návrat zpět
Co hledáte?
Smazat

reklama

reklama

Autor: Filmwelt Verleih
Kultura

Helmut Newton a jeho Nestoudná krása

Vydáno: 01.12.2020
Člověk je tvor chybující, nicméně omluva vinu alespoň částečně snižuje. Budiž tento text proto omluvou Helmutu Newtonovi, fotografovi, který psal rovněž dějiny Playboye, za trestuhodné opomenutí výročí jednoho sta let od jeho narození a dosavadní ignorování snímku Nestoudná krása, který byl uveden do kin 30. října.

Scénáře i režie příběhu geniálního fotografa, který posunul erotickou fotografii do nových dimenzí a jehož život ukončila v roce 2004 v Los Angeles autonehoda, se chopil jeho souputník Gero von Boehm. Před kamerou se pak kromě Helmuta Newtona objevily mimo jiné Isabella Rossellini, Catherine Deneuve, Grace Jones či Claudia Schiffer.

Kromě Helmuta Newtona se ve snímku Nestoudná krása objevila před kamerou třeba Claudia Schiffer.
Autor: Filmwelt Verleih Kromě Helmuta Newtona se ve snímku Nestoudná krása objevila před kamerou třeba Claudia Schiffer.

Zpráva a příběh

Přestože Helmut Newton zastával názor, že většina fotografů je strašně nudná a proto je stejně nudná i většina filmů o fotografech, Gero von Boehm, který se s Newtonem setkal v roce 1997 v Paříži, tento názor rozhodně nesdílí. „Věděl jsem, že není vůbec nudný a sám sebe za nudného nepovažuje,“ řekl režisér v rozhovoru pro server cineuropa.org. „Z našeho setkání vzniklo postupem času skutečné přátelství, proto byl v rozhovorech tak otevřený. Byl uvolněný jako malý chlapec, jeho hravost všechno usnadňovala. Přesto jsem si jako filmař musel držet odstup a vlastně se vrátit do doby před naším přátelstvím. Stejné to bylo s ženami, se kterými jsem hovořil.“

Podle Gera von Boehma nešlo v případě fotografií Helmuta Newtona pouze o nahotu a sex, cílem bylo ukázat silné ženy, které se obejdou bez haute couture. Nikdy totiž nešlo jen o fotografie, ale především o zprávu a příběh.

U Newtona nikdy nešlo jen o fotografie, ale především o zprávu a příběh.
Autor: Filmwelt Verleih U Newtona nikdy nešlo jen o fotografie, ale především o zprávu a příběh.

Kontroverze a konfrontace

„Ano, byl tak trochu úchylný. Ale já také, takže je to v pořádku,“ komentovala vzájemnou spolupráci jamajská modelka a zpěvačka Grace Jones, jejíž fotografie, na kterých je spolu s akčním hrdinou Dolphem Lundgrenem, publikoval Newton v Playboyi v srpnu 1985.

Gero von Boehm pak poukazuje na skutečnost, že zatímco dnes směřuje také módní fotografie k politické korektnosti, Helmut Newton tvořil s vidinou kontroverzí a konfrontací. „Jedním z cílů filmu bylo ukázat jeho dílo a dát lidem prostor na vlastní názor. Dnes se nikdo neodváží pracovat tímto způsobem, vystavil by se totiž obvinění z podpory mužské agrese. Jak uvedla Isabella Rossellini, Helmut fotil ženy tak, jako Leni Riefenstahl zobrazovala muže.“ Mimochodem, s Leni Riefenstahl (1902–2003), dvorní filmařkou nacistického Německa a oblíbenkyní Adolfa Hitlera, navázal Helmut Newton ke konci svého života přátelský vztah, oba spolu čile korespondovali. „Na židovského chlapce, který se celou válku schovával, velmi osobitý, výjimečný přístup. Našel ale způsob, jak se s válečným traumatem vyrovnat, miloval Berlín. Chápu lidi, kteří prožili to, co on, během války přišli o oba rodiče a mají jasno v tom, že se nikdy nechtějí vrátit do Německa. Helmut takový nebyl,“ říká Gero von Boehm.

Helmut Newton pohledem své manželky June Newton ve světě fotografie známé jako Alice Springs.
Autor: Filmwelt Verleih Helmut Newton pohledem své manželky June Newton ve světě fotografie známé jako Alice Springs.

Trochu jako matka

Část snímku o životě fotografa obklopeného po celý profesní život krásnými ženami, je o manželce June Newton (1923). Australská herečka a modelka, ve světě fotografie známá jako Alice Springs, byla múzou, nejsmysluplnějším kritikem a zároveň koordinovala směrování života svého chotě. „Vystavovala vlastní fotografie v Paříži, New Yorku. Díky tomu chápala jeho práci, neměla problém stát v pozadí. Jednou řekla: „Víte, můj portrét Davida Hockneyeho byl mnohem lepší než Helmutův. A měla pravdu,“ konstatuje Gero von Boehm.

Dokonale pak vystihla roli June Newton jedna z nejvlivnějších žen módního průmyslu, šéfredaktorka americké edice magazínu Vogue Anna Wintour (1949). „June byla trochu jako jeho matka. A vždy zůstal malým chlapcem, ovlivněný Berlínem, představou nacismu, který ho hluboce poznamenal...“

Ikona módního průmyslu Anna Wintour ve filmu o Newtonovi prozradila, že vždy zůstal malým chlapcem a manželka mu byla trochu matkou.
Autor: Filmwelt Verleih Ikona módního průmyslu Anna Wintour ve filmu o Newtonovi prozradila, že vždy zůstal malým chlapcem a manželka mu byla trochu matkou.

Playmate v překvapivém světě

Profesní život Helmuta Newtona byl pak v nemalé míře spjat s Playboyem. Mezi nejzajímavější práce Helmuta Newtona pro časopis patří vedle zmiňovaného pictorialu Dolpha Lundgrena a Grace Jones rovněž Nastassja Kinski s panenkou Marlene Dietrich (5/1983). Nebo modelka Jerry Hall z října 1985. Mimochodem, v té době nejspíš ani matka, natož otec Mick Jagger netušili, že se v roce 2011 svlékne pro Playboy rovněž dcera Elizabeth. Nutno říci, že se tak stalo se svolením obou rodičů.

V případě touhy po bližším seznámení s pracemi legendárního fotografa pro nejslavnější pánský magazín světa doporučujeme knihu s názvem Playboy: Helmut Newton, která vyšla u příležitosti 50. výročí časopisu.

Profesní život Helmuta Newtona byl pak v nemalé míře spjat s Playboyem. Nafotil napřiklad pictorial Dolpha Lundgrena s Grace Jones, která ve filmu Nestoudná krása rovněž vystupuje.
Autor: Filmwelt Verleih Profesní život Helmuta Newtona byl pak v nemalé míře spjat s Playboyem. Nafotil napřiklad pictorial Dolpha Lundgrena s Grace Jones, která ve filmu Nestoudná krása rovněž vystupuje.
Související témata: Helmut Newton , fotografie , Nestoudná krása , film