26. července 2019 22:20

Filmová dvanáctka Quentina Tarantina

Klasik ruské literatury kdysi pravil: Řekni mi, co čteš, já ti řeknu, kdo jsi. Je otázkou, jak by na základě tuctu oblíbených filmů vypadal profil režisérského mága Quentina Tarantina.

  1. Hodný, zlý a ošklivý | 1966 | režie Sergio Leone Příběh tří střelců v čele s Clintem Eastwoodem, z nichž každý zná část příběhu, bez kterého nelze najít zlatý poklad, nemá chybu. Excelentní dílo italského režiséra, který dokázal rozbít zavedené stereotypy, tradičně skvělá hudba Ennia Morriconeho.
  2. Taxikář | 1976 | režie Martin Scorsese Skvost filmové pokladnice, s excelujícími pozdějšími Tarantinovými oblíbenci Robertem de Nirem (Jackie Brownová) a Harveyem Keitelem (Gauneři, Pulp Fiction). Pro příběh vojenského veterána, který řeší nespavost jako noční taxikář, je i hodně superlativů málo.
  3. Čelisti | 1975 | režie Steven Spielberg Super thriller v té době „jen“ hodně talentovaného režiséra. V hlavní roli bílý žralok, který má zuby jako nože a z těch zubů čiší strach. Proti mořskému monstru šéf místní policie, lovec žraloků a ichtyolog. Na mimořádném úspěchu filmu nic nemění ani pozdější přiznání spisovatele Petera Benchleyho. Kdybych byl býval věděl, jací žraloci opravdu jsou, knihu, podle které byl film natočen, by nikdy nenapsal.
  4. Apokalypsa | 1979 | režie Francis Ford Coppola Americký veterán plukovník Kurtz (Marlon Brando) to má hozené trochu jinak a v džungli vede privátní válku proti Vietnamcům i Američanům. Vzniklou situaci musí vyřešit, nejlépe fyzickou likvidací, kapitán Willard (Martin Sheen). Nezpochybnitelný důkaz toho, že Coppola mistrovsky nezvládá „pouze“ mafiánské ságy.
  5. Carrie | 1976 | režie Brian de Palma Film natočený na základě knihy velmistra tajemných příběhu Stephena Kinga. Ušlápnuté děvče je v okamžiku, kdy se stává ženou, terčem šikany. Bezcitní spolužáci jsou po zásluze potrestáni a chystají odvetu. Díky nadlidským schopnostem hrdinky však tvrdě narazí.
  6. Jeho dívka Pátek | 1940 | režie Howard Hawks Po mrtvolách a násilí romantika a humor v čele s Carym Grantem. Příběh z novinářského prostředí drží dokonale pohromadě, hlášky jsou z kategorie mimořádně povedených.
  7. Velký útěk | 1963 | režie John Sturges Hvězdně obsazené válečné drama (Steve McQueen, Richard Attenborough, Charles Bronson, James Coburn) o skupině problematických vězňů, kteří místo celkem stravitelného pobytu v zajateckém táboře preferují za všech okolností útěk. Takřka tříhodinový příběh, ve kterém se ani minutu nenudíte.
  8. Omámení a zmatení | 1993 | režie Richard Linklater Proti vkusu žádný dišputát. Nicméně skladba Dazed and Confused, jejíž název si tvůrci filmu vypůjčili od amerického zpěváka Jakea Holmese z roku 1967, kterou předělali k obrazu svému The Yarbirds a především Led Zeppelin, mě bere mnohem víc než příběh středoškoláků na konci školního roku kdesi v Texasu.
  9. Špatné zprávy pro Medvědy | 2005 | režie Richard Linklater Billy Bob Thorton v roli vysloužilého baseballového profíka, který má vedle konzumace alkoholu cíl v podobě přípravy dětského týmu nevalných kvalit k prestižnímu zápasu, je skvělý.
  10. Mzda strachu | 1977 | režie William Friedkin Po snímcích Francouzská spojka – Štvanice a Vymítač ďábla, se americký režisér pustil do remake mistrovského díla Henriho- Georgese Clouzota. Film, ve kterém Yvese Montanda, jednoho z kvarteta řidičů vezoucího na náklaďáku nitroglycerin, nahradil Roy Schneider, sice komerčně propadl, přesto nemá sebemenší chybu. K tomu vynikající muzika od Tangerine Dream.
  11. Hezké holky, jedna jako druhá | 1971 | režie Roger Vadim Student střední školy Poc to nemá jednoduché. Třískají s ním hormony, řeší krásné holky a novou, zatraceně sexy učitelku. Do toho zavražděné děvče na pánské toaletě a z brutálního činu podezřelý učitel tělocviku. Dokonalý film.
  12. Bez slitování | 1977 | režie John Flynn Vietnamský veterán se vrací po pobytu v zajateckém táboře domů, nudný civilní život, včetně rodiny, ho dvakrát nebere. Pak však dostane za odměnu kufřík stříbrných dolarů, který láká lupiče. Manželka a syn jsou zavražděni, veterán končí jako mrzák, když jednu ruku nahradí hák. Nastal čas pomsty.

(Článek Svět podle Tarantina čtěte v srpnovém Playboyi)