8. listopadu 2021 22:40

Když promluví hudba

Osmého listopadu oslavilo padesáté narozeniny čtvrté studiové album skupiny Led Zeppelin. Přestože se členové kapely shodli na tom, že se bude jednat o „elpíčko“ beze jména, v souvislosti s jedním z nejpovedenějších počinů bandu se hovoří a píše o Led Zeppelin IV, Four Symbols, The Fourth Album, Untitled, Runes, The Hermit a ZoSo.

Vydání alba, díky kterému mají skalní fanoušci kapely celoživotní dilema, zdali je lepší „jednička“, nebo „čtyřka“, bylo několikrát odloženo, neboť hudebníci nebyli spokojeni se zvukovou podobou. Trpělivost se v tomto případě vyplatila, jen v USA bylo album třiadvacetkrát platinové, což se rovnalo prodeji 23 milionů kusů. Celosvětový prodej se vyšplhal na 37 milionů nosičů. V žebříčku 500 nejlepších alb světové historie magazínu Rolling Stone se v pořadí čtvrté album umístilo nejvýš ze všech počinů Led Zeppelin na 58. místě.

Bezejmenné album

Co na první pohled přímo praští do očí, je absence názvu kapely na obalu, stalo se tak v rozporu s původním přáním vydavatelství. „Určitě jsme tak neučinili proto, abychom si znepřátelili nahrávací společnost. Tímto jsme odpověděli hudebním kritikům, kteří psali, že úspěch našich předchozích tří alb byl dán nikoli jejich obsahem, ale mediálním humbukem… Tak jsme nechali mluvit hudbu,“ vysvětlil kytarista Jimmy Page v roce 2001. Součástí obalu je olejomalba z 19. století, kterou koupil Robert Plant v obchodu se starožitnostmi v Readingu.

Ve znamení symbolů

Na obalu jsou čtyři symboly, každý z nich patří jednomu z členů kapely. Kytarista nikdy nevysvětlil svůj symbol ZoSo, podle některých zdrojů se jedná o planetu Saturn, podle jiných čerpal Jimmy inspiraci ze spisů britského mága, spisovatele, básníka, filozofa, jogína, špiona, šachisty, alchymisty, střelce, lyžaře, drogového experimentátora a horolezce Aleistera Crowleyeho. Baskytarista John Paul Jones a bubeník John Bonham si vybrali své symboly z knihy The Book of Signs. Zpěvák Robert Plant si zvolil za svůj symbol Mu neboli jméno ztracené země či domnělého kontinentu v Tichém oceánu. Mu má být stejně jako Atlantida potopená pod mořskou hladinou.

Pauza, čaj, zahrada

Nahrávání provázela změna studia. Začalo se v Basing Street Studios patřící Island Records v Londýně, poté se hudebníci přestěhovali do Headley Grange. „Chtěl jsem nahrávat ve studiu, které umožňovalo dát si pauzu, šálek čaje, procházet se po zahradě,“ vysvětlil později Jimmy Page. Tři původně plánované skladby se na album nevešly – Down by the Seaside, Night Flight a Boogie with Stu byly zařazeny na šesté studiové album kapely Physical Graffiti. Mimochodem, v prostorách Basing Street Studios nahrávala ve stejný čas jako Led Zeppelin kapela Jethro Tull své nejslavnější album Aqualung. Do místa dokončení alba se zepelíni přesunuli na základě doporučení Fleetwood Mac a použili pojízdné nahrávací studio Rolling Stones.

Černý pes a Schody do nebe

Inspirací k jednomu z největších hitů alba Black Dog se stal starý černý labradorský retrívr, který během nahrávání alba pobíhal v prostorách studia. Skladba Rock and Roll vzešla ze spontánního jam sessions, cílem jamování bylo nalezení vhodného závěru ke skladbě Four Sticks. Text k jednomu z největších hitů rockové historie Stairway to Heaven napsal zpěvák Robert Plant. Příběh o ženě, která dostala vždy, co chtěla, ale nikdy nic z toho nevrátila, předtím popsal skotský spisovatel Lewis Spence v knize The Magic Arts in Celtic Britain. Podle některých zdrojů má být text skladby Going to California o zpěvačce Joni Mitchell, do které byl Robert Plant zamilovaný a odkazoval na její song I Had a King.

John + John

Skladba Four Stick dostala název na základě neobyčejného počinu bubeníka Johna Bonhama, který hrál se čtyřmi paličkami, neboť bubnování se standardním počtem dvou paliček nesplňovalo jeho představy o konečném zvuku. Na albu se dostalo velkého tvůrčího prostoru Johnu Paulu Jonesovi, který si zahrál na baskytaru, klávesové nástroje, mellotron, mandolínu, zobcové flétny a akustickou kytaru.