12. října 2020 18:18

Jak rocker Eddie popíkovi Michaelovi ke Grammy pomohl

Michael Jackson a rocker? Zajímavá představa, jednalo se přece o krále popu. Přesto získal zpěvák v roce 1984 cenu Grammy za Best Male Rock Vocal Performance. Stalo se tak díky songu Beat It z nejprodávanějšího alba všech dob Thriller (1982). Skladba vyšla na singlu 14. února 1983. Značný podíl na překvapivém ocenění má přitom minulý týden zesnulý kytarista Eddie Van Halen. Takže něco málo info...

  • Jeden z největších hitů historie pop-music, jinak třetí singl z alba Thriller, vznikl díky sveřeposti a síle autority Quincyho Jonese. Producent si totiž přál mít na albu rockovou skladbu, když argumentoval komerčním úspěchem hitu My Sharona skupiny Knack. Později se k tomu Michael Jackson vyjádřil ve smyslu, že složil písničku, kterou by si koupil, kdyby si někdy chtěl poslechnout rockovou písničku. Nakonec z toho bylo přes sedm milionů prodaných kopií, rovnajících se jednomu z komerčně nejúspěšnějších singlů všech dob.
  • Magazín Rolling Stone zařadil Beat It ve svém žebříčku 500 nejslavnějších skladeb všech dob na 344. místo. Megahit je rovněž součástí 500 skladeb, které formovaly historii rokenrolu. Beat It byla uvedena do Rokenrolové síně slávy, zatímco počinu Eddieho Van Halena patří v žebříčku Rolling Stone 100 Největší kytarové písně 81. místo. Pro informaci, žebříčku vévodí Johnny B. Goode (Chuck Berry), zatímco za Beat It se umístily kytarovky, jako Money for Nothing (Dire Straits, 94.) či Under the Bridge (Red Hot Chili Peppers, 98.).
  • Když producent Quincy Jones poprvé oslovil šéfa hardrockové kapely Eddieho Van Halena s tím, zdali by se nechtěl podílet na Beat It, kytarista si nejdřív myslel, že se stal obětí žertu. V rozhovoru pro CNN popisoval rozhovor zhruba takto. „Zazvonil telefon a na druhé straně se ozvalo: Je to Eddie? Řekl jsem: Jo, co sakra chcete?“ Odpověď: „Jsem Quincy.“ Zatímco Eddie pátral marně v paměti po známém se stejným jménem, přišla reakce: „Přece Quincy Jones, člověče.“ Za necelou hodinu seděl Eddie Van Halen ve studiu, ve kterém s konečnou platností zjistil, že se nejednalo o žert.
  • Jak kytarista po čase přiznal, nejdřív byl, přes věhlas producentského mága Quincyho Jonese, ke své kytarové misi na albu Michaela Jacksona spíš skeptický. Podle zbytku kapely i manažera by podobnou nabídku přijal jenom blázen, ale Eddie to bral jako výzvu. Navíc při prvním poslechu s potěšením konstatoval, že Michael Jackson zabalil Beat It do rockového hávu, k tomu „funkový límec“ Steva Lukathera. Producent mu pouze sdělil, že improvizaci se meze nekladou. „Po prvním poslechu jsem se jenom zeptal, jestli můžu zkusit nějaká sóla. Bylo mi řečeno, že určitě.“
  • Když Eddie Van Halen odehrál svůj part, vstoupil do studia Michael Jackson. „Nedokázal jsem odhadnout, jak se postaví k mému pojetí Beat It. Proto jsem ho nejdřív připravil na to, že jsem lehce upravil střední pasáž k obrazu svému,“ vzpomínal kytarista v rozhovoru pro CNN. „Věděl jsem, že buď řekne, že jsem mu zničil písničku a zavolá ochranku, která mě vyhodí. Nebo se mu to bude líbit. Nakonec se ke mně otočil a řekl, že mi děkuje za to, kam a jak jsem Beat It posunul.“
  • Na základě dohody nahrál Eddie Van Halen sólo zdarma, nebyl uveden na obalu, ani se neobjevil v tolik úspěšném videoklipu. Jeho podíl na konečném úspěchu Beat It ovšem nebyl nikdy zpochybňován. K tomu přišly zajímavé příběhy. „Jednou jsem byl nakupovat v Tower Records a někdo pouštěl Beat It. Najednou přišlo sólo, hoši přede mnou se zastavili a jeden říká druhému: „Poslouchej toho chlapa, jak se snaží hrát jako Eddie Van Halen. Tak jsem mu poklepal na rameno a řekl: Chlapče, to jsem já. Bylo to veselé,“ pravil muž, který 6. října zaklepal na nebeskou bránu.