbec jednoduché. Peněz bylo málo, očekávaní, vzhledem k úspěchu stejnojmenné knihy Maria Puza, naopak velká. Coppola ovšem příběh mafiána s lidskou tváří, který na jedné straně nemá problém dávat nabídky z kategorie těch, které se neodmítají, a podpořit uvadající pěveckou kariéru synovce amputací hlavy ušlechtilého koně, zároveň je ovšem milujícím otcem a dědečkem, pojal natolik originálně, že i konzervativní daňový poplatník najednou zjistil, že i mafiánský boss může být sympaťák.

Z nouze ctnost

Podle původních představ studia Paramount Pictures se mělo jednat o víceméně zábavný film, který neprodělá. Nakonec získal přes dvě a půl hodiny dlouhý snímek pět Zlatých glóbů a tři Oscary, v kategoriích nejlepší film, scénář a mužský herecký výkon v hlavní roli. Přitom Coppola nechtěl původně Kmotra natáčet, příběh se mu zdál „docela laciný“, první nabídku odmítl rovněž kameraman Gordon Willis. Studio pak bylo proti obsazení hlavní role Marlonem Brandem, dona Vita měl hrát Frank Sinatra, důvěře se netěšil ani Al Pacino. Co se ekonomické stránky týče, autorská práva vyšla studio na 80 tisíc dolarů, investice 7,2 milionu dolarů přinesla zisk 287 miliónů dolarů.

Za mimořádným uměleckým i kasovním úspěchem stála rovněž neústupnost Francise Forda Coppoly. Zatímco studio toužilo po aktuálním příběhu, režisér prosadil svou a zasadil děj do 40. až 60. let, což mafiánské sáze dodalo na autentičnosti.

Za mimořádným uměleckým i kasovním úspěchem stála rovněž neústupnost Francise Forda Coppoly (vlevo). Do filmu si prosadil Marlona Brando (vpravo), který se netěšil přílišné důvěře studia, podobné to bylo i u Al Pacina.
Autor: Paramount Pictures Za mimořádným uměleckým i kasovním úspěchem stála rovněž neústupnost Francise Forda Coppoly (vlevo). Do filmu si prosadil Marlona Brando (vpravo), který se netěšil přílišné důvěře studia, podobné to bylo i u Al Pacina.

Zemřel don, ať žije don!

Podle znalců je trilogie Kmotr pro svět mafiánských rodin stejně důležitá jako pro americkou politiku Wellesův Občan Kane. Příběh má všechny nezbytné ingredience úspěchu, tedy lásku, sex a násilí. Divák je vystaven řadě zvratů, nejmladší syn Michael na začátku války v rozporu s přáním otce narukuje do armády a stává se rodinným outsiderem. Poté popraví organizátora pokusu vraždy dona Corleona a vysokého policejního důstojníka, skrývá se na Sicílii, dojde na svatbu, leč jeho manželku zabije v autě bomba, původně určená pro něj. A protože v Americe mezitím zastřelí nejstaršího bratra Sonnyho, je povolán zpět. Ještě předtím však don Vito zorganizuje schůzku všech hlav newyorské mafie, při které se bossové shodnou, že válka škodí byznysu. Po přirozené smrti otce Michael během jednoho dne fyzicky zlikviduje veškeré nepřátele a zrádce, včetně dlouhou dobu věrně sloužícího caporegimeho Tessia, který po smrti dona zvolil špatnou stranu. Vedle toho pomstí bratra Sonnyho, první manželku a rozhoduje o tom, že rodina začne víceméně legálně podnikat na poli hazardu. Pravda, pak se to trochu zvrtne, je nezbytné přitlačit na spoušť, ale tak už to někdy v životě chodí.

Don Vito Corleone (Marlon Brando, druhý zleva) a jeho synové. Zleva Sonny (James Caan), Michael (Al Pacino) a Fredo (John Cazale).
Autor: Paramount Pictures Don Vito Corleone (Marlon Brando, druhý zleva) a jeho synové. Zleva Sonny (James Caan), Michael (Al Pacino) a Fredo (John Cazale).

Mafie nikdy nespí

Don Vito (Marlon Brando, Robert De Niro) se stává hlavou mafiánské rodiny postupně a tak trochu proti své vůli. Který opravdový muž by se ale nezastal ženy, kterou chce bezcitný majitel domu vyhodit kvůli pejskovi? Do světa zločinu ho vtáhne parťák Clemenza, který naštěstí brzo pochopí, že ho Vito svými schopnostmi převyšuje a je rád za post pobočníka.

Nejstarší syn Sonny (James Caan) má být sice nástupcem bosse, výbuchy vzteku ovšem omezují jeho rozhodnutí, malá schopnost kontroly emocí vede k pokusu o vraždu Vita, neboť nastupující drogová mafie správně odhadne, že syn reaguje na nový byznys mnohem vstřícněji než konzervativní otec. V čase mafiánské války sice projeví schopnosti vůdce, doby míru se ovšem nedožije, neboť je rozstřílen, do smrtelné léčky ho vláká švagr Carlo. A protože prostřední syn Fredo (John Cazale) je k ničemu, don Vito se léčí z následků postřelení a Michael je ukryt na Sicílii, požár hasí sirotek Tom Hagen (Robert Duvall), kterého kdysi Sonny přivedl z ulice a rodina Corleone ho vychovala.

Nejdůležitější osobou je ovšem Michael Corleone (Al Pacino), válečný hrdina, dvojnásobný vrah, vdovec a důstojný pokračovatel rodinného odkazu. Poté, co srovná účty, touží po klidném rodinném životě, odstěhuje se z New Yorku a touží legálně podnikat v hazardu. Mafie ale nikdy nespí a staré rány nelze snadno zacelit. Diváci mu fandí, i když sáhne do rodiny. Poté, co manželka Kay (Diane Keaton) přizná potrat, si sice zachrání život, leč přijde o děti. Švagra, který zradil Sonnyho, uškrtil Clemenzo, a zrádce, bratr Fredo, skončí po smrti matky v jezeře.

Role Michaelovy manželky Kay se ujala Diane Keaton.
Autor: Paramount Pictures Role Michaelovy manželky Kay se ujala Diane Keaton.

Životní moudra

O tom, že po nabídce, kterou nelze odmítnout, následuje drakonický trest, protože don Corleone nikdy nežádá o druhou laskavost, byla řeč. Stejně tak nelze zpochybnit, že znalost práva je mnohdy z finančního hlediska výhodnější a méně nebezpečná než ovládání střelných zbraní. Celoživotní platnost má rovněž názor dona Vita, že zatímco přítel by měl vždy oceňovat ctnosti, nepřítel přeceňovat chyby. A což teprve debata Michaela se Sonnym, ve které mladší bratr vysvětlil dočasnému donovi, že vražda drogového bosse a policejního důstojníka není osobní, ale přísně obchodní.

Související témata: film , kmotr , mafie , Francis Ford Coppola , Marlon Brando , Al Pacino , Robert de Niro , James Caan , Robert Duvall , John Cazale , Diane Keaton