Pokud se chystáte na dovolenou do destinace, kam nevyráží každý druhý, čeká vás nejprve cesta velkým dopravním letadlem. To znamená být na letišti nejméně o dvě hodiny dřív, pak projít odbavením a čekat na nástup do letadla. Často se stává, že v letadle sedíte poblíž hlučně se bavící skupiny cestujících. Pokud let přečkáte bez turbulencí, budete na letišti po příletu čekat na zavazadla. Pak si musíte buď pronajmout auto, nebo čekáte na transfer autobusem do cílové destinace. Takže vyřizování, čekání, a to nemluvím o tom, že všechno tohle musíte zařídit předtím, než se na dovolenou vydáte. A co takhle přijet na letiště, projít okamžitě odbavením a hned do letadla? Po příjemném letu vám zavazadla ihned přenesou do přistaveného vozu, který vás zaveze, kam budete potřebovat. Čas odletu na dovolenou je jen na vás a stejně tak čas návratu. Zní to báječně, co říkáte? A věřte, není to finančně nedostupné.
Soukromá letecká společnost JETBEE sídlí na pražském ruzyňském letišti na terminálu 3. Svou letku malých tryskových letadel pro osm pasažérů nabízí všem, kteří kdekoli v Evropě potřebují být v co nejkratším čase, ale i těm, kteří chtějí cestovat nezávisle a komfortně. „Naše klientela jsou lidé, kteří se potřebují rychle přepravit někam, kam nelétají běžné linky, anebo nechtějí absolvovat několik přestupů. Vybírají si nás lidé, kteří takzvaně potřebují předběhnout čas, tedy být na několika místech najednou, což jim běžné formy dopravy neumožňují,“ říká výkonný ředitel a jeden z pilotů společnosti JETBEE Jaroslav Stůj. Jde například o byznysmeny, kteří potřebují vyřídit v zahraničí to, co při videokonferenci vyřídit nelze. Další početnou skupinou lidí, kteří využívají individuální lety, jsou specialisté všech možných profesí. Například technici, údržbáři, IT, nesmíme zapomenout na lékaře, právníky, umělce, ale ani sportovce. Lékaři-specialisté z Prahy mohou být doslova za pár minut na operačním sále například v Curychu nebo v Madridu. Mezi koncertními domy často přelétají dirigenti, kteří zkoušejí s orchestrem v Paříži a zároveň připravují program s jiným hudebním tělesem ve Vídni nebo v Praze. Sportovci zas mají povinnosti ke svým klubům, ale občas si musí, například z marketingových nebo rodinných důvodů, na pár hodin „odskočit“ domů. „Zažil jsem turné muzikanta dýdžeje, které začalo v Británii, další den pokračovalo ve Francii, pak ve Španělsku a v Itálii, končili jsme v Bulharsku. Každý večer vystupoval jinde. Bez soukromého letadla by to nebylo možné,“ konstatuje Jaroslav Stůj.
JETBEE má většinovou zahraniční klientelu. Počet Čechů, kteří využívají jejich služby, ale rok od roku stoupá. „Přibývá lidí, kteří chtějí během dovolené trávit co nejvíc času se svými nejbližšími. Nechtějí ho ztrácet zbytečně zdlouhavou cestou do cílové destinace. Řada lidí také dlouhodobě pracuje v zahraničí. Je pro ně ale důležité být u zásadních okamžiků života svých dětí, jako je maturita, promoce nebo jiná životní událost. Nemůžou si ale dovolit ztratit čas několikahodinovou cestou autem nebo komplikovanou cestou s mnoha přestupy na letištích,“ vypočítává Jaroslav Stůj důvody, proč lidé stále častěji létají soukromým tryskáčem.
S kamarády na fotbal nebo na formuli 1
Individuální lety ale nevyužívají jen podnikatelé a právníci. Často se mezi sebou domluví parta kamarádů a složí se na pronájem tryskáče, aby mohli být co nejdřív a bez čekání a zbytečných formalit například na atraktivním fotbalovém zápase nebo na závodech F1. Sedačka v luxusním tryskovém letadle tak vyjde na nižší desítky tisíc korun. Zato se s kamarády dostanete včas tam, kde potřebujete, respektive chcete být. Navíc je samozřejmostí catering na palubě na přání klienta. „Stačí přijet na letiště, například do Prahy, zaparkovat a za dvacet minut už popojíždíte po dráze a vzlétáte. Procházíte předtím speciálním terminálem, kde nepotkáváte jiné cestující. A stejné je to po příletu do cílové destinace. V ceně je péče o pasažéra, přivítá vás osobně kapitán, který klienta provede až do letadla,“ popisuje jednoduchost celého procesu Jaroslav Stůj. Soukromá trysková letadla létají ve větší výšce než velká dopravní letadla, obyčejně kolem jedenácti až dvanácti tisíc metrů. Pokud budete mít štěstí, uvidíte, jak se pod vámi soused „loudá“ na dovolenou, na rozdíl od vás, s dalšími desítkami lidí na palubě. Dolet tryskáče JETBEE je dva a půl tisíce kilometrů. Zabodněte kružítko do Prahy, najděte španělskou Malagu, udělejte kružnici a máte dolet bez mezipřistání.
Letadla musí být stále ve vzduchu
Letka tří tryskáčů Hawker Beechjet 400 A by měla být stále ve vzduchu. Důležitá je proto logistika. Jednoduše řečeno všude, kde letadla JETBEE přistanou s klienty, by měla „na otočku“ zas jiné klienty vzít na palubu. Není to snadný úkol z hlediska plánování letů a získání všech potřebných povolení, která se týkají leteckých koridorů a přidělených kvót. Klientovi se proto nevyplatí si pronajmout letadlo tak, aby na něj celý týden čekalo někde na letišti. Letecká společnost musí totiž platit jak za parkování letadla, tak za servis a dočerpání paliva. Dobrá logistika tak zároveň snižuje konečnou cenu letenky. „Jestli se nám podaří odletět na čas, anebo budeme mít zpoždění, se bohužel nikde na letištích nedozvíme dřív než dvě hodiny před plánovaným odletem. Může se stát, že zpoždění nastane například proto, že cílové letiště nepřijímá kvůli počasí. Nedávno jsme museli měnit plány, protože kvůli požáru nepřijímalo lety letiště na Sicílii,“ vysvětluje Jaroslav Stůj.
Propracovaná logistika snižuje cenu letenek. Sedačka v luxusním tryskovém letadle tak vyjde na nižší desítky tisíc korun.
Zdroj: JETBEE
Propracovaná logistika snižuje cenu letenek. Sedačka v luxusním tryskovém letadle tak vyjde na nižší desítky tisíc korun.
Zdroj:
JETBEE
Piloti se za sebe raději během letu neohlížejí
Let může probíhat tak, že klient po celou dobu vidí na piloty, resp. vidí jejich záda, a mezi kokpitem a kabinou není žádná překážka. Je ale také možné požádat piloty, aby si zavřeli dveře do kokpitu. V kabině totiž cestující občas dělají věci, které zřejmě vyčetli v našem časopise: „Pamatuji si, jak jsme museli před přistáním v jednom velkém evropském městě žádat řídícího letového provozu o takzvaný holding, tedy o zdržení na přistání o zhruba deset minut. Kabina zkrátka nebyla připravena k přistání… Myslím, že oba cestující ,ukolébalo‘ to, že jsme měli sluchátka. Byli jsme zabráni do klesání z dvanácti kilometrů. V okamžiku, kdy chtěl první důstojník pohledem zkontrolovat kabinu, jestli je vše připraveno, tedy jestli jsou zavřené stolky a zda někde nejsou volné předměty, otočil se za sebe a hned se zas otočil zpátky. Viděl jsem, že má problém něco říct. Po chvíli pronesl, že přistání ještě není možné. A protože jsme nechtěli přetrhnout něco, co je velmi citlivé, rozhodli jsme se, že s přistáním chvíli počkáme,“ líčí s úsměvem jeden z nezapomenutelných letů Jaroslav Stůj. Není příliš omezení, kterých by se musel cestující na palubě držet. Jedno je ale absolutně zakázáno, a sice kouřit cigarety, a to i elektronické. Důvody jsou dva, jednak se pach z cigaret z interiéru letadla dostává velmi těžce, jednak dým může poškodit ventily, které se starají o správný tlak vzduchu na palubě. Nesmí se také to, co se nesmí v letadle dělat obecně, tedy skákat, běhat a dovádět.
Nepřestáváme se divit, co všechno je možné
Všichni jsme asi slyšeli historky o roztodivných přáních rockových a filmových hvězd během letu soukromým letadlem. Většinou se taková přání týkají cateringu. Hvězdy často chtějí jídlo z konkrétní restaurace, od konkrétního kuchaře. A protože klienty JETBEE jsou samozřejmě také známé osobnosti, zajímá mě, jestli i tady někdy došlo na přání, která by snesla označení bizarní nebo přinejmenším netradiční. „Stále se učíme a nepřestáváme se divit, co je možné,“ odpovídá Jaroslav Stůj a pokračuje: „Manželka jednoho zahraničního podnikatele chtěla druhy ryb, které můžou být v cateringu, podle toho, jaké mají šupiny. Nás všechny plnění jejího přání skutečně obohatilo, protože jsme se do té doby o rybí šupiny vůbec nezajímali. Nebylo jednoduché to zařídit, protože požadavek zaskočil i cateringovou společnost. Nakonec jsme jí ale vyhověli,“ vzpomíná kapitán letadla a výkonný ředitel společnosti JETBEE. Občas bývá na palubě při letu narozeninový dort, nafukovací balonky a jednou chtěl jeden čínský klient pravé české rizoto! Je sice možné objednat si jídlo z restaurace, musí se ale počítat s dobou přepravy a konzumace. Jídlo není možné na palubě ohřát. Byznysmeni ocení, že v kabině nechybí dobrá whisky, víno nebo koňak.
Soukromá letecká společnost JETBEE je připravena splnit svým klientům i ta nejnáročnější přání.
Zdroj: JETBEE
Soukromá letecká společnost JETBEE je připravena splnit svým klientům i ta nejnáročnější přání.
Zdroj:
JETBEE
Do Paříže vyžehlit průšvih, do Salcburku jako poděkování
S nadsázkou lze říct, že jsou destinace, podle kterých piloti tuší, co za jejich výběrem může stát. Například jako poděkování rodičům, k výročí svatby nebo za romantickou večeří s výhledem na Alpy se létá do Salcburku. „Let trvá zhruba půl hodiny a na klienta čeká vynikající restaurace s výhledem na Alpy v těsné blízkosti letiště a navštívit je možné i blízké muzeum. Byli jsme svědky toho, jak děti zaplatily let do Salcburku svým rodičům jako poděkování k nějakému výročí. Rodiče vůbec netušili, co se chystá, o to dojemnější byla jejich reakce,“ popisuje Jaroslav Stůj. Pokud manžel potřebuje „vyžehlit“ nějaký průšvih a zároveň odčinit své hříchy, patří mezi ideální destinace Milán anebo Paříž. Popřípadě obě místa za jeden den. Manželka si dobře nakoupí, pořídí nezbytná selfie a stihne i oběd nebo večeři ve vyhlášené restauraci. „Ale samozřejmě se tyto destinace volí i v případě, když chcete udělat partnerce nebo partnerovi radost. To pak často létáme i do Benátek. Mladí zas rádi vyrážejí na Ibizu. Na líbánky jsme dopravovali klienty na Mallorku,“ vyjmenovává výkonný ředitel JETBEE Jaroslav Stůj. Před Vánoci pak rodiče berou děti do finského Rovaniemi, do vesničky Santa Clause. Rezervaci letu tryskáčem je dobré provést ideálně měsíc dopředu. Aby bylo možné vše včas zařídit a garantovat včasný odlet.
Nejoblíbenější cestující – Karel Gott
Když jsem se zeptal na oblíbené a slavné cestující, zaznělo hned jedno jméno – Karel Gott. U něj víc než u kohokoli jiného platilo pravidlo, čím víc toho lidé umějí, tím víc jsou pokorní. Jaroslav Stůj vzpomíná: „Karel Gott letěl tuším do Bratislavy na koncert. Tehdy přijel rovnou z nemocnice a bylo vidět, že není ve své kůži, necítil se dobře. A co čert nechtěl, hala byla tehdy plná seniorů, kteří přijeli na prohlídku letiště. Obyčejně tam přitom moc lidí nepotkáte. Stál jsem venku, když Karel Gott přijel, a nabídl jsem mu, že ho raději doprovodím do salonku a pokusím se ho skrýt před lidmi v hale. Mistr souhlasil s tím, že to tak dnes bude lepší, opravdu se necítil moc dobře. Samozřejmě se to ale nepovedlo. Z davu se ozval dámský hlas upozorňující na Karla Gotta. A on? Narovnal se, okamžitě změnil svou mimiku v obličeji, nasadil úsměv a řekl: Přejete si, dámy, něco? Jsem tu pro vás! A půl hodiny před odletem dával autogramy.“
U Karla Gotta víc než u kohokoli jiného platilo pravidlo, že čím víc toho lidé umějí, tím víc jsou pokorní.
Zdroj: JETBEE
U Karla Gotta víc než u kohokoli jiného platilo pravidlo, že čím víc toho lidé umějí, tím víc jsou pokorní.
Zdroj:
JETBEE
Umíme přepravit i důležitou zásilku nebo raněného zpět do Čech
Kromě cestujících umí JETBEE přepravovat i drobné náklady. Jejich služeb využívají například firmy, které potřebují ve velmi krátkém čase přepravit přes polovinu Evropy důležitou součástku. „Stává se, že se někde něco porouchá a je ohrožena produkce továrny. V takových případech umíme přepravit náhradní díly nebo součástky, limitováni jsme samozřejmě jejich velikostí,“ konstatuje Jaroslav Stůj. Je také možné si letadlo najmout na repatriační let z dovolené v případě úrazu z destinací, které nemají rozvinutou zdravotnickou péči. „Stává se i to, že rodičům, kteří jsou na dovolené, vážně onemocní nebo se zraní děti a oni nechtějí čekat týden na let do Prahy. I v takových případech se snažíme rychle vyhovět,“ dodává Jaroslav Stůj.
Amatérským pilotům naplánujeme let se vším, co je třeba
V Česku stoupá počet lidí, kteří si dělají pilotní průkazy. Mají motorová letadla, se kterými většinou létají pro zábavu ve volném čase anebo v rámci podnikání létají po Česku. Občas se ale stane, že potřebují letět na větší vzdálenost, například do Vídně nebo na jiná zahraniční letiště našich sousedských států. Není to jednoduché, protože je k tomu zapotřebí řada povolení. Není možné si v Brně sednout do letadla a letět do Drážďan, kdy se člověku zachce. Samozřejmě je možné si potřebná povolení samostatně vyřídit, jak ale říká Jaroslav Stůj, pro člověka, který to nedělá denně, to znamená nejméně tři dny sledování různých příruček. JETBEE proto nabízí v této oblasti plný servis: „Některé státy požadují povolení k přeletu i k přistání na letišti. Pokud zájemce zavolá, zjistíme, proč, kam a kdy chce letět. Doporučíme mu třeba i změnu letiště nebo změnu trasy, aby se vyhnul složitostem. Někdy je jednodušší letět jinudy a přistát třeba o jedno letiště dál. Je to lepší než trvat na destinaci, která je složitá. Ale samozřejmě jde zařídit všechno.“ Jako příklad uvádí Jaroslav Stůj Vídeň, kde jsou dvě letiště. Pokud s malým letadlem dá pilot přednost menšímu a vzdálenějšímu, vyhne se například stresu z pojíždění po letišti a z křižování se s velkými letadly.